Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Wat ik meestal geef is bijvoorbeeld een amandel die ik door de midden heb gesneden en dan op het snij vlak ingekerfd.

Een fijn ruitjes patroon zodat deze kleine miertjes het makkelijk kunnen meenemen en verwerken.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

blackbalfur schreef:Wat ik meestal geef is bijvoorbeeld een amandel die ik door de midden heb gesneden en dan op het snij vlak ingekerfd.

Een fijn ruitjes patroon zodat deze kleine miertjes het makkelijk kunnen meenemen en verwerken.
Wel, dit zal ik es moeten proberen. Tot nu toe heb ik ze nog niet echt heel enthousiast zien doen over laten we het noemen niet-dierlijk voedsel. Maar, misschien moet ik maar wachten tot ze met meer zijn.

Bedankt voor de tip! :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ondertussen heb ik het beste nieuws tot nu toe in mijn hele verhaal !

Laatst gaf ik een dode spin die net iets te groot was om geheel het nest in te sleuren. Ik had ze dicht bij de nest ingang gelegd, zodat er zeker voldoende miertjes op zouden afkomen. Ik had namelijk ontdekt dat dit een bepalende factor is voor het aantal gegadigden bij etenstijd :)

Eerst kwamen er al snel enkele werksters op af. Aangezien ik al wist dat het nestje ondertussen sowieso al wat aangegroeid was, was het geen al te grote verrassing om te zien dat er plots een kleine tiental werksters aan bezig waren.
En dan gebeurde het. Ik was aan het kijken met vergrootglas, en plots merkte ik een grote mier op tussen de krioelende massa! Je kan het al raden : het was een soldaat! Overduidelijk, veel groter dan de andere werksters, en joekels van mandibels op een enorme grote kop (relatief natuurlijk, vergeleken met de anderen ;) )

Zo, dat is het nieuws... Ik heb een soldaat gezien, temidden een minimum van 15 werksters. Het kunnen er ook 20 geweest zijn. Het was zo'n krioelende massa dat ze moeilijk te tellen waren!

Ik denk dat ik nu weldegelijk kan spreken van een succes verhaal. Zoals gezegd, zal ik hier binnenkort een kleine samenvatting neer typen van het volledige verhaal. Hopelijk heeft iemand er dan wat aan
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Indien geen reactie meer, is dit dan de laatste update van mijn verhaal. En ik kan alvast verklappen dat het een positieve update is.

Ik had in een vorige post gezegd dat ik zou trachten een beknopte overview te bezorgen van het ganse verhaal. En aangezien veel mensen graag tot het einde van een thread scrollen vooraleer ze de rest lezen, lijkt het me nu aangewezen om hier een laatste update te bezorgen, die misschien velen kan helpen indien zij hetzelfde probleem tegen komen als ikzelf.

Dus, hier chronologisch de feiten:

1. Ik kocht bij Antstore.net een kleine kolonie van Pheidole pallidula, met één gyne en een kleine 20-tal werksters. Er waren enkel minors. Geen majors en ook geen soldaten.
Ze zaten mooi verpakt in een proefbuisje met waterreservoir.
Ik had er ook een bakje besteld als buitenwereld en een aantal accessoires, en ook wat wit zand (dit zand is volgens mij de oorzaak van de problemen, en zal hierna worden besproken)

2. Ik maakte met het wit zand in het bakje een eenvoudige buitenwereld door het zand lichtjes te bevochtigen en dan te laten drogen. Het werd zo heel hard en vormde dus een perfecte ondergrond. Hierop installeerde ik dan het proefbuisje dat ik opende, waarop de miertjes de buitenwereld konden verkennen, wat ze ook meteen deden.
Ook installeerde ik een warmtematje, en mat de temperatuur overal. Ze moeten ongeveer tussen de 24° en de 28° hebben gezeten in het nestje.

3. Om het proefbuisje vast te zetten, gebruikte ik nog meer van het los zand, maar dat liet ik niet uitharden. De korrel van dat zand was zeer dun, en kwam zelfs wat stofferig over. Vaak zag ik dan ook een miertje wat onhandig door het "stof" gaan. Maar ik schonk er verder niet veel aandacht aan, want ik zag niet echt iets verontrustends.

3. De miertjes namen regelmatig voedsel aan, dus alles ging mijns inziens goed. Tot ik zag dat er regelmatig een lijkje lag in de buitenwereld. Ik dacht aanvankelijk dat dit normaal was (dat ze dus een natuurlijke dood stierven), maar toen het aantal gehalveerd was, begon ik hier toch aan te twijfelen.

4. Eerst dacht ik dat het misschien het proefbuisje was dat niet meer voldeed (misschien schimmels of dergelijke), dus liet ik ze verhuizen naar een nieuw proefbuisje. Dat ging vrij vlot door van het oude buisje de verduistering weg te halen en de nieuwe goed te verduisteren. Alles goed dus...

5. Toch bleven er lijkjes vallen. En, ook al was er vaak broed te zien, het aantal miertjes bleef achteruit gaan.

6. Dan besloot ik iets drastisch te doen : ik vulde een klein glaasje met aarde (uit de tuin, maar op voorhand mooi gefilterd en gekookt in water), en drukte daar centraal een klein gaatje in uit. Met een brug gemaakt van karton, konden ze er makkelijk heen. Er waren toen nog maar 4 werksters over naast de gyne! Het was dus werkelijk 5 voor 12!

7. De ochtend nadien zag ik dat het proefbuisje leeg was, en ik zag enkele korreltjes aarde rond het gaatje dat ik gemaakt had in de grond. De miertjes waren dus verhuisd! Nu kon ik absoluut niets meer zien, en ik liet maar begaan.
Uiteraard bleef ik dode fruitvliegjes geven en af en toe wat honingwater, en ook regelmatig eens een vers gedood mini-spinnetje.

8. Vaak zag ik geen enkele mier in de buitenwereld, of zelfs op de aarde rond het nest. Soms al eens eentje en soms twee. Zo ging het dagen door.

9. Het was wel duidelijk dat de kolonie goed leefde, want voedsel werd nog steeds telkens aangenomen. Maar ik zag nooit meer dan één of twee miertjes buiten.

10. Dan, op een dag, veel later, gaf ik een vers gedode spin (een redelijk grote), die ze zeker niet meteen het nest konden in sleuren. En hier gebeurde het: meer dan 20 werksters kwamen erop af en krioelden over de spin. En dan werd het nog mooier! Ik zag plots een soldaat, die duidelijk ingezet werd om de spin in stukken te snijden, want ze begon gretig in de pootjes te bijten tot deze konden worden in het nest gesleurd.

11. Vandaag is het zo dat ik al een hele tijd geen soldaat meer gezien heb. Maar er lopen nu wel steeds 5-6 tot soms wel 10 werksters buiten het nest. Het gaat dus zeker goed en ik verwacht dat het verder in de goede richting zal lopen.
Ik vermoed - en dit is echt een schatting, want ik heb absoluut geen zicht binnen het nest - dat er minstens 30-40 werksters zijn ondertussen. En ik verwacht dat dit aantal zeer snel zal blijven stijgen nu.

Wat ik ondertussen geleerd heb:
Met een zand/leem mixture moet je altijd opletten. Wanneer je het te droog laat, kan het stofferig zijn, waardoor het de stigma's van de mieren gaat verstoppen en ze kunnen sterven!
Bevochtig je het goed en laat je het mooi vochtig, dan krijgt het een andere structuur waardoor het heel goed wordt voor de mieren om in te graven.

Een tip voor wie problemen heeft bij het groot brengen van een kolonie in een proefbuis:
Er zijn heel veel verschillende mogelijke oorzaken voor sterfte bij werksters van een nieuwe kolonie. Ik meen mijn reden te hebben gevonden, maar er kunnen uiteraard andere redenen zijn, en wellicht zal ik het dan noot weten.
Wat ik in ieder geval aanraad wanneer je een abnormale sterfte merkt en je kolonie steeds kleiner lijkt te worden is:
Heb de moed om de kolonie te laten verhuizen naar een aarden nest, waarin je ze natuurlijk helemaal niet meer zal kunnen zien. Zorg dat de aarde steeds genoeg bevochtigd wordt, en blijf ze voldoende voederen wat ze graag aannemen.
Laat ze hun gang gaan en probeer ze niet te storen (dit gaat toch bijna niet want om ze te kunnen zien moet je hun gaan uitgraven! :) ).
Als je telkens maar 1 of 2 miertjes buiten het nest ziet, ga dan niet panikeren. Als ze voedsel blijven aannemen, wilt het zeggen dat er iets broedt binnen in het nest.
Vergeet ook niet dat het overgrote deel van de mieren ondergronds leven. Ga er dus maar gerust vanuit dat er steeds veel meer mieren binnen in het nest zitten dan buiten!

Ik hoop dat mijn bijdrage geapprecieerd wordt en dat andere mieren liefhebbers hier wat aan hebben gehad.

Groetjes
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ik weet niet of dit toegestaan is, maar ik had hier graag een kleine update toegevoegd...

Voor wie het verhaal nog niet gelezen heeft, en interesse heeft om te starten met P. pallidula, raad ik zeker aan deze thread even door te nemen. Het is een verhaal van mislukking en daarna van enorm succes!

Voor diegenen die het verhaal al kennen, wil ik er dus nu nog iets aan toevoegen.

Deze kolonie is (nu al!) uit z'n voegen aan het barsten! Ik weet niet hoe jullie het doen om mieren te tellen, maar ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet meer mogelijk is! Ik had een keer twee krekels gegeven waar ineens een grote zwerm mieren op af kwam. Dan heb ik een foto gemaakt van beide taferelen (die waren ver genoeg van elkaar zodat ze mekaar niet overlapten). Ik kon op elk van de foto's een 300-tal mieren tellen. En dan waren er nog een hele sliert die "onderweg" waren naar de prooien.

Plus, dan moet je nog tellen wat er allemaal in het nest zit. Dat is bij mij een aarde nest, dus sowieso al niet te tellen.

Met andere woorden, ik vermoed dat er al zeker 1000 werksters zitten... En dat lijkt me veel, op zo'n korte tijd.

Ik geef nu nog ENKEL levende prooien. In de hoop dat er enkele werksters sneuvelen. Maar dat helpt niet echt, lijkt me. Eentje meer of minder, zelfs 10 meer of minder, dat valt absoluut niet op!

Ik wil dus hier toch even iets kwijt dat misschien vreemd gaat overkomen, omdat velen blijkbaar graag zo snel mogelijk zoveel mogelijk mieren willen.... Namelijk, ik vind dit toch iets te snel gaan. Niet per se omdat er steeds moet worden uitgebreid en dergelijke, maar ik heb echt het gevoel dat ik niet lang genoeg heb kunnen genieten van het gestaag evolueren van het nest. Het voelt nu voor mij al aan als een compleet volwassen nest (misschien ga ik daar wat te ver in, dat weet ik niet)

Ik heb ook Lasius niger van vorig jaar, waar nu een 20-tal werksters zitten. Eigenlijk,, daar moet ik eerlijk in zijn, vind ik deze mieren dan toch iets interessanter. Ze zijn 10 x sterker en ook agressiever dan een P. pallidula. Behalve natuurijk als de pallidula's met veel zijn. En dat is natuurlijk hun kracht, hun ongelooflijk hoog aantal individuen.

Eind conclusie : dit is een zeer leuke soort om te houden, zeker als je snel een grote kolonie wilt. Maar het gaat te snel. Veel te snel!
Oh ja, dat houdt dus ook in dat je inderdaad heel beducht moet zijn i.v.m. ontsnappingen. Ik heb nu zeer goed materiaal waar ze absoluut niet uit komen (heb ik ook wat geld tegenaan gesmeten) en ik kan in principe blijven uitbreiden.
Maar, als je op DIY materiaal rekent, moet je toch heel erg je best doen hoor!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Dat klinkt heel bekend, ze groeien in 1 keer gigantisch hard :-)) en ontsnappen zijn ze meester in.. Maar het agressieve door met 100Den tegelijk op een prooi te vind ik nog steeds prachtig om te zien. Maar ik voer ze nu nog maar 2 keer per week zodat ze wat minder hard groeien al lijkt dat geen verschil te maken haha maar wat je zegt voor iemand die niet de middelen heeft om ze goed te huisvesten raad ik ze af..

Ps heb je een foto van je huidige uitbraak bestendige opstelling?
8-)
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Arnhem1 »

En ik blijf ze maar voeren...en verwarm het eiland ook nog. De groei zit er goed in, zie kamers vol eieren. En ook gelige mieren?! Zijn dat net uitgekomen mieren?
Heb eerlijk gezegd nooit gelezen of ze moeten uitharden bv?
Het eiland word werkelijk overspoeld met soldaatjes. Super om ze bezig te zien met een volwas sprinkhaan. Zelfs die maat is binnen een nacht volledig leeg en ontdaan van al het eetbare. Zoet zijn ze nog steeds niet van gecharmeerd...snap dat niet goed. Maar zal een reden voor zijn. Bied het gewoon aan...zoeken ze zelf maar uit.
Vooralsnog...super diertjes.
Proud Owner of Pheidole Island
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

@arnhem1 heb je al honingdauwsurrogaat geprobeerd? Daar zijn de mijne gek op, ahorn siroop doet het ook heel goed.
8-)
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Arnhem1 »

Honingdauw nog niet...dat ahorn is gewoon uit de supermarkt? Soort pannenkoekenstroop?
Proud Owner of Pheidole Island
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door mrMojo »

Ja, je kan ahorn siroop gewoon kopen in de supermarkt.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:Dat klinkt heel bekend, ze groeien in 1 keer gigantisch hard :-)) en ontsnappen zijn ze meester in.. Maar het agressieve door met 100Den tegelijk op een prooi te vind ik nog steeds prachtig om te zien. Maar ik voer ze nu nog maar 2 keer per week zodat ze wat minder hard groeien al lijkt dat geen verschil te maken haha maar wat je zegt voor iemand die niet de middelen heeft om ze goed te huisvesten raad ik ze af..

Ps heb je een foto van je huidige uitbraak bestendige opstelling?
Hey. Als ik eens tijd heb, zal ik wat foto's maken en uploaden.
Ik kan wel al zeggen dat ik mijn spullen bij Antstore koop. Volgens velen blijkbaar te duur, maar ik heb zeer goede ervaringen ermee en ik vind ze persoonlijk niet echt zo veel duurder dan elders. Ja, de transport kosten moet je altijd rekenen, maar dan koop je ook niet één product maar een heel aantal dingen he.
In ieder geval, ik vind hun service ook geweldig. Eigenlijk niets slechts over te zeggen. Wat mieren zelf betreft, dat weet ik niet goed. Ik heb daar mijn P. pallidula gekocht, en in het begin problemen mee gehad. Maar komt het door hun, geen idee. Ik vind verder dat je mieren best zelf gaat ophalen ipv te laten leveren. Maar dat is een eigen keuze.

Wat ik vooral goed vind bij Antstore, is het "frame" dat je kan bestellen om op je formicarium te zetten. Dat is een glazen frame dat je op je formicarium zet, dat perfect aansluit op de (natuurlijk) door hun geleverde bakjes. m.a.w. , ze moeten er onderste boven over... Als je daar een mooie laag fluon op aan brengt, daar geraken ze echt niet langs! Of tenminste, tot nu toe zijn ze er niet in geslaagd.

Ik moet toegeven dat ik net gisteren een tijdje bezig ben geweest om ontsnapte mieren terug te zetten. Ja, ze waren eruit geraakt omdat ik het frame er niet goed op gelegd had. En er zijn nog enkele hotspots die wel eens voor verrassingen gaan kunnen zorgen. Ze zijn massaal aan het proberen te ontsnappen!

Als nest area gebruik ik een cilindervormige bak, want ik heb gemerkt dat ze over fluon enkel goed naar boven kunnen in de hoeken, waar ze zich goed kunnen vast hechten. Hier zie ik ze nooit hoger komen dan daar waar de fluon begint. Misschien moet ik een dergelijk systeem gebruiken voor de buitenwereld ook. Ik zal nog zien.

Wat ik me afvraag : als je ze nog maar 2 x per week voedert, gaan ze dan niet juist extra hard hun best doen om te ontsnappen?? Ik geef ze vooral veel erg levendig voedsel zodat er veel mieren sneuvelen... Maar ja, dat haalt idd op dit punt blijkbaar niet veel uit....
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Floris »

Dahubster schreef:Wat ik me afvraag : als je ze nog maar 2 x per week voedert, gaan ze dan niet juist extra hard hun best doen om te ontsnappen?
Zeker. Als ze genoeg nestruimte met de juiste omstandigheden hebben en voldoende voedsel en water, hebben ze geen reden om hun gebied uit te willen breiden. Juist als ze behoefte hebben aan andere nestruimte of voedsel of water, zullen ze alles op alles zetten om dat te vinden buiten hun verblijf.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Daarom denk ik eraan om mijn pallidula kolonie de kans te geven om nieuw territorium te "verroveren". Ik zou hiervoor mijn L. niger kolonie opofferen, omdat zij meer plaats hebben momenteel en die zou ik dan ter beschikking stellen.
Dit zal niet iedereen graag lezen, dat ik dit van plan ben, maar zo werkt het in de natuur ook he. Deze soorten komen elkaar in de natuur ook tegen! En bovendien zal dit wel een geweldig spectakel zijn om te aanschouwen.
Maar ik ga toch nog wat wachten tot de Lasius kolonie iets meer individuen telt, want het zou maar een oneerlijke wedstrijd worden. Al vrees ik dat ik de Lasius kolonie nooit groot genoeg krijg om een iets eerlijkere strijd mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Floris »

Ik kan me niet bedenken waarom je ze een andere kolonie zou willen voeren, er zijn veel goedkopere voedseldieren. Gaat het je om de nestruimte?
Uiteindelijk maak je je probleem alleen groter, omdat de kolonie hierdoor groeit en nog lastiger beheersbaar wordt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Het is inderdaad niet om hen als "voedsel" op te dienen, maar eerder voor de nestruimte... Wel, eigenlijk ook niet daarvoor, want de Lasius zitten momenteel nog in proefbuisjes, en daar heeft mijn kolonie pallidula niets aan op dit moment.
Nee, het gaat hem eigenlijk om de buitenwereld. Momenteel heeft mijn grootste kolonie de kleinste buitenwereld, door omstandigheden... En ik zou ze hun territorium willen laten uitbreiden op een min of meer natuurlijke wijze, waarbij er dus andere mieren tegengekomen worden... Net zoals in de natuur het geval is. Dit zou dus een totaal natuurlijk proces van uitbreiding zijn. En natuurlijk hoop ik ten eerste dat het een leuk schouwspel wordt en ten tweede dat er een goed aantal pallidula's gedood worden in de strijd.
Uiteindelijk zal de kolonie toch steeds groter worden, niet? En als ik ze geen extra ruimte geef, zullen ze telkens proberen uit te breken. Als ik ze dan nu deze challange aanbied waarbij er tegenstand zal geboden worden, dat houdt ze toch ook een tijdje bezig, denk ik dan... Of zie ik iets over het hoofd?

PS: de Lasius niger kolonie is natuurlijk niet gekocht, maar zelf opgekweekt. Ik zou dit niet voorstellen moest het om een gekochte kolonie ging
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Floris schreef:
Dahubster schreef:Wat ik me afvraag : als je ze nog maar 2 x per week voedert, gaan ze dan niet juist extra hard hun best doen om te ontsnappen?
Zeker. Als ze genoeg nestruimte met de juiste omstandigheden hebben en voldoende voedsel en water, hebben ze geen reden om hun gebied uit te willen breiden. Juist als ze behoefte hebben aan andere nestruimte of voedsel of water, zullen ze alles op alles zetten om dat te vinden buiten hun verblijf.
Dat zou verklaren waarom ze nu ineens uitbraken...
Maar heb er nu voor gezorgd dat ze niet weg kunnen en genoeg nestruimte hebben om zeker 5 keer zo groot te worden, door een nestbak in een bak water te zetten met een scheutje dreft zodat ze niet kunnen drijven. En de sterfte valt me alles mee, er valt wel dagelijks een mier in het water en dat is te verwaarlozen aangezien ze zo hard groeien en er haast meer broed ligt als dat er mieren zijn.
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Floris schreef:
Dahubster schreef:Wat ik me afvraag : als je ze nog maar 2 x per week voedert, gaan ze dan niet juist extra hard hun best doen om te ontsnappen?
Zeker. Als ze genoeg nestruimte met de juiste omstandigheden hebben en voldoende voedsel en water, hebben ze geen reden om hun gebied uit te willen breiden. Juist als ze behoefte hebben aan andere nestruimte of voedsel of water, zullen ze alles op alles zetten om dat te vinden buiten hun verblijf.
Wacht even... Je zegt duidelijk "nest"ruimte. Is dat dan het enige dat echt telt voor wat betreft ruimte? De ruimte voor het eigenlijke nest? Of telt de omgeving toch ook mee? Forageer ruimte, zo je wil...
Ik bedoel daarmee: stel, je geeft ze enorm veel aarde om in te ploeteren en een nest te bouwen, maar je geeft ze slechts een hele kleine "buitenwereld", waar wel continu de juiste hoeveelheid voedsel en vocht wordt aangeboden. Zouden ze dan niet meer willen uitbreiden? Want zo interpreteer ik nu eigenlijk je bemerking
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Floris »

Ik heb het idee dat de grootte van hun fourageergebied (in gevangenschap is dat de buitenwereld) ze niet uitmaakt, zo lang ze maar voldoende voedsel (en water) kunnen vinden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Floris schreef:Ik heb het idee dat de grootte van hun fourageergebied (in gevangenschap is dat de buitenwereld) ze niet uitmaakt, zo lang ze maar voldoende voedsel (en water) kunnen vinden.
Dit is een stelling die ik volgens mij nog nergens heb besproken gezien. Ik vraag me dan meteen af, geldt dat ook voor soorten zoals Carebara Diversus etc. ? Mij lijkt het trouwens dat Pheidole pallidula zeker niet onder moet doen voor deze soort wat betreft het beslagen van grote stukken land als territorium.

Ik heb intussen trouwens niet echt de indruk dat mijn kolonie niet genoeg grond meer heeft om in te graven. Ik zie dat er nog mogelijkheden zijn. Bovendien zijn de gangen die ik zie (aan de buitenkant van de cilinder dus, verborgen achter rood doorschijnend folie) bijlange niet overvol. Vele gangen en kamers lijken zelfs leeg.
Het moet zijn dat ik me vergis, maar wil dit niet zeggen dat ze voldoende nestruimte hebben?

Wat ik wel heel duidelijk zie, is dat wanneer er geen prooien zijn, er intensiever opzoek gegaan wordt naar een "uitweg". Daarom geef ik nu perfect levende prooien zoals krekels en meelwormen. Daar zijn ze echt lang zoet mee :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:
Floris schreef:
Dahubster schreef:Wat ik me afvraag : als je ze nog maar 2 x per week voedert, gaan ze dan niet juist extra hard hun best doen om te ontsnappen?
Zeker. Als ze genoeg nestruimte met de juiste omstandigheden hebben en voldoende voedsel en water, hebben ze geen reden om hun gebied uit te willen breiden. Juist als ze behoefte hebben aan andere nestruimte of voedsel of water, zullen ze alles op alles zetten om dat te vinden buiten hun verblijf.
Dat zou verklaren waarom ze nu ineens uitbraken...
Maar heb er nu voor gezorgd dat ze niet weg kunnen en genoeg nestruimte hebben om zeker 5 keer zo groot te worden, door een nestbak in een bak water te zetten met een scheutje dreft zodat ze niet kunnen drijven. En de sterfte valt me alles mee, er valt wel dagelijks een mier in het water en dat is te verwaarlozen aangezien ze zo hard groeien en er haast meer broed ligt als dat er mieren zijn.
Water lijkt mij inderdaad ook de beste anti-uitbraak barrière! Het goede daaraan is dat, als er toch eentje de uitweg vindt, deze dan tenminste niet terug kan en een spoor aanleggen. Want dan wordt het gevaarlijk. Eens ze terug gaan, zorgen ze met feromonen dat de weg voor iedereen kenbaar wordt. En hoe meer miertjes deze weg volgen, hoe sterker het geurspoor wordt.

Het probleem met water vind ik, is dat je alles in een waterbak moet zetten. Dus, als je met een buis naar de buitenwereld gaat vanuit je nestgedeelte, ja dan moeten beide bakken in het water staan :) Anders gaan ze gewoon via de buitenkant van de buis naar de andere bak toe, waar ze dan wel veilig weg kunnen.

Wat me ook geen slecht idee lijkt - en dit kan vreemd klinken - is de buitenkant van de bak ook met fluon insmeren. Dan kunnen ze ook maar moeilijk terug en kan het spoor dus ook niet makkelijk gevormd worden...
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Arnhem1 »

Water werkt prima hier. En als extra slot op de deur zwemt er een gup rond. Die lust ook wel een miertje.
Proud Owner of Pheidole Island
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Ik heb de buitenwereld op het nest zitten, soort toren in een bak met water. Dus lekker compacte setup :-)
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Arnhem1 schreef:Water werkt prima hier. En als extra slot op de deur zwemt er een gup rond. Die lust ook wel een miertje.
Super!! :) Jouw opstelling is ook gewoon leuk om te zien... Daar steekt duidelijk wat werk en creativiteit in! Ik hoop alleen dat het mooi blijft, want ik kan me voorstellen dat de miertjes het ganse interieur zullen verbouwen! ;)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:Ik heb de buitenwereld op het nest zitten, soort toren in een bak met water. Dus lekker compacte setup :-)
Bij mij zijn nestgedeelte en buitenwereld verbonden met een buis van ongeveer 1m. Dat zijn dus enkele mierenkilometers vooraleer ze bij een prooi zijn! :) Zalig om te zien, zo een hele lange sliert van mieren als je ze weer iets nieuws aanbiedt.

Mijn opstelling neemt dan wel redelijk wat plaats in... Daarom ga ik ook niet zoveel mieren houden, eerlijk gezegd. Ik ga het houden bij een soort of 3.
Arnhem1
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 april 2018
Gender:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Arnhem1 »

Dahubster schreef:
Arnhem1 schreef:Water werkt prima hier. En als extra slot op de deur zwemt er een gup rond. Die lust ook wel een miertje.
Super!! :) Jouw opstelling is ook gewoon leuk om te zien... Daar steekt duidelijk wat werk en creativiteit in! Ik hoop alleen dat het mooi blijft, want ik kan me voorstellen dat de miertjes het ganse interieur zullen verbouwen! ;)
Ze zijn tot nu toe "aardig" voor hun omgeving.
Gisteravond een heleboel echte dikkoppen gezien.
Lijken me nieuwe, want zijn echt groot. Dacht eerst dat ze iets droegen, maar bleek dus de dikke kop te zijn.
Een kakkerlak aangeboden die vanmorgen al vakkundig was leeggehaald. Begin me wel af te vragen hoeveel mieren er zijn. Steeds meer en grotere prooien gaan er doorheen. Ik heb een camera die ik op het eiland wil richten, in de hoop wat inzicht te krijgen in het aantal bewoners. Afval donderen ze in het water, de slimmerds.
Kon ik eerst nog nestkamers zien...alles is dichtgemetseld ineens.
Dus ze zijn duidelijk bezig en verplaatsen zand en leem, maar volgens een plan lijkt het. Met beleid dus...gelukkig.
Proud Owner of Pheidole Island
Plaats reactie