Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hi,

ik heb een drietal weken geleden een kleine kolonie Pheidole Pallidula (1 koningin en een kleine 20 werksters) aangeschaft. Ik heb er bewust voor gekozen om ze klein aan te kopen, zodat ik de hele ontwikkeling kan meemaken van een nietig hoopje mieren tot een enorm leger :)

Ik heb vroeger ook L. Niger en M. Rubra gehouden, dus ik ben niet echt een prille beginner. Dus ik weet wel een klein beetje waar ik mee bezig ben. Ook heb ik een goede wetenschappelijke kennis wat betreft mieren.

Maar, ik zit een beetje met de handen in het haar wat betreft mijn nieuwe aanwinst. De werksters gaan namelijk aan een zeer snel tempo één voor één dood, en er komen geen bij. De kolonie van om en bij de 20 werksters is nu geslinkt tot een kleine 10 individuen)

Ik hoopte misschien via dit forum wat tips te kunnen sprokkelen om me de juiste richting in te laten gaan.

Wat betreft het nest :

Ze zitten nog steeds in een testtube (ik heb ze wel laten verhuizen van hun originele testtube, want er kwam enorm veel schimmel op het watje te zitten, en de mieren gingen er niet meer aan hangen, wat voor mij een teken was dat ik ze moest verhuizen)
De testtube zit in een outworld van 20 op 10 , waar ze vrij in kunnen. Beveiliging is geen probleem, daar ze nog niet eens proberen hoger te komen dan 1cm. Bovendien is de escape preventie wel in orde.
De outworld rust op een hitte matje, dat zorgt voor een constante temperatuur van +-25° (gemeten vlak naast de testtube, op de plek waar de mieren zitten)
Ik geef af en toe een paar fruitvliegjes (meestal dood en uit de vriezer, want als ze nog maar een beetje leven, kunnen de mieren ze precies zelfs niet aan!), soms een plat spinnetje, en ik probeer af en toe wat honing toe te dienen of suikerwater. Hier drinken ze zo goed als niet van.

Ik denk dus dat ik wat nest en voeding betreft wel juist zit. Maar toch sterven er telkens meer mieren dan dat er bij komen. Het is werkelijk frustrerend, en ik begrijp het niet.

Heeft er iemand een idee van wat het probleem kan zijn? Of is het gewoon normaal, en mag ik me aan een boost verwachten? Ik ben ook wat op mijn hoede, want de winterrust komt eraan... Gaan er dan niet nog meer mieren sterven? Terwijl er ook weer amper bij komen...

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Hallo Dahubster,

Ik zou ze niet in winterslaap laten gaan want dit is ook niet nodig bij deze soort.

Zeker niet nu ze zo zwak zijn.

Misschien is de schimmel uit het andere buisje nog steeds de boosdoener voor de sterfte van jou mieren.

Het is wel een sterke soort en ik hoop dat jouw koningin hier boven op kan komen.

Genoeg voedsel (fruitvliegjes) en vloeistof (suikerwater, water, honingdauw surrogaat) blijven geven en zeker niet van het warmte matje halen.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ok, dit jaar geen winterslaap dan. Die raad lijkt me best op te volgen.
Ja, die schimmel, daar had ik ook al aan gedacht. Maar, zouden ze dan niet allemaal gelijk sterven, of tenminste duidelijk achteruit gaan?
Ik moet zeggen dat de miertjes die ik zie rond kruipen wel in goede gezondheid lijken te verkeren. En toch vallen er vrijwel iedere dag sterftegevallen te betreuren.
Ik had ook gedacht aan natuurlijke sterfte (wegens ouderdom), want nieuwe miertjes uit jonge nesten leven doorgaans minder lang dan mieren in grote gevestigde kolonies. Maar, zo snel, dat lijkt me misschien toch niet te kloppen...

Ik weet het niet. Ik zal ze inderdaad blijven voeden en verzorgen, zo lang ik zie dat er beweging is in de proefbuis. Maar, ik blijf het toch vreemd vinden, en vraag me echt af waar dit naartoe gaat.

Zijn er nog die ervaring hebben met deze soort, en eventueel wat interessante informatie kunnen verschaffen vanuit hun ervaring?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Floris »

De kleine werksters van Pheidole pallidula zijn zeer kwetsbaar, maar ook gemakkelijk te vervangen door een gezonde kolonie. Ze leven nooit lang.

Hebben ze voldoende vocht? En hebben ze een koelere plaats waar ze heen kunnen als het te warm is?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ze zitten in een proefbuisje met waterreservoir, dus ik vermoed inderdaad dat ze voldoende vocht hebben.
Ik had al geprobeerd wat water in een schaaltje te laten in de buitenwereld, maar daar komen ze al zeker niet aan.

In de buitenwereld kunnen ze zeker plekken vinden van +- 20°c . Enkel daar waar het warmtematje zit, is het echt warm. Dus, ja, ik zou zeggen dat ze naar koelere plaatsen kunnen. Ook in de proefbuis zelf kan dit, want het is een lang buisje, en naar de opening toe is het ook maar +-20°c
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Floris schreef:...., maar ook gemakkelijk te vervangen door een gezonde kolonie. Ze leven nooit lang.

Hey, sorry, wat bedoel je hier eigenlijk precies mee?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hessel »

20 graden is wel frisjes voor deze soort, ze hebben minimaal 26 nodig
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door MiereManneke »

Dahubster schreef:
Floris schreef:...., maar ook gemakkelijk te vervangen door een gezonde kolonie. Ze leven nooit lang.

Hey, sorry, wat bedoel je hier eigenlijk precies mee?
Ik denk dat hij een nieuwe generatie bedoelt. Dus dat alle mieren die je nu hebt binnen een paar maanden (weet het niet precies) doodgaan en de kolonie dan volledig bestaat uit nieuwgeboren mieren die nu nog in eitjes zitten.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Hessel schreef:20 graden is wel frisjes voor deze soort, ze hebben minimaal 26 nodig
Als je het even naleest zie je dat dit op sommige plekken is en dat het op andere gewoon de goede temp is.

Het is juist goed als ze zelf kunnen kiezen.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

blackbalfur schreef:
Hessel schreef:20 graden is wel frisjes voor deze soort, ze hebben minimaal 26 nodig
Als je het even naleest zie je dat dit op sommige plekken is en dat het op andere gewoon de goede temp is.

Het is juist goed als ze zelf kunnen kiezen.
Ja, dat klopt inderdaad. In het nest zelf (ik heb een thermometertje geplaatst naast het proefbuisje, ongeveer op de hoogte waar ze zitten, dus tegen het watje aan het waterreservoir) moet het ongeveer een 26°c zijn. Op verschillende plekken in de buitenwereld uiteraard ook, en misschien zelfs tot 30°c, net op het midden van het warmtematje.
Op andere plaatsen zal het inderdaad minimum 20°c zijn. Maar zeker nergens minder.

Ze kunnen dus ook in het proefbuisje perfect kiezen in welke temperatuur ze gaan zitten.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

MiereManneke schreef:
Ik denk dat hij een nieuwe generatie bedoelt. Dus dat alle mieren die je nu hebt binnen een paar maanden (weet het niet precies) doodgaan en de kolonie dan volledig bestaat uit nieuwgeboren mieren die nu nog in eitjes zitten.
Wel, dat zou geen slechte zaak zijn. Ik ben in ieder geval niet van plan deze "kolonie" nu te laten verkommeren (of zelfs te liquideren), om dan maar een nieuwe te proberen.

Zo lang er leven is, en er een kans is op groei, werk ik hiermee verder... Ook al blijft enkel de koningin leven.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Floris »

De kleine wersters zijn 'goedkoop' (kosten weinig voedsel) en zijn snel volwassen. Daardoor is het niet zo erg als de kolonie er veel kwijtraakt.
Voor de grotere werksters is dat heel anders.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Floris schreef: Voor de grotere werksters is dat heel anders.
Bedoel je daarmee de majors? Die heb ik sowieso nog niet. Ik moet wel zeggen dat ik de werksters heel erg klein vind, maar ik geloof dat het de normale grootte is voor Pheidole Pallidula.

Er zijn nog maar iets van een 8 werksters over nu, en die zitten voor het meest van de tijd in het proefbuisje bij de koningin.

Ik wacht af, en tracht ze verder zo goed mogelijk te voeden en de beste zorgen te geven...
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ik weet dat het niet gebruikelijk is een "achteruitgangs-blog" bij te houden. Maar, bij deze toch even een update :

Mijn mini-kolonie is intussen een micro-kolonie geworden : de gyne zit nog steeds achterin op het watje, duidelijk nog heel erg levend, maar er is absoluut geen broed meer. Het aantal werksters is nu geslonken tot 4!

Ik blijf ze continu voeden met alles wat ik ze kan geven en dat ze aannemen. Ook zitten ze nog steeds op een warmtematje waardoor het in het nest een gezellige 26-30° moet zijn (nog steeds volgens mijn thermometertje juist naast het nest). Er is voldoende water in het waterreservoir, dus daar kan het ook al zeker niet aan liggen.

Mijn bedoeling is: zolang de koningin leeft, blijf ik ze verzorgen. Ik kan makkelijk een andere kolonie bestellen en deze laten creperen, maar dat doe ik dus niet...

Ik kan niet zeggen dat ik optimistisch ben voor deze kolonie, maar ik hoop dat ik binnen enkele weken/maanden misschien toch eindelijk wat positiefs te vertellen heb.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ok, ik heb enkele dagen terug iets gedaan uit pure wanhoop, en vandaag zie ik daar het eerste resultaat van.

Wat ik gedaan heb is, een potje met aarde in de buitenwereld gezet (het is eigenlijk zo een klein glasje waar ik dan wat aarde in gedaan heb, die ik eerst grondig uitgezeefd heb, want het komt van in de tuin). Dit mini aardenestje heb ik dan verbonden aan de buitenwereld met een kartonnen bruggetje dat eigenlijk gewoon een soort van oprit vormt nu.
Het glaasje met aarde heb ik gepositioneerd waar het door het warmtematje het warmst is. Met het gedacht van, nu kunnen ze graven tot waar ze het best zitten qua temperatuur, en verder zal ik ze dan ook met rust laten.

Verder heb ik alles gelaten zoals het was, dus ik heb ze gewoon laten zitten in het proefbuisje, en heb ze zelfs wat losse aarde aangeboden om het proefbuisje dicht te maken, indien ze dit zouden willen.

Resultaat: niet meteen, maar toch twee dagen nadien, zijn ze zich blijkbaar in de aarde gaan nestelen, perfect zoals ik het gehoopt had. Ik kan dus nu de koningin en het broed absoluut niet meer zien, en ik zie enkel nog een beetje activiteit, als een miertje even buiten komt. Niet vergeten, ze zijn nog maar met 4 + de koningin he! :)

Kijk, zo ga ik nu alles laten gebeuren, tot ik zie dat er beweging komt en dat de aantallen verhogen... Daarna zal ik nog zien hoe ik verder ga, wanneer het glaasje te klein zal blijken voor de groei van het nest.

Ik hoop (en ik denk!) dat ik dus binnenkort beter nieuws heb ;)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Nog geen 'fantastisch' nieuws te melden, maar ik kan wel zeggen dat het erop lijkt dat de sterfte van de werksters gestagneerd is.
Ik hoop dus inderdaad dat er nu alleen nog mieren gaan bijkomen, i.p.v. in aantal af te nemen.
Zoals gezegd, ze zijn van 18 naar 4 gezakt. Dus, het kan nu alleen nog maar terug de andere richting uit he! :)

Ik moet wel zeggen, voor met zo weinig te zijn, nemen ze erg veel voedsel aan! Bijna alles wat ik geef, verdwijnt al vrij snel in het holletje dat ze gegraven hebben. Vaak komen dan vleugeltjes en andere resten terug naar boven. Die resten worden wel niet ver van het nest gedragen. Ze leggen deze namelijk meteen rond de opening van het nest. Ook een enkel mieren lijkje dat er toch nog gevallen was, hebben ze aan hun nestingang gelegd...

Ik dacht dat mieren over het algemeen hun "vuil" steeds zo ver mogelijk van het nest leggen. Is dat misschien anders bij kleine kolonies? Of, heeft iemand hier een verklaring voor?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door miel »

Ik denk dat ze het nest te licht vinden, en daarom de ingang kleiner maken.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

miel schreef:Ik denk dat ze het nest te licht vinden, en daarom de ingang kleiner maken.
Hallo Miel,

ik begrijp je reactie. Maar, zoals gezegd, leven ze nu in een aarden nestje, dat ze zelf gegraven hebben. Dus, met andere woorden, ze hebben de volledige controle over hoe ze hun nest (ook de ingang) maken.

Toen ze nog in een reageerbuisje zaten (waar sowieso veel licht in komt), dumpten ze steeds de mierenlijkjes zo ver mogelijk van het nest af. Helemaal weg van het buisje dus. En nu doen ze dat blijkbaar niet meer, en dat vind ik vreemd.

Daarom dat ik de vraag stelde of iemand misschien weet hoe dit zit... Eigenlijk til ik er niet echt zwaar aan, maar ik weet niet of dit misschien slecht kan zijn voor de mieren. Het is namelijk volgens mij niet voor niets dat ze de lijkjes normaal zo ver weg van het nest dumpen..
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door MiereManneke »

Ik denk dat, omdat de kolonie zo klein is, ze geen risico nemen om een ver stukje te wandelen en daarom alles direct bij de ingang leggen. Als jij het zelf opruimt moet het geen probleem zijn.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

MiereManneke schreef:Ik denk dat, omdat de kolonie zo klein is, ze geen risico nemen om een ver stukje te wandelen en daarom alles direct bij de ingang leggen. Als jij het zelf opruimt moet het geen probleem zijn.
Zou ook kunnen. Maar, vergeet niet, toen ze in het buisje zaten, was de kolonie ook zo klein. En, bovendien, eten halen doen ze wel zo ver van het nest.
Ik denk dus niet dat het dat is. Maar, misschien speelt het ergens wel mee, ik weet het niet.

Ik haal meestal de afval inderdaad ook zelf weg bij het nest. Maar, in dit geval had ik het lijkje toch een tijd laten liggen, juist omdat ik me afvroeg of ze het zelf nog zouden gaan verplaatsen.

Bedankt voor je reactie! Alle ideeën zijn uiteraard welkom :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Misschien even een kleine update...

Ik heb echt het gevoel dat deze kolonie het gaat overleven. Mijn gedacht is dat er nu op dit moment een heel aantal larven in het nestje liggen, klaar om uiteindelijk uit te groeien tot een nieuwe generatie werksters.

De reden waarom ik dit denk, is dat de huidige (enkele) miertjes toch nog steeds heel wat voedsel aanvaarden en meenemen in het nestje. De werksters zijn slechts met 4 (of misschien 5), plus de koningin. Volgens mij hebben die zoveel voedsel niet nodig! Dus, vandaar mijn idee dat er waarschijnlijk een hoop larfjes zitten die zich tegoed doen aan de proteïnen.

Ik heb begrepen dat het tot een maand kan duren vooraleer larfjes volwaardige werksters worden, dus ik verwacht binnen een week of twee-drie toch echt wat resultaat te zien hoor.
Volgens mijn blog is het nu ongeveer een maand geleden dat ik ontdekt had dat er geen broed meer was. Ik reken dus op een tijd van ongeveer anderhalve maand tot twee maanden vooraleer de nieuwe generatie zou moeten uitgekomen zijn. Klopt dat ongeveer? Een tweetal maanden van eitje tot imago?

Ik weet niet of ik hier nog in het juiste onderdeel van de blog aan het posten ben, maar ik reken erop dat toekomstige houders van deze soort later eventueel op mijn ervaringen kunnen terug vallen wanneer ze hetzelfde voor hebben. Daarom hou ik de progressie hier bij...

Tips en commentaar blijven welkom :)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

]Ik heb van deze een nieuwe kolonie +10 en ik heb net het buisje ontsloten naar een buitenwereld en buisjes drinken
vooralsnog hebben ze alle vuilnis vlak buiten de proefbuis gedumpt.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 394#p78254
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dree schreef:]Ik heb van deze een nieuwe kolonie +10 en ik heb net het buisje ontsloten naar een buitenwereld en buisjes drinken
vooralsnog hebben ze alle vuilnis vlak buiten de proefbuis gedumpt.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 394#p78254
Hi dree,

alvast veel succes ermee! :) Ik hoop dat je meer geluk hebt dan mij. Wat ik je zeker al kan mee geven, is dat P. pallidula (tenminste de mijne, en naar ik lees, komt het vaker voor dan alleen bij mij) niet echt veel zin hebben in zoetigheid. Ik zit met nu een 4-tal werksters, en honing of suikerwater nemen ze echt bijna niet aan.
Enkel wanneer ik een mini-mini druppeltje op een zilverpapiertje leg, komt er al eens een enkel miertje van drinken. En geloof me, dat mini druppeltje geraakt zelfs niet op!

Nee, ze houden duidelijk meer van insecten en alles wat proteïnen oplevert. Juist heb ik nog enkele spinnenpootjes erin gelegd, en deze zijn meteen het nestje in genomen.

Het vliegje dat je erin gelegd hebt, zal dus volgens mij vrij snel opgepikt worden! :)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Dat vliegje was inderdaad snel weg, en de drie van vanmorgen zie ik ook niet meer..
Morgen eens een buffalo worm proberen.

Bedankt voor je info :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ok, na een bezoekje te brengen aan een engelstalig forum, denk ik dat ik weet wat er is gebeurd met mijn mieren. Of tenminste, ik weet misschien de reden waarom ze in het begin één voor één dood gingen.

Toen ik mijn kolonie had aangeschaft, heb ik meteen ook een outworld gekocht van Antstore. Samen ook met wat speciaal zand voor in de setup te leggen. Het betreft mooi zuiver wit zand, waar de mieren goed op afsteken zodat ik ze perfect zou kunnen zien.

Dit zand dien je dan wat vochtig te maken en wat aan te stampen. Zo bekom je een zeer stevige harde ondergrond voor de buitenwereld. Ideaal dus.

Het probleem is wel dat dit zand nogal stofferig is. Dus, als je het niet helemaal over de hele oppervlakte bevochtigt, dan riskeert er inderdaad een stofferig laagje te blijven. Ook heb ik op een bepaald moment wat droog zand toegevoegd, omdat ik ze wat materiaal wilde geven om de nestingang wat dicht te maken.
Met andere woorden, ik heb zelf ervoor gezorgd dat het redelijk stofferig werd.

De kans bestaat nu (en ik denk echt dat het dit is) dat het stof de stigma's van de mieren kan verstopt hebben, waardoor ze langzaam maar zeker zijn "gestikt". Mieren die gewoon in het nest bleven bij de koningin, werden hier niet het slachtoffer van en konden gewoon verder leven. Eens ze buiten kwamen, werd de kans groter dat ze ook zouden "gestikt" zijn door het stof.

Nu, waarom er uiteindelijk geen broed meer was, dat begrijp ik niet goed. Al moet ik wel toegeven dat dit maar even was. Net voor ik ze heb laten verhuizen naar hun nieuw aarde-nest, was er wel weer wat broed... Misschien was dat dus eerder toeval.

Moraal van het verhaal : zorg dat je ondergrond nooit veel stof bevat (partikels zand die zo klein zijn dat ze de stigma's van de mieren kunnen verstoppen). Een goede bevochtiging kan hier een oplossing zijn. Of een andere soort ondergrond
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dree schreef:Dat vliegje was inderdaad snel weg, en de drie van vanmorgen zie ik ook niet meer..
Morgen eens een buffalo worm proberen.

Bedankt voor je info :)
Super! Laat maar weten hoe dat afloopt...

Ook nog wat de vliegjes betreft : ik weet niet of dit algemeen overal zo zal verlopen, maar bij mij raken ze dus na enkele vliegjes daar op uitgekeken. Toch voor een tijdje. Na enkele dagen zonder vers fruitvliegje, smullen ze er weer met veel goesting van! :)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ik heb ook liever dat ze aan de wurmen gaan dan die vliegjes, wormen heb ik altijd.

Ik zit te denken, ze eten ook zaadjes en bij de Messor is het ook zo dat ze daardoor weinig zoet uit drinken nodig hebben...
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ahzo, ik wist niet dat dat de reden was... Nu, mijn Pheidole Pallidula's heb ik nog geen zaadjes zien aannemen. Heb enkel maar sezamzaad gegeven, maar dat nemen ze dus niet aan.

Is er zaad dat ze wel makkelijk aannemen? Dan hoor ik het graag van diegene die er al wat meer ervaring mee heeft.
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Kijk effe bij de caresheet van dit soort :)
Niet gek om dingen twee keer te lezen, dat je bij deze soort het beste wat zaadjes
kapot kunt maken had ik de eerste keer gemist. Zaad, ik zou er verstand van moeten
hebben, ik schat dat ik zo'n 100 kilo heb staan, 5 soorten en dat zijn mengsels dus
geen idee wat het allemaal is, voorlopig gaf ik een paar zaadjes uit de 'onkruidzaad' bak.

En alles is verdwenen :) de zaadjes en twee buffalo wormen die ik gisteravond gaf.
Buffalo wurmen vind ik een echte aanrader, het zijn de mini versie van de meelworm maar
veel handiger te gebruik dan die k*t fruitvliegjes waarvan ik er altijd een paar kwijt raak :)
en langer vers houdbaar, die olifants- grote meelwormen zie ik ze nu nog niet tackelen
Buffalowormen

EDIT, ik heb vanmorgen wat buffalo wormen in een plastic zakje in de vriezer gedaan, kijken of ze die ook lusten
en of het geen pap wordt natuurlijk.

PS, er staan twee links in het stukje text hierboven, ik vind dat slecht te zien,
ik wilde ze een blauwe kleur geven maar dat gaat niet.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hey,

ik had het inderdaad ook al gelezen, maar de zaden werden niet aangenomen. Ook niet wanneer ik deze geplet had.
Misschien moet ik het eens met andere zaden proberen.

Die buffalo wormen, heb je die dan eerst in stukken gesneden, of konden ze deze zo ook aan? En, met hoeveel zijn jouw mieren? Bij mij zijn het er momenteel slechts een 4-tal he. Die kunnen dus niet echt grote prooien aan.

Bedankt voor de tip alleszins. Ik ga deze buffalo wormen zeker ook proberen!

Cheers!

PS: 7€ voor verzending van een product van 1,5€ vind ik wat veel. Dus ik hoop dat ik die buffalo wormpjes ook in een reptielen winkel kan vinden
Plaats reactie