Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Bij mij blijken dat ze ook nog wat zaadjes hebben laten liggen, zag ik pas toen het vanmorgen wat lichter werd.
Paardebloemen-zaden lees ik veel over maar dan gaat het meestal over Messor, graszaden... die zitten veel in dat onkruidmengsel van mij.

Ik gaf die wormpjes heel en levend, ze zijn echt maar heel klein, maar ik heb geen idee met hoeveel ze dat klusje vannacht geklaard hebben, ik heb 20+ werksters. Misschien moet je toch maar even doorgaan met vliegjes als dat werkt tot je wat meer werksters hebt, geen idee, mijn promotie voor die buffalo wormen was maar een opmerking zo in het algemeen, ik wil jou delicate gezelschap :) niet opzadelen met dingen die ze niet aankunnen of als je het toch gaat proberen is in stukken snijden misschien een oplossing als het niet lukt.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Heheh... "Delicate gezelschap"! :) Ja, zo kun je ze wel noemen
Het zou me niet verbazen dat ze zich nog laten opvreten door zo'n buffalo worm! :D

Nee, serieus, even twee kleine anektotes :

1. Toen ze nog met een 15tal waren, had ik eens een levend fruitvliegje gegeven dat ik eerst een hele tijd in de koelkast had gestoken. Ze hebben dat vliegje (dat NIET kon vliegen) niet alleen niet te pakken gekregen. Het vliegje heeft zelfs een veilige haven gevonden.... jawel, IN de testtube waar de miertjes in zaten! Ik heb het uiteindelijk, toen het even buiten de testtube was, dood geprikt, en dan pas hebben de miertjes het aangevallen en opgegeten...

2. Ik had een vrij kleine langpootmug halfdood in de vriezer gezet, en daarna bij de miertjes. Er had al snel eentje een pootje beet van het insect, maar dat bleek nog een beetje te leven, en begon met dat pootje op en neer te bewegen. Het miertje liet niet los, en klampte zich intussen vast aan alles wat het tegen kwam. Ook losse klontjes aarde, en dit terwijl de poot steeds op en neer bleef gaan. Resultaat: het miertje werd keer op keer tegen de grond gekwakt! Andere miertjes kwamen op enkele milimeters van het tafereel, maar deden niks (ik heb soms de indruk dat die mieren helemaal niks zien! Enkel wanneer hun antenne iets raakt, "zien" ze het).
Enfin, om het verhaal kort te maken: uiteindelijk heeft het miertje gelost. Daarna zag ik het nog een beetje doelloos rond lopen, af en toe neer vallen, en duidelijk niet meer in staat om fatsoenlijk te functioneren.
Daarna werd het lijkje doodleuk door een andere werkster weg gelegd...

Ik vermoed dat zo een jonge/kleine kolonie inderdaad een zeer delicaat iets is, en dat deze in de natuur een heel zware opdracht hebben om uiteindelijk uit te groeien tot een gezond nest.
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Verhelderende anecdotes, goed!
Ik zou inderdaad maar heel voorzichtig zijn.

Inmiddels ben ik aan het uitdokteren hoe ik zaadjes fijn krijg, morgen maar een pepermolentje halen denk ik, heel de keuken ligt nu vol met zaad overal...
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Een bevroren wormpje ontdooit en in de buitenwereld gedaan, ik kijk net toevallig en ze zijn hem met een mannetje of 8 in het buisje naar huis proberen te werken, vooralsnog is dat niet gelukt, gaaf om te zien :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Well, levend voedsel ga ik ze voorlopig inderdaad niet meer geven. Stel u voor dat een miertje een kopstoot krijgt van een buffaloworm! Die is er meteen aan voor de moeite! :D

Ik ga het dus nu nog rustig aan doen en enkel dode (of half levende) fruitvliegjes aanbieden, en alles wat ik kan vinden dat zeker geen risico inhoudt.

Wanneer er wat werksters bij zijn, zal ik proberen met buffalowormen en springstaartjes. Dat zou ook leuk moeten zijn om te zien, hoe ze daar op jagen... Maar, zoals gezegd, ik wacht tot er een hoop miertjes bij is, dan kunnen ze zich wat risicovollere situaties permitteren ;)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Dat verslepen van dat wurmpje is uiteindelijk nog gelukt, ze wilden op een momento dado wel
het buisje in zoals een hond met een veel te lange stok door een deur wil :)

Die nemen ze dus ook dood aan, dat is heel goed, hoef ik niet vaker wurmen te kopen dan ik
gewend ben, eerst nu maar nog die vliegjes opmaken.

Vandaag komt anthouse.es dan heb ik eindelijk uitbraak preventie en kan de buitenwereld open.
Ze brengen nog twee kolonies ook met nog wat kleine spulletjes, heb ik weer wat te hobbyen.
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Van anthouse.es is alles goed aangekomen, ik heb dus nu de buitenwereld open :)

Ook nog even naar de HEMA gelopen voor een pepermolen voor het zaad, dat werkt
perfect ik ze ze meteen met die vlokken sleuren.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Dree schreef:Van anthouse.es is alles goed aangekomen, ik heb dus nu de buitenwereld open :)

Ook nog even naar de HEMA gelopen voor een pepermolen voor het zaad, dat werkt
perfect ik ze ze meteen met die vlokken sleuren.
Welke uitbraak preventie gebruik jij? Ze lopen bij mij over fluon en talk heen.
8-)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ow, dan moet ik oppassen, die vliegjes ontsnapten niet...
Ik heb ze het nog niet zien proberen....
Ik heb die van anthouse.es, teflon
https://www.anthouse.es/en/otros-acceso ... 03974.html
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Dree schreef:Ow, dan moet ik oppassen, die vliegjes ontsnapten niet...
Ik heb ze het nog niet zien proberen....
Ik heb die van anthouse.es, teflon
https://www.anthouse.es/en/otros-acceso ... 03974.html
Die heb ik ook, kan ook zijnn dat ik het verkeerd aanbreng maar bij mij wandelen ze erover (ook mijn Lasius niger) alsof het gewoon glas Is..
8-)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ik heb geen idee, ik heb goed geschud en met een penseel aangebracht, ik heb alles plastic.
Er was nu nog eentje aan een fruitvliegje aan het sleuren in de arena maar ik heb voor de zekerheid de deksel er maar op gedaan.
Niet dat ik de indruk hebben dat ze zich met ontsnappen bezig houden, als ik wurmpje of vliegje geef dan komen ze die halen en daarna zijn ze weer allemaal in het buisje.

Ben bezig met de arena te maken voor de Messor barbarus, hopelijk morgen alles droog dan zal ik het snel genoeg weten, die zijn met veel meer.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Fluon werkt goed bij mij. Nu moet ik ook zeggen dat ze zich niet echt bezig houden met ontsnappen. Eerlijk, ze kruipen zelfs niet meer dan 2 cm omhoog op het glas. Eentje heb ik het één keer zien doen, die ging inderdaad tot aan de fluon. Dan twijfelde ze duidelijk, en met dat ze een stapje zette, viel ze meteen naar beneden.

Ik heb de fluon aangebracht met een watje. Gewoon wat fluon (zeker niet te veel!) aanbrengen op het watje, en dan in cirkelvormige bewegingen over de hele rand aanbrengen. Ook zorgen dat je alles in één vloeiende beweging doet, en je niet te veel er terug over moet omdat je een plekje vergeten bent.
De fluon zit er nu al weken op, en ik heb niet de indruk dat het verminderd is in dichtheid/kwaliteit.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dree schreef:Van anthouse.es is alles goed aangekomen, ik heb dus nu de buitenwereld open :)

Ook nog even naar de HEMA gelopen voor een pepermolen voor het zaad, dat werkt
perfect ik ze ze meteen met die vlokken sleuren.
Hey, ik had ook al van die Anthouse gelezen, maar ik vond het nogal vreemd dat ze kolonies "gratis" aanboden. Ben er dan ook niet verder op ingegaan, en ik heb mijn spullen bij Antstore gekocht.

Wat zijn de verzendkosten bij Anthouse, en ben je er verder tevreden over? Ook, hoe zit dat nu met die gratis kolonies? Is dat echt GRATIS???

Wat de zaden betreft: welke zaden geef je nu eigenlijk? Ik begrijp dat je ze gemalen geeft nu :)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ik heb voor 13 euro spulletjes aangeklikt en dus twee gratis kolonies, ik betaalde 34 euro nogwat, 34 betalen voor 13 euro is dus wel duur. Daar zit dus nog 13 euro verzendkosten en 8 euro btw bij in.

Bij Antstore zijn twee vergelijkbare koloniën 20 euro, zou ik daar ook nog 13 euro spulletjes aanklikken plus verzendkosten dan zou dat iets duurder zijn maar eigenlijk maakt het dus geen bal uit.

Als je echt op de centen zit zou je bij de 1 spulletjes moeten kopen en bij de ander mieren maar of je ook alleen gratis mieren (13 euro verzendkosten) kan bestellen weet ik niet. Ze rekenen erop dat je ook spulletjes koopt en daar leven ze van.

Ik zit het net uit te zoeken hoor, ik wist de uitkomst niet van tevoren :)
Ik lees goede dingen op anthouse.es, daarom had ik het gedaan, ik kwam pas nu voor het eerst op jou antstore site, mooie site, misschien koop ik daar volgende keer wel als er een kolonie uitvalt, ik koop ook spulletjes bij mierenboerderij, dat is sneller in huis.

Ik heb voorlopig zaden uit mijn bak onkruidzaad gegeven, daar zit graszaad in en nog wel 5 andere zo te zien, geen idee wat, op de zak staat: Samenstelling; zaden en granen :) Ik heb zo nog een paar van die mengsels staan.
Toen ze nog heel waren hebben ze er een paar meegenomen, ik heb ook 1 werkster met een schilfer van een gemalen zaadje zien lopen maar de definitieve resultaat, of het allemaal verdwijnt hoor je nog.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door MiereManneke »

Dahubster schreef:
Dree schreef:Van anthouse.es is alles goed aangekomen, ik heb dus nu de buitenwereld open :)

Ook nog even naar de HEMA gelopen voor een pepermolen voor het zaad, dat werkt
perfect ik ze ze meteen met die vlokken sleuren.
Hey, ik had ook al van die Anthouse gelezen, maar ik vond het nogal vreemd dat ze kolonies "gratis" aanboden. Ben er dan ook niet verder op ingegaan, en ik heb mijn spullen bij Antstore gekocht.

Wat zijn de verzendkosten bij Anthouse, en ben je er verder tevreden over? Ook, hoe zit dat nu met die gratis kolonies? Is dat echt GRATIS???

Wat de zaden betreft: welke zaden geef je nu eigenlijk? Ik begrijp dat je ze gemalen geeft nu :)
In spanje zijn de regels een beetje anders en mogen ze geen mieren verkopen. Dus wat antsore heeft gedaan is geniaal. Ze hebben de mieren gratis gemaakt, de verzendkosten veel duurder gemaakt dan het verzenden eigenlijk kost en gezegd dat je maar een paar kolonies per keer kan kopen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

MiereManneke schreef:
In spanje zijn de regels een beetje anders en mogen ze geen mieren verkopen. Dus wat antsore heeft gedaan is geniaal. Ze hebben de mieren gratis gemaakt, de verzendkosten veel duurder gemaakt dan het verzenden eigenlijk kost en gezegd dat je maar een paar kolonies per keer kan kopen.[/quote]


Ja, het was te denken dat er iets achter zat! :) Goed gezien, Mieremanneke . Dat zal inderdaad zijn hoe ze het doen. Ik kan me ook indenken dat ze niet echt veel speciale (uitheemse...) soorten aanbieden dan?
Je bedoelt trouwens "Anthouse", niet "Antstore"

Ik heb meteen gevonden dat Antstore er bijzonder professioneel uit ziet. Daarom heb ik bij hen gekocht. Ik denk trouwens dat dit één van de eerste shops is die er in Europa waren. En kijk es naar de foto's en video's van de winkel zelf! Jammer dat ze zo veraf gelegen zijn. Anders ging ik er zeker eens een kijkje nemen!
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Video's!! Ow die moet ik nog gaan bekijken :)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ik zie vanmorgen een werkster met een stukje zaad aan de verkeerde kant van de arena
naar boven klimmen, als ze bij de teflon is valt ze naar beneden.
Bij mij werkt de teflon van anthouse.es dus prima.
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Vanmorgen de Messor barbarus een buitenwereld gegeven, ging niet helemaal goed :o
Je kunt daar ook zien hoe de Spaanse teflon op de rand van mijn arena eruit ziet.
Lees er meer over in het 3D print onderwerp:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 347#p78347
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Pollen!!
Ik had bij de spanjolen ook een zakje pollen aangeklikt, ik heb ze er vandaag 3 gegeven en er zijn er al 2 weg!! :)
Het gangetje/slangetje tussen het nest in de buitenwereld doet ook dienst als opslag en/of vuilnisbelt geloof ik, het wordt steeds voller, ik zal eens kijken of ik er morgen een foto van kan maken.
Bij de messors hebben ze een leeg buisje naast het woonbuisje ingeschoren als opslag, ligt allemaal zaad in in ook nog een levende wurm :)
Het Nestje van de Messors is bijna af, morgen daar foto's van in het 3D print onderwerp.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Bij mij doen ze niks met die pollen, geen enkele soort accepteert ze. Geef jij ze droog of maak je ze eerst nat?
8-)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ow, ik heb ze droog gegeven, ik besef me nu dat ik nog nooit iets over pollen las.
Nat maken? Ik zal een zoeken op het forum...

Hier het slangetje tussen hun huis en de buitenwereld waar ik het gisteren over had:
Afbeelding
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Even een update voor wie het nog interesseert :)

Sinds ik de Pheidole Pallidula zich in een aarden nestje heb laten installeren, heb ik nog maar één lijkje ontdekt. Intussen heb ik gezien dat ze met minstens 5 werksters zijn.
Dit heb ik gemerkt toen ik een groot pas gedood insect (ik weet niet wat het was, en ik ken redelijk wat insecten :) ) aan de nestingang gelegd had, waar volgens mij zowat het ganse nest op af gekomen is. 5 werkstertjes dus :)
Het insect werd uiteindelijk volledig het nest in getrokken, en twee dagen later heb ik het leeg gezogen lijk terug aan de ingang zien liggen. Met andere woorden: ze moeten daar nogal wat larfjes liggen hebben die gevoed moeten worden! ;)

Ik verwacht dus nog steeds binnenkort een serieuze baby-boom mee te maken! Dit wordt leuk! ;)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dree schreef:Dat verslepen van dat wurmpje is uiteindelijk nog gelukt, ze wilden op een momento dado wel
het buisje in zoals een hond met een veel te lange stok door een deur wil :)

Die nemen ze dus ook dood aan, dat is heel goed, hoef ik niet vaker wurmen te kopen dan ik
gewend ben, eerst nu maar nog die vliegjes opmaken.

Vandaag komt anthouse.es dan heb ik eindelijk uitbraak preventie en kan de buitenwereld open.
Ze brengen nog twee kolonies ook met nog wat kleine spulletjes, heb ik weer wat te hobbyen.
Hey, hier nog een voeding tip voor je Pheidole Pallidula's!

Ik ben vandaag hele kleine krekeltjes gaan halen, nimfen nog eigenlijk. Maar echt de kleinste die ze hadden. Ze zijn ongeveer het dubbele van een fruitvliegje.
Er zaten er al enkele zo wat geplet (dood) ter hoogte van het deksel. Het waren er 7 of 8. Deze heb ik meteen apart gezet met de bedoeling om er één of twee te proberen bij de miertjes.
Ik zal het kort maken : ze hebben ze uiteindelijk ALLE ACHT mee het nest in getrokken. Ik heb ze nog nooit zo actief en enthousiast bezig gezien! :)

Even ter herinnering: we zitten met ongeveer een 5-tal werksters he! :) Ik ben nu echt super benieuwd wat dat gaat geven binnen enkele weken!

In ieder geval, dat was dus mijn tip : mini krekeltjes! ;)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Bedankt voor je tip :)
Zo te horen gaat het goed bij jou! Ik zal morgen ook weer eens wat zaad en wurmpjes proberen, gisteren al wel een wurm gedaan maar die was nog te groot of ze hebben nog genoeg.
Ah, hij is toch weg, hij ligt samen met nog een andere in het buisje voor de ingang van het nest (zie foto hierboven) het is daar geen vuilnisbelt maar allemaal eten :) ook veel zaad-snippers.
Geen idee of ze die wurm dood hebben gemaakt of dood hebben laten gaan, ik twijfel over het laatste, alle andere wurmen in de wurmenbak gaan ook niet dood... ?
Jou krekeltjes van vandaag waren ook al half dood...
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dree schreef:Bedankt voor je tip :)

Jou krekeltjes van vandaag waren ook al half dood...
Jaja, die ik gegeven heb, waren morsdood hoor :)
Met het kleine aantal werkstertjes dat er nu in zitten, neem ik echt geen risico meer nu!

Maar later ga ik zeker ook wel levende proberen. Ik weet dat dit door vele mierenhouders niet aangeraden wordt, maar ik ga ervan uit dat ze in de vrije natuur ook hun prooien eerst moeten doden! :) Dus het lijkt me logisch dat ik ze ook wel levend voedsel geef...

Ik weet echt niet hoeveel plaats ze hebben in het gangetje dat ze hebben gegraven (gezien het weinig aarde rond de nestopening, denk ik dat ze niet erg diep gegraven hebben!). Maar met die 8 krekeltjes erbij, vraag ik me echt af hoe ze het doen! :)

Dat is natuurlijk het nadeel van een aarden nestje. Ik zie helemaal niet wat er in het nest gebeurt. Maar, het is sinds ik ze de aarde gegeven heb dat ze het zo goed doen, dus ik mag zeker niet klagen! :)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ik geef momenteel iedereen levende, ik heb een zooi ingevroren voor noodgevallen als ik niks anders meer heb, die doen het ook.
Ik snap jou wel dat je geen levende doet maar de mensen die het afraden snap ik dan net als jij weer niet, in de natuur pakken ze ook levende. Als in de natuur iedereen bij zijn holletje gaat zitten wachten tot er iets lekker & dood voor de deur valt zou er van deze wereld weinig terechtkomen :)
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Antario »

bij mij zijn voederdieren in de dierenwinkel en een tuincentrum te krijgen. vliegen, krekels, wormen tot aan maximum grootte sprinkhanen (zo groot als je wijsvinger)

en zeker niet zo duur als dat :o
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Bij mij zijn de meel en buffalo wormen juist in de winkel duurder, je moet bedenken dat ik per keer een kilo koop dus de 7 euro verzendkosten zijn iets minder pijnlijk en dan nog is het goedkoper.
Mijn dierenwinkel hier heeft van die lullige bakjes, zeer geschikt voor mieren misschien maar mijn vogels hebben die in 5 minuten leeg... :o
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Gisteren zes (!!) miertjes gezien! :) Ik weet, dat is nog niet de explosie die ik verwacht, maar ik vermoed nu dat er op dat moment zeker nog enkele miertjes bij de koningin moeten gezeten hebben. Ze zullen nooit allemaal tegelijk buiten komen, denk ik. Ik zie trouwens dat er bij zijn die zeer zeer voorzichtig komen piepen. En dat sterkt dan weer mijn vermoeden dat er nieuwe miertjes bij zitten.

Ik denk dat, wat begon als een fiasco (van een 20tal mieren down to 4!), toch nog een succesverhaal gaat worden! :)
Plaats reactie