Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Kort verslag hier:

Pheidole pallidula zijn de enigen die tot nu toe ongeveer doen wat van ze verwacht wordt, ik zie geen vermeerdering maar still 20+

Edit :)
Laatst gewijzigd door Dree op 23 nov 2017, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Wel een beetje bij de topic proberen te blijven he, Dree ;)
Ik merk dat je je progressie graag overal meedeelt, maar het gaat hier over Pheidole Pallidula die één voor één sterven, in deze topic :)
Als iemand de thread aanklikt omdat ze misschien hetzelfde voor hebben en graag willen zien hoe anderen ermee omgaan, dan willen ze volgens mij niet zien hoe het gaat met een kolonie Messor Barbarus, of hoe goed het nest gebouwd is ;)
Met alle welgemeende respect trouwens hoor, Dree!

Het gaat intussen zeer goed met het voorheen ten dode opgeschreven nestje. Ik heb vandaag 9(!) werksters gespot... Ze zitten eigenlijk bijna de hele tijd in hun holletje, en komen enkel uit bij gelegenheden.
Vandaag had ik een druppel honingwater (één druppeltje honing in een enorme druppel water, want enkel zeer verdund lijken ze honing te appreciëren) gegeven, en daarvoor kwam ineens het hele nest buiten, zo leek het. Uiteindelijk zijn ze vrij snel terug het nest in gekropen, en waren het telkens slechts 2-3 miertjes die kwamen drinken. Zijn dat dan steeds dezelfde die komen drinken, dat weet ik niet. Ik vermoed eigenlijk van wel ; en dat de andere dan intussen in het nest blijven om de honing van deze mieren te ontvangen en door te geven aan de larven en de koningin.

In mijn volgende bericht zal ik een kleine samenvatting maken van hoe het allemaal begon, over wat er precies gebeurd is en wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen geweest zijn van de sterf gevallen, naar hoe het er nu mee gaat en waar het precies naartoe aan het gaan is. Ook zal ik enkele tips geven die anderen zouden kunnen verder helpen.

Groetjes
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Ik heb dus precies hetzelfde gehad met mijn Pheidole pallidula. Nu heb ik een reageerbuisje met water reservoir gevuld met zand en die erin gelegd. Volgens mij zijn ze allemaal verhuisd want ik zie niks meer in het nest rondlopen. Ik hoop dat ik hetzelfde resultaat ga boeken als bij jou..
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:Ik heb dus precies hetzelfde gehad met mijn Pheidole pallidula. Nu heb ik een reageerbuisje met water reservoir gevuld met zand en die erin gelegd. Volgens mij zijn ze allemaal verhuisd want ik zie niks meer in het nest rondlopen. Ik hoop dat ik hetzelfde resultaat ga boeken als bij jou..
Ja, ik hoop het ook voor jou! Ik hoop vooral ook dat het zand waar je ze in doet niet al te "stofferig" is. Ik denk namelijk dat in mijn geval het probleem was dat ik ze door zand liet gaan dat heel stofferig was en dat volgens mij als effect had dat het de stigma van de miertjes blokkeerde en ze zo uiteindelijk stierven...
Niet zeker, maar zou kunnen.

Intussen inderdaad geen enkel lijkje meer gezien, en ze nemen nog steeds alles aan wat ik ze geef. Het laatst hebben ze een dood spinnetje mee in het nest getrokken, waarna ze de opening nóg kleiner gemaakt hebben dan ze al was. Daarnet kon ik bijna niet zien waar de nestingang was!

Wat ik wel ook gemerkt heb ivm die Pheidole Pallidula : zij zijn eigenlijk, voor een soort met hun reputatie, zeer zeer timide, bang en onzeker! Van het minste dat een prooi iets te veel beweegt, vluchten ze gewoon weg en laten ze het liggen.

Een voorbeeld hiervan is het spinnetje waar ik het net nog over had. Ik had het namelijk net (bijna) gedood, en zo voor de nest ingang gelegd. Er was dus nog beweging in.
Eén miertje was nieuwsgierig genoeg en kwam es voelen met de antennes. Dan bewoon het spinnetje de pootjes plots, en miertje was verschoten en weg! En dan zou je denken dat ze ineens met een 6tal zustertjes zou afkomen om het werk af te maken... Neen dus! Het bleef gewoon stil, en er kwam absoluut geen beweging meer uit het nest.

Het is pas na een hele tijd, wanneer het spinnetje eindelijk morsdood was, dat de mieren het mee het nest in getrokken hebben.

Misschien zijn er ervaren houders van Pheidole Pallidula die dit herkennen in een jonge kolonie? Het zou leuk zijn als ik zou weten dat het niet zo blijft wanneer het nest groeit... Ik hou er namelijk van om te zien hoe mieren jagen! (dus op levend voedsel, zoals het in de natuur zou gaan) En deze mieren - ondanks hun reputatie - heb ik nog niet noemenswaardig zien jagen.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Ik heb vochtig zand met leem gemengd eb in een reageerbuisje geduwd, daar heb ik met een saté prikker een gat in geprikt. Zag vandaag wat korrels zand buiten het buisje liggen dus blijkbaar zijn ze een nestje aan het graven, heb verder nog geen enkele mier gezien.
Ze zijn heel timide ja, een druppel water en ze zijn verdronken. Maar vond het wel gaaf te zien dat zo'n klein werkstertje een hele bromvlieg mee sleurt alsof het niets Is.
8-)
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Zodra het nest 100 plus werksters gaat bevatten ga je meer actie zien.

ze kunnen 10 tallen minuten vechten met de larve van een krulvlieg en dan ga je ook de majors in actie zien komen.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

blackbalfur schreef:Zodra het nest 100 plus werksters gaat bevatten ga je meer actie zien.

ze kunnen 10 tallen minuten vechten met de larve van een krulvlieg en dan ga je ook de majors in actie zien komen.
Wow, dan zal ik nog wel even geduld mogen oefenen! :)

Maar, geen erg. Ik vind het goed dat ik de evolutie mee maak van in het prille begin. Liever dat dan meteen met een grote kolonie starten waar al verschillende majors in zijn. Ik wil ook de evolutie meemaken van geen majors naar wel.

De miertjes zijn intussen plots naarstig begonnen met aarde uit het nest naar buiten te dragen. Heel leuk om te zien zo ineens! En dit betekent natuurlijk dat ze aan het uitbreiden zijn :)
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Zo ben ik ook begonnen, met 1 koningin en 15 werksters.

Binnen no time had ik bergen met broed liggen en kwamen de eerste (toen nog kleine) majors.

Ik heb ze echter in een acryl formicarium op een warmte matje waar ik ze goed kan observeren.

Afbeelding

Link naar formicarium: https://tinyurl.com/y7gs9k3k

De koningin en een gedeelte van het broed bevind zich dicht tegen het blauwe sponsgedeelte dat ik iedere dag bevochtig.

Het sponsgedeelte staat niet op het matje en tevens staat maar 1 helft van het nest op het warmtematje.

Het nest gedeelte heb ik afgedekt met een rood filter en daarop een kartonnen kaartje.

Dit nest is echt optimaal gebleken voor mijn Pheidole pallidula kolonie.

Ik geef hen dagelijks honingdauwsurrogaat naar dit recept: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=1065

Samen met vers water (beide in een bolletje watten op een zilver papiertje)

Verder geef ik hen (ongeveer 200 werksters) iedere dag fruitvliegjes (6) of krulvliegen (3).

Als afwisseling geef ik ook de larven van fruitvliegen en krulvliegen.

Ook dubia, krekels en meelwormen worden gegeven maar niet echt opgegeten.

Een amandel word ook gewaardeerd deze snij ik door de midden en kerf ik in met een aardappelschil mesje en laat deze dan een aantal dagen liggen.

Soms een stukje appel ook ingekerfd en dat is het wel zo een beetje.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door MiereManneke »

Deze is een stuk goedkoper:
http://s.aliexpress.com/uAFbIbQJ
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Die heb ik ook en gebruik ik voor mijn Lasius niger kolonie en het is een mooi formicarium.

De kamers zijn echter een stuk dieper en voor een beginnende Pheidole pallidula kolonie vind ik de lagere kamers geschikter.

Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Ik heb het lagere model voor 18 euro op ebay aan kunnen schaffen maar die link bestaat jammer genoeg niet meer.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Hej die heb ik ook, probeer nu mijn Camponotus erin te krijgen.
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

blackbalfur schreef:Zo ben ik ook begonnen, met 1 koningin en 15 werksters.

Binnen no time had ik bergen met broed liggen en kwamen de eerste (toen nog kleine) majors.
Als je zegt "kleine" majors... bedoel je dan werksters met een duidelijk dikkere kop, maar dan kleiner dan dat ze normaal worden? Of bedoel je gewoon grotere werksters dan de eerste generatie?

Want, bij mij heb ik de indruk, zitten er nu ook enkele die precies wat groter zijn dan de rest (zo lijkt het toch)

Ik kan natuurlijk niet veel zien, want ze zitten lekker verstopt in de aarde :) Ben es benieuwd wat er zal uitkomen als ze zich ooit willen laten zien.
Zoals gezegd zijn ze nu duidelijk meer en meer aan het graven. Ze komen dan één voor één heel eventjes piepen met een korreltje zand, en zijn gelijk weer verdwenen.
Ik heb het gevoel dat de mieren inderdaad goed weten wat ze doen, en slechts enkele individuen per keer buiten "mogen".
blackbalfur schreef:
Verder geef ik hen (ongeveer 200 werksters) iedere dag fruitvliegjes (6) of krulvliegen (3).

Als afwisseling geef ik ook de larven van fruitvliegen en krulvliegen.
Dus één keer ze aan 100-200 zijn, wordt een fruitvliegen kweekje toch enigszins de moeite om te hebben. Nu ga ik er af en toe eentje kopen, maar ik kan er maar enkele van de hele kweek geven. De rest sterft uiteindelijk af. Ik heb alleen maar die enkele Pallidula's om ze aan te geven! :D

Een acryl nest lijkt me inderdaad wel interessant als je de mieren goed wilt kunnen observeren. Maar ik hou toch meer van het natuurlijke van een zandnest. Ook kan je ze dan zien graven - iets wat sowieso toch eigen is aan mieren hun DNA - en dan is er volgens mij ook meer activiteit te zien in het nest, omdat er altijd wel werksters zullen aan het graven zijn (toch wanneer de kolonie wat groter wordt)
Ik hou het dus bij zand. Misschien in een gipsnest, om te zorgen dat ze niet gelijk wat kunnen doen met het uitgraven van het nest.
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Met kleine majors bedoel ik echt majors maar met dit verschil dat de eerste majors een stuk kleiner zijn dan degene die nu worden geboren.

Het verschil in grote bij jouw werksters kan liggen aan het voedingsaanbod, als er een tijdje weinig suikers zijn geweest kan dit leiden tot kleinere werksters.

Honingsdauwsurrogaat is een goede basis voor voeding.

Ik snap dat je je mieren in een natuurlijke setup wil plaatsen maar mijn mening is dat je een startende kolonie moet kunnen observeren zodat je kan inspringen wanneer dit nodig is.

Dus je begin klein en overzichtelijk en als je kolonie een aanzienlijk aantal hebt bereikt ga je over op eventueel een natuurlijke setup.

Maar nogmaals dit is mijn mening, ieder doet het op zijn/haar manier.

Ps. fruitvliegjes kan je ook invriezen zodat je ze over een langere periode kan geven.

Dus eventueel eerste paar dagen levend en dan invriezen voor ze gaan sterven.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Ik begrijp de redenering, en je hebt waarschijnlijk gelijk voor de meeste gevallen.

Eigenlijk was het bij mij ook zo begonnen. Een reageerbuisje in een outworld, zoals ongeveer iedereen doet. Met inderdaad de bedoeling om later over te gaan op een zandnest. Alleen is het helemaal mis gegaan. Daarover gaat deze thread trouwens. Ik heb met de onnatuurlijke setup niet kunnen verhinderen dat bijna al mijn werksters stierven.
En eens ik de enkele overgebleven miertjes een aarden alternatief geboden heb, is alles blijkbaar in een stroomversnelling geraakt. Alles lijkt nu prima te gaan. En ik hoef me geen zorgen te maken over hoe het in het nest eraan toe gaat... want ik kan het toch niet zien ;)

Op dit moment hebben ze slechts een heel klein beetje aarde (zit in een glaasje dat ietsje groter is dan een jenever glas), dus ik zal wel vrij snel een nieuwe setup nodig hebben. Tegen dan heb ik al wat ervaring opgedaan met de miertjes, en zal ik de juiste beslissingen kunnen nemen :)

Invriezen heb ik uiteraard ook al geprobeerd. Maar, ik heb gemerkt dat ze de vliegjes toch sneller aanvaarden wanneer ze pas gedood zijn en niet in de vriezer hebben gelegen. Kan ook toeval geweest zijn, maar dat is voorlopig mijn observatie...
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door blackbalfur »

Zo heeft iedereen zijn eigen manier en leiden er gelukkig meerdere wegen naar Rome ;) .
Laatst gewijzigd door blackbalfur op 02 dec 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ik zie vandaag de eerste dikkop :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dree schreef:Ik zie vandaag de eerste dikkop :)
Super, Dree! Good for you! ;)

Ik kan me inbeelden wat een gevoel je daarbij gekregen hebt...

Komt die dikkop ook buiten, of blijft die voorlopig in het nest zitten? De reden dat ik het vraag is, zoals je weet zitten ze bij mij volledig in de aarde verstopt. Op dit moment is het zelfs zo dat ik nooit meer dan één of twee miertjes nog buiten het nest zie (tenzij ik een tijdje geen voedsel geef, en dan een druppel honingwater serveer ; dan kan ik heel even enkele extra miertjes zien, maar deze gaan ook al snel weer terug het nest in)
Maar, het is overduidelijk dat er meerdere werksters zijn ondertussen, en dat ze steeds blijven uitbreiden. Want ik zie ze soms nogal naarstig aarde uit het nest dragen, dus meer ruimte maken in het nest.

Daarom denk ik nu dat het misschien kan dat er zelfs al soldaten zijn, maar dat ik ze gewoon niet te zien krijg.

Who knows... voorlopig kan ik het absoluut niet weten...
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Ik doe het doosje (nest) zelden open, ik zag hem in een slangetje en de arena lopen.
Ik gaf vandaag weer eens een wormpje en er waren wel 30 ? = 90% van de werksters
op af gekomen, de eerste keer dat ik ze zo massaal naar buiten zag komen.

De dikkop deed niet mee, leek wel of hij alles in de gaten hield :)
Misschien had ik hem dus al een tijdje maar ze komen dus ook naar buiten.

Ik ben net zo goed in mieren tellen als de huispiet de pieten telt dus 30 in nogal een gok.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hehe.. Jij krijgt tenminste de kans om ze te tellen, Dree! ;)

Ik heb er nu gisteren ook nog es 6 kunnen waarnemen. Ik had een made van een fruitvliegje voor hun nest opening gezet, en na enkele aarzelende pogingen, waren er toch 2 op gevlogen, en ze bleven hangen terwijl het larfje heftig kronkelde! Dit was leuk om te zien. Zeker omdat ik ze nog nooit had zien vechten met iets levend. Ze lopen er doorgaans altijd van weg. Nu was het één en al actie!

Nadat ze met z'n allen enkele keren over de nest ingang gerold waren, zijn er uiteindelijk nog 4 werksters bij gekomen, en met z'n allen hebben ze het toch wel minuscule wormpje het nest in kunnen trekken. En dat heeft ettelijke minuten geduurd!
Ik spreek nog steeds van de made van een fruitvliegje he! Iets dat hooguit twee-drie keer de lengte heeft van één Pheidole Pallidula werkster! :) Zo grappig eigenlijk dat ze zulk een reputatie hebben van onbevreesde vechters, en hier moeten ze dan zo veel moeite doen om het beestje de baas te kunnen...

Maar goed, ik neem aan dat dit ook weer komt omdat ze nog maar een beginnend nestje zijn. Van wat ik allemaal al gezien heb, zou dat wel gaan veranderen naarmate er meerdere werksters komen.

Ik blijf dus nog afwachten. Maar, wat betreft de aanzet voor deze thread: ik denk dat ik echt wel mag spreken van een succes nu. Ik merk geen massale sterfte gevallen meer, en de kolonie blijft duidelijk vooruit gaan :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:Ik heb vochtig zand met leem gemengd eb in een reageerbuisje geduwd, daar heb ik met een saté prikker een gat in geprikt. Zag vandaag wat korrels zand buiten het buisje liggen dus blijkbaar zijn ze een nestje aan het graven, heb verder nog geen enkele mier gezien.
Ze zijn heel timide ja, een druppel water en ze zijn verdronken. Maar vond het wel gaaf te zien dat zo'n klein werkstertje een hele bromvlieg mee sleurt alsof het niets Is.
Hey, ik vroeg me af of jij intussen al wat beter nieuws hebt met je Pheidole pallidula's.
Jij had hetzelfde voor als mij, vandaar mijn interesse...

Grts
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:Ik heb vochtig zand met leem gemengd eb in een reageerbuisje geduwd, daar heb ik met een saté prikker een gat in geprikt. Zag vandaag wat korrels zand buiten het buisje liggen dus blijkbaar zijn ze een nestje aan het graven, heb verder nog geen enkele mier gezien.
Ze zijn heel timide ja, een druppel water en ze zijn verdronken. Maar vond het wel gaaf te zien dat zo'n klein werkstertje een hele bromvlieg mee sleurt alsof het niets Is.
Hey, ik vroeg me af of jij intussen al wat beter nieuws hebt met je Pheidole pallidula's.
Jij had hetzelfde voor als mij, vandaar mijn interesse...

Grts
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Dahubster schreef:
Hexednl schreef:Ik heb vochtig zand met leem gemengd eb in een reageerbuisje geduwd, daar heb ik met een saté prikker een gat in geprikt. Zag vandaag wat korrels zand buiten het buisje liggen dus blijkbaar zijn ze een nestje aan het graven, heb verder nog geen enkele mier gezien.
Ze zijn heel timide ja, een druppel water en ze zijn verdronken. Maar vond het wel gaaf te zien dat zo'n klein werkstertje een hele bromvlieg mee sleurt alsof het niets Is.
Hey, ik vroeg me af of jij intussen al wat beter nieuws hebt met je Pheidole pallidula's.
Jij had hetzelfde voor als mij, vandaar mijn interesse...

Grts
Ik heb nog geen nieuws eigenlijk. Nog niks gezien, ik weet niet eens of ze nog überhaupt nog.leven..
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dat is balen!

En, als je een dood fruitvliegje of iets anders presenteert, verdwijnt het dan niet uiteindelijk?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Dahubster schreef:Dat is balen!

En, als je een dood fruitvliegje of iets anders presenteert, verdwijnt het dan niet uiteindelijk?
Nee... Maar ga vanavond weer alle kolonies voeren dus ga het nog een keertje proberen.
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:
Nee... Maar ga vanavond weer alle kolonies voeren dus ga het nog een keertje proberen.
En, leven ze nog?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Hexednl »

Dahubster schreef:
Hexednl schreef:
Nee... Maar ga vanavond weer alle kolonies voeren dus ga het nog een keertje proberen.
En, leven ze nog?
Ik vermoed dat er iets leeft, het vliegje is onaangetast maar er liggen weer meer zandkorrels buiten het buisje.
Dus ik blijf gewoon elke paar dagen het vliegje vervangen voor een nieuwe met de hoop dat er wat gebeurd.
8-)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Hexednl schreef:
Ik vermoed dat er iets leeft, het vliegje is onaangetast maar er liggen weer meer zandkorrels buiten het buisje.
Dus ik blijf gewoon elke paar dagen het vliegje vervangen voor een nieuwe met de hoop dat er wat gebeurd.
Wauw, dit heb ik wel niet meegemaakt hoor! Bij mij werden vliegjes echt meteen aangenomen, ook al waren ze maar met enkelen... Pff, zou het kunnen dat je nog enkel de koningin over hebt? Dat zou jammer zijn! :(

Hope for the best, mate!

Heeft er iemand raad misschien? (iemand van de ervaren mierenhouders?)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Bij mij gaat het ook prima.
Er is niemand, ik knip wat buffalo wormpjes in tweeën en geef die aan mijn mieren,
ik zet mijn standaard neer en pak mijn filmcamera, net op tijd, ze hebben het heel
snel door, de rest zie je in het filmpje…

http://www.dailymotion.com/video/x6bez8w

Ik ben gewend zo te filmen, bij mijn vogels zet ik ook mijn camera neer, die filmt dan
twee uur en dan knip ik er een paar minuten film uit, ik ben wel heel blij met deze
kolonie, de andere twee slapen, daar gebeurt niet veel.

Ik heb deze mieren veel gezien natuurlijk maar zo op de film is helemaal geweldig :)
Ik zoom zover in als mogelijk, als ik te ver zoom wordt alles onscherp, geen idee of
er een macro stand op mijn filmcamera zit, bestaat dat?

Op het eind zie je nog een werkster met een schilfer zaad het buisje ingaan maar zou
ik al hele zaadjes kunnen geven? Kunnen die soldaten die kraken?
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dahubster »

Dree schreef:Bij mij gaat het ook prima.
Er is niemand, ik knip wat buffalo wormpjes in tweeën en geef die aan mijn mieren,
ik zet mijn standaard neer en pak mijn filmcamera, net op tijd, ze hebben het heel
snel door, de rest zie je in het filmpje…

http://www.dailymotion.com/video/x6bez8w

Ik ben gewend zo te filmen, bij mijn vogels zet ik ook mijn camera neer, die filmt dan
twee uur en dan knip ik er een paar minuten film uit, ik ben wel heel blij met deze
kolonie, de andere twee slapen, daar gebeurt niet veel.

Ik heb deze mieren veel gezien natuurlijk maar zo op de film is helemaal geweldig :)
Ik zoom zover in als mogelijk, als ik te ver zoom wordt alles onscherp, geen idee of
er een macro stand op mijn filmcamera zit, bestaat dat?

Op het eind zie je nog een werkster met een schilfer zaad het buisje ingaan maar zou
ik al hele zaadjes kunnen geven? Kunnen die soldaten die kraken?
Leuk filmpje, Dree! :) Ik kan alleen maar hopen dat ik spoedig ook van die joekels van soldaten mag verwachten! ;)
Op jouw vragen kan ik helaas niet antwoorden. Hopelijk komt er nog iemand tussen die er verstand/ervaring mee heeft :)
Dree

Re: Mijn Pheidole Pallidula werksters gaan één voor één dood!

Bericht door Dree »

Van die camera ga ik wel uitzoeken en van die zaadjes zoeken de mieren wel uit,
ik heb wat hele zaadjes gegeven, kijken wat ze ermee doen.
Plaats reactie