Myrmica rubra gyne dood

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Myrmica rubra gyne dood

Bericht door LasioesFlavoes »

Ongeveer anderhalve maand geleden kwam mijn Myrmica Rubra kolonie van 10-20 werksters binnen met 3 gynes. Het viel mij op dat 1 van de gynes een pootje miste maar ze was het meest actief en jaagde mee, dus leek ze mij gezond.

Vandaag kwam ik thuis en ving een vlieg voor de kolonie. Ik keek in het formicarium en toen lag de koningin met 5 poten dood in de buitenwereld. Ik ben hier heel erg bedroefd over, maar snap niet waarom ze overleden is. :cry: Iemand Ideeën?

Ze hebben een buisje suikerwater, hun nest is vochtig en ze krijgen eens in de 3 dagen (of vaker ligt eraan wanneer ik insecten vind) een vlieg, soms een fruitvlieg of mug.
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Myrmica rubra gyne dood

Bericht door MiereManneke »

Een gyne die meejaagt is niet gezond...
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica rubra gyne dood

Bericht door LasioesFlavoes »

MiereManneke schreef:Een gyne die meejaagt is niet gezond...
Wel bij de Myrmica Rubra, het is een polygyne soort en heeft meerdere koninginnen. Het is een agressieve soort die steekt.
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Myrmica rubra gyne dood

Bericht door miel »

Het kan ook simpelweg een zwakke gyne zijn: in de natuur sterven er ook veel zwakkere, wegens de natuurlijke selectie.

Jammer, succes met de overige gynes.
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica rubra gyne dood

Bericht door LasioesFlavoes »

miel schreef:Het kan ook simpelweg een zwakke gyne zijn: in de natuur sterven er ook veel zwakkere, wegens de natuurlijke selectie.

Jammer, succes met de overige gynes.
Dat kan ook, maar dan zou ik verwachten dat ze eerder overleden zou zijn? Ik heb ze nu al anderhalve maand en op de manier waarop ik ze kreeg (in het formicarium met werksters en alleen heel veel eieren, geen larven zichtbaar) zou ik denken dat ze uit het nest gepikt waren.
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Myrmica rubra gyne dood

Bericht door miel »

Dat een gyne steft, kan soms nog een jaar na de stichting gebeuren...:/ In de natuur was dit vaak al veel eerder gebeurd, maar dit duurt in gevangenschap vaak wat langer, omdat ze hier beter de beschikking heeft tot voedsel, en de omstandigheden (in de stichtingsfase) gunstig zijn.

Ik weet dit niet zeker, maar het zou natuurlijk kunnen dat de gynes die mee jagen juist zwakker zijn, en dat ze de kolonie daardoor niet zo zuinig op haar was: Een zwakke gyne is minder kostbaar voor de kolonie...

Veel succes verder!



Miel
Gebruikersavatar
LasioesFlavoes
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 juli 2017
Locatie: Nederland, Flevoland, Almere
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Myrmica rubra gyne dood

Bericht door LasioesFlavoes »

miel schreef:Dat een gyne steft, kan soms nog een jaar na de stichting gebeuren...:/ In de natuur was dit vaak al veel eerder gebeurd, maar dit duurt in gevangenschap vaak wat langer, omdat ze hier beter de beschikking heeft tot voedsel, en de omstandigheden (in de stichtingsfase) gunstig zijn.

Ik weet dit niet zeker, maar het zou natuurlijk kunnen dat de gynes die mee jagen juist zwakker zijn, en dat ze de kolonie daardoor niet zo zuinig op haar was: Een zwakke gyne is minder kostbaar voor de kolonie...

Veel succes verder!



Miel
Nou, bedankt voor de informatie! Toch nog steeds jammer, gelukkig heb ik er nog twee hihi. :mrgreen:
1 Myrmica rubra
1 Messor barbarus
1 Lasius niger
1 lasius flavus
1 Tetramorium impurum
1 Camponotus cruentatus
Plaats reactie