Help mijn mierenkolonie word kleiner

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Pelle
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 oktober 2017

Help mijn mierenkolonie word kleiner

Bericht door Pelle »

ik heb een paar maanden geleden een messor barbarus kolonie ontvangen ik heb ze in wen acryl nest van Mierenboederij gelegd. Na een paar dagen waren ze verhuisd. Ik voerde ze maanzaad. Maar na een paar weken leek het slegt te gaan. Ik heb er toen een warmtematje onder gelegd. Maar alsnog lijk de kolonie steeds klijner worden. Ik heb geen idee wat er mis is. Weet iemand het?
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Help mijn mierenkolonie word kleiner

Bericht door Gewoondion »

hoeveel werksters heb je en welk nest? want mischien heb je een te groot nest. en hoe vaak kijk je?
Hoi
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Help mijn mierenkolonie word kleiner

Bericht door Hexednl »

Ik heb hetzelfde probleem gehad, ik denk dat het bij mij te vochtig was en te warm.
8-)
Pelle
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 oktober 2017

Re: Help mijn mierenkolonie word kleiner

Bericht door Pelle »

Bedankt voor de tip ik. heb het warmte matje niet onder het hele nest gelegd. Nu heeft de koningin al weer 5 eitjes gelegd.
TheDutchOwner2
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 november 2017
Gender:

Re: Help mijn mierenkolonie word kleiner

Bericht door TheDutchOwner2 »

Je moet denken aan de natuurlijke omstandigheden van de Messor barbarus. Ze leven officieel in en rond spanje, dus dat betekent dat ze van redelijk droog leven. Je moet kijken of het niet TE vochtig is. Het ligt er natuurlijk aan hoe groot het nest is. De mieren verplaatsen naar het deel van het nest waar ze het et prettigst vinden. Je moet dus niet heel het nest vochtig maken en ook niet heel het nest onder een warmtematje leggen. Zo kunnen je mieren zelf kiezen waar ze gaan zitten. Voor de rest moet jeje zo min mogelijk onderbreken.
Plaats reactie