Mijn Messor Barbarus koningin wil naar het licht..?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Miyuki
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 oktober 2017
Locatie: Leeuwarden
Gender:
Leeftijd: 31

Mijn Messor Barbarus koningin wil naar het licht..?

Bericht door Miyuki »

Hallo!

Ik heb een vraag over één van mijn Messor Barbarus kolonieen.

Ik heb er twee en ze gingen redelijk gelijk op, maar nu lijkt de ene het toch minder te doen, minder aanname van voedsel en houden zich rustiger.
Na een tijdje viel het mij op dat de werksters die in het voederbakje liepen heel raar liepen. Alsof ze constant de achterste poten in de lucht wilden houden. Ze liepen minder stabiel dan normaal en vielen ook de hele tijd om, na een paar dagen zag ik dat die werksters dan ook overleden waren.

De rest van de werksters leek wel normaal, maar nu net gebeurde iets heel geks. De koningin die normaal altijd meteen wegduikt zodra er iets van licht bij kwam ging aan de wandel! Bij het voeren kroop zij zelfs uit de reageerbuis en heeft een rondje gemaakt over tafel.

Erg bijzonder om haar eens zo goed te kunnen zien, maar dit lijkt mij zeker niet normaal..

Zij krijgen precies hetzelfde als mijn andere Messor kolonie en daarmee gaat het heel goed.

Waarom doet zij dit..? En kan het te maken hebben met de gek lopende werksters?

Ik dacht zelf aan een parasiet, maar ik kan niks geks aan ze ontdekken. Of misschien een ziekte, maar ik kan daar verder ook weinig over vinden online.

Iemand met een soortgelijke ervaring misschien?

Alvast bedankt!
Messor Barbarus 2x
Formica Sanguinea
Pheidole Pallidula
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn Messor Barbarus koningin wil naar het licht..?

Bericht door Hexednl »

Bij mij gaat ze alleen aan de wandel door stress, dus als ik in het nest kijk en er licht bij komt.
misschien zo voederen dat het nest niet beweegt of trillen krijgt en ook voorkomen dat er licht in komt.
waarom je werksters zo raar deden heb ik geen idee.
8-)
Plaats reactie