Koningin kopen.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Koningin kopen.

Bericht door MiereManneke »

Ik houd nu alleen nog maar inheemse soorten, maar deze staan op het moment in de koelkast. Daarom heb ik toch besloten om tot uitheemse soorten over te gaan.

Is het nog mogelijk om nu een messor barbarus gyne zonder werksters te kopen, of kan ik rond deze tijd alleen met werksters kopen?
Een barbarus koningin is niet alleen goedkoper, maar ik vind het ook leuker om een kolonie vanaf het begin op te bouwen. Maar als dat rond dit tijdstip niet meer kan koop ik wel een kolonie met werksters.

Mvg,

MiereManneke
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Koningin kopen.

Bericht door Hessel »

Messor barbarus moet ook gewoon in winterslaap, anders kunnen ze geen werksters maken volgens mij. Ik zou eerder voor een pheidole pallidula of cremogaster gaan als je een betaalbare soort wilt die niet in winterslaap hoeft ;)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Koningin kopen.

Bericht door MiereManneke »

Hessel schreef:Messor barbarus moet ook gewoon in winterslaap, anders kunnen ze geen werksters maken volgens mij. Ik zou eerder voor een pheidole pallidula of cremogaster gaan als je een betaalbare soort wilt die niet in winterslaap hoeft ;)
Oh ja... Die heeft natuurlijk ook een winterslaap nodig xD. Ik zal me de komende weken even inlezen op dit forum om dan tot een goede keuze te komen over welke soort ik erbij ga doen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Koningin kopen.

Bericht door salamalfayed »

Ook hierbij zegt de soort niet direct iets. Stel je koopt Messor of Pheidole bij Anthouse dan komen beide gynes uit ongeveer hetzelfde gebied. De benodigde rust zal voor beide soorten dus (naar alle verwachtingen) gelijk zijn. Messor uit Spanje hoeft zeker niet in de koelkast. Zelfs in de winter periode blijven deze kolonies interessant. Bij grotere kolonies (eigen ervaring) is een rust periode (lees geen verwarming maar alleen kamer temperatuur) wel verstandig.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Koningin kopen.

Bericht door Hexednl »

Op anthouse hebben ze Messor gynes zonder kolonie maar je moet dan wel (heel) veel geduld hebben want die beginnen pas over een paar maanden met eitjes leggen.
8-)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Koningin kopen.

Bericht door MiereManneke »

Dan koop ik ze eerder op antdealer.de voor 6 euro. Maar als ik er een spullen en andere kolonies bij doe zal ik wel voor anthouse gaan
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Koningin kopen.

Bericht door salamalfayed »

Hexednl schreef:Op anthouse hebben ze Messor gynes zonder kolonie maar je moet dan wel (heel) veel geduld hebben want die beginnen pas over een paar maanden met eitjes leggen.
Ik zou nu zeker geen gyne zonder werksters meer kopen. Daar is een reden voor. Messor moet nu allang de eerste generatie werksters hebben.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Koningin kopen.

Bericht door Hexednl »

salamalfayed schreef:
Hexednl schreef:Op anthouse hebben ze Messor gynes zonder kolonie maar je moet dan wel (heel) veel geduld hebben want die beginnen pas over een paar maanden met eitjes leggen.
Ik zou nu zeker geen gyne zonder werksters meer kopen. Daar is een reden voor. Messor moet nu allang de eerste generatie werksters hebben.
Maar Messor sp. vliegen toch aan het einde van de zomer uit en beginnen toch na de winter met de ei leg? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
8-)
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Koningin kopen.

Bericht door salamalfayed »

Excuus. Je hebt gelijk. Ze vliegen in oktober in Spanje. (En Anthouse heeft weer nieuwe vangst.)

Dank voor de correctie!
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Koningin kopen.

Bericht door Hexednl »

salamalfayed schreef:Excuus. Je hebt gelijk. Ze vliegen in oktober in Spanje. (En Anthouse heeft weer nieuwe vangst.)

Dank voor de correctie!
Graag gedaan ;-)
8-)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Koningin kopen.

Bericht door miel »

Met alleen een gyne heb je nog geen bevruchtingszekerheid....
Plaats reactie