Verhuizen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Reinout
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 juli 2017
Locatie: Dworp, Beersel
Gender:
Leeftijd: 20

Verhuizen

Bericht door Reinout »

Hey,

Ik heb een messor kolonie van 40 denk ik die nog steeds leven in buisje leven. Maar het water in het buisje begint op te raken, het is nog maar een kwart gevuld. Ik heb ook vernomen dat messor eigenlijk niet echt een winterslaap houdt dus vroeg ik me af of ik ze ni naar mijn klein formicarium mag laten gaan, het is een nest met een arena eraan vast en heb de doorgang 2maanden geleden afgeplakt zodat ze eerst wat kunnen groeien voor ze gingen verhuizen omdat ze er eerst afval in begonnen te dumpen.

Het nest heeft een goede voorziening van water maar denken jullie dat het slim is de plakband weg te halen zodat ze door kunnen? Want de kolonie is wel erg rustig laatste tijd, ik zie constant 1 of 2 mieren buiten lopen en voor de rest zitten ze allemaal binnen. De koningin heb ik ook al enkele weken niet gezien (ik maak me er geen zorgen om omdat normaal als er overlijdens zijn ze die in een afvaplekje leggen).

Dus mijn vraag: Laat ik ze het nest al verkennen of laat ik het beter nog enkele maandjes toe?

Dankjewel!

Reinout
1x Messor barbarus gyne - 20+ werksters
Dree

Re: Verhuizen

Bericht door Dree »

Ik had hetzelfde 'probleem' alleen was bij mij de watten van het nestbuisje gaan schimmelen.
Ik heb ze naar een klein geprint nest laten verhuizen, ze hebben een kamer ingeruimd voor zaad en een
andere koele kamer voor henzelf en ja, daar zitten ze heel rustig, ik denk dat ze winterrust houden.

Je zou ook een een buisje water in de arena kunnen leggen, of allebei dan hebben ze keuze om te verhuizen of
water in de arena halen..
Reinout
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 juli 2017
Locatie: Dworp, Beersel
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Verhuizen

Bericht door Reinout »

oke bedankt!
1x Messor barbarus gyne - 20+ werksters
Plaats reactie