Onverduisterd formicarium

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Onverduisterd formicarium

Bericht door don19542 »

Beste mede mieren liefhebbers,

Ik ben een aantal jaren afwezig geweest. Ik heb in 2010 een poging gedaan tot het houden van mieren, maar nu terug kijkend was ik hopeloos onvoorbereid en wist ik eigenlijk gewoonweg niet wat ik aan het doen was.
Met de jaren wordt men wat wijzer en ik heb besloten het nu eens op een goede manier weer te gaan oppakken.
Mijn vorige avontuur is gestopt bij een enorme invasie van mijten en een boze echtgenote...
Wonder boven wonder keurt ze het nu toch goed dat ik deze 'bijzondere' hobby nieuw leven wil inblazen.
Mijn vorige kolonies bestonden uit: Lasius Niger, Messor Barbarus, Odontoponera Transversa en Pheidole Noda.
Nu begin ik weer met Lasius Niger, Messor Barbarus en misschien later nog Camponotus Barbaricus en Pheidole Pallidula.
Voorlopig dus geen exoten en in principe vrij makkelijke soorten.
Ik heb al erg veel geleerd, maar heb toch een vraag wat voor mij toch een tikkie onduidelijk blijft.

Ik zou het liefste de mieren allemaal onverduisterd willen hebben. De formicariums zullen dan gewoon in indirect zonlicht en kunstlicht staan.
Naar mijn idee scheelt dit ook heel erg in het stress veroorzaken van plotselinge lichtinval bij het willen kijken naar je huisdiertjes. Nu lees ik op verschillende plekken dat je mieren hieraan kan laten wennen. Is dat echt zo, zo ja hoe ga je hierin te werk?
Is dit mogelijk om direct vanaf het begin te doen, of is het beter de kolonie pas aan licht te laten wennen als zij een formicarium zullen gaan bewonen?

Groetjes Don
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door Hexednl »

Lasius niger kan gewoon in het licht, merk er niks geen problemen mee.
Messor barbarus na mijn mening niet, ik heb ze met rode folie maar merk toch dat ze de donkerste plek uitkiezen.
Camponotus barbaricus is voor mij een twijfelgeval, ik heb 1 kolonie in een glazen buisje zitten in het licht op de hoop dat ze zullen verhuizen maar ze reageren niet op het licht. Ook wanneer ik de lamp aan doe reageren ze niet op, alleen als er fel licht op het buisje schijnt beginnen ze heen en weer te lopen.
8-)
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door don19542 »

Super! Dank je wel voor je antwoord.
Ik ga de Messors dan sowieso in get begin onder de rode folie houden. Als ze dan iets groter zijn kan ik altijd nog experimenteren. De lasius ga ik dan gewoon in het licht houden. :) Ik ben benieuwd als ik de camponotus heb hoe die dan op licht zullen reageren bij mij.
Misschien kom ik hier later dan zelf nog op terug als ik hier bevindingen over heb.
Heb je ook ervaring met Pheidole Pallidula en licht?
Als er nog meer mensen zijn met de diverse soorten en licht, laat het vooral hier weten.
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Gebruikersavatar
ChefBaard
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 december 2017
Locatie: Raalte
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door ChefBaard »

Mijn Lasius niger kolonie lijkt inderdaad ook niet te reageren op licht. Ik heb deze namelijk met een lamp proberen te laten verhuizen uit het reageerbuisje, maar deden hier niks op uit. Mijn Lasius flavus kolonie kruipt wel weg in een hoekje op het moment dat ik er licht op laat vallen.(Niet eens fel licht)

Hopelijk heb je hier wat aan!

Met vriendelijke groet,

Brian
Lasius flavus, 29-11-17
Lasius niger, 30-11-17
Camponotus barbaricus, 02-01-18
Messor barbarus 2Q, 20-02-18
Temnothorax nylanderi, 11-04-18
Leptothorax acervorum, 11-04-18
Lasius brunneus, 04-05-18
Polyrhachis illaudata, 12-05-18
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door Hexednl »

Mijn Pheidole kolonie is waarschijnlijk overleden, dus heb geen idee hoe die reageren...
8-)
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door don19542 »

Dank je wel Chefbaard voor je reply. Een extra bevestiging dat het voor de Lasius niger geen probleem is. Lasius flavia weet ik inderdaad van dat deze echt licht gevoelig is. Deze soort leeft ook vrijwel alleen maar onder de grond. Toch ben ik benieuwd of je deze soort en ook de Messor hierin zou kunnen trainen of laten wennen. Iets wat ik zelf misschien ga proberen.

Dat is balen zeg Hexednl! Hoe dat zo dan?

Nog meer mensen met ervaring met licht?
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door Hexednl »

Ik had een kleine kolonie gekocht en er stierven steeds meer werksters, nu had ik advies opgevolgd van iemand anders hier om ze in zand te laten, alleen nu ze erin zitten zie ik geen leven meer.. Maar ja misschien volgend jaar opnieuw proberen.

Er is trouwens iemand op dit forum die Messor barbarus zonder afdekken houd. Weet niet zo snel meer wie dat Was, maar die had ze langzaam laten wennen. En geen direct licht op het nest.
8-)
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door blackbalfur »

Mijn kolonie Pheidole pallidula is zeer gevoelig voor licht al probeer ik ze er aan te laten wennen.

Telkens paniek in de tent als er gewoon licht binnen komt (niet eens fel) vooral de koningin is erg gevoellig.

Bij mij zitten ze dus onder rood folie plus een kartonnetje.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door don19542 »

@ Hexednl Oke dat is wel raar zeg dat ze sterven zonder duidelijke oorzaak, maar wat je zegt opnieuw proberen dan maar. Ik zelf neem nooit meer een zandnest. Ik had het bij mijn Lasius niger de vorige keer en je ziet verdomde weinig.
Zo is dus ook de mijtenexplosie bij mij lang ongemerkt gebleven...
Ik houd het op Acryl en Ytong/Gips nesten.
Wel bedankt voor de tip over de Messors die iemand in het licht houd, ik ga er even naar zoeken.

@Blackbalfur Heb je al geprobeerd om het karton weg te laten? Misschien dat ze dan wennen al alleen de folie. Later dan eventueel stukje bij beetje de folie verwijderen... Thnx voor je bericht!
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door blackbalfur »

Hehehe, jij vraagt ons hoe deze miersoorten op licht reageren en geeft mij een oplossing voor een probleem dat ik niet heb.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door don19542 »

@blackbalfur als je doelt op het weg laten van het karton en de mieren langzaam laten wennen, dat was meer een vraag eigenlijk.
Heb je dat al geprobeerd en zo ja, hoe ging dat?
Ik ben gewoon geïnteresseerd in wat andere al geprobeerd hebben met de diverse soorten.
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Onverduisterd formicarium

Bericht door blackbalfur »

@don19542 nee ik heb dit niet geprobeerd en ga dit ook niet proberen.

Ik vind dat dit een natuurlijk instinct is en dat zij dit behoren te houden.

Als je ze lang genoeg in het licht gaat houden ja dan zullen ze er waarschijnlijk aan gaan wennen.

Voelen zij zich daar happy bij? ik denk het niet het druist in tegen hun natuur.

Mieren leven merendeel in het donker waar zij zich veilig voelen tegen predators.

Wij als mierenhouders nemen dit gevaar weg maar dat weten zij niet en willen zich nog steeds veilig voelen.

Ook denk ik dat het de gezondheid van je kolonie kan beïnvloeden op de langere termijn.

Door constant in het licht te moeten leven geeft stress in wat voor vorm dan ook (ik bedoel dit hoef niet voor ons blote oog zichtbaar te zijn)

Stress betekend minder broed etc.

Een ieder moet het natuurlijk op zijn eigen manier doen en we zetten de mieren sowieso in een onnatuurlijke omgeving.

Maar het veilige gevoel van "in het donker" wegnemen lijkt mij niet juist.

Nogmaals dit is wat ik vind en een ieder doet het op zijn eigen manier!!
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Plaats reactie