Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
nils622
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 februari 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door nils622 »

Ik heb een pheidole pallidula kolonie van 60 werkers welke anti uibraak werkt het best bij deze soort
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door MiereManneke »

Volgens mij werkt anti uitbraak olie wel goed voor Pheidole.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Floris2003
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door Floris2003 »

Ik gebruik Fluon, alleen ben ik nog niet heel goed in het uitsmeren.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door Hexednl »

Ik zou voor een deksel gaan met heel fijn gaas voor de ventilatie, het is toch een soort die je niet wilt laten ontsnappen.
8-)
Dree

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door Dree »

Ik gebruik die van anthouse.es en die werkt goed.
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door robinsegers »

Mijn kolonie rent overal over(baby poeder met alcohol,baby poeder alleen,PTFE,ze bijten door lijm van een lijm pistool,) het enige dat bij mij werkt is vaseline het enige nadeel bij vaseline is dat werksters er blijven in steken en sterven ik smeer het er ook dik op anders lopen ze hier bij mij ook gewoon over let wel op ze kunnen stukjes vuil op de vaseline leggen en er zo over gaan maar dat is het enige dat ik nog niet heb meegemaakt.
Dat is voor binnenkort :D
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door Dahubster »

robinsegers schreef:Mijn kolonie rent overal over(baby poeder met alcohol,baby poeder alleen,PTFE,ze bijten door lijm van een lijm pistool,) het enige dat bij mij werkt is vaseline het enige nadeel bij vaseline is dat werksters er blijven in steken en sterven ik smeer het er ook dik op anders lopen ze hier bij mij ook gewoon over let wel op ze kunnen stukjes vuil op de vaseline leggen en er zo over gaan maar dat is het enige dat ik nog niet heb meegemaakt.
Dat is voor binnenkort :D

Oei, dat belooft!
Bij mij zijn ze ook aan een 50-tal, maar ze doen nog geen enkele moeite om zelfs maar enkele centimeters omhoog te klimmen langs de wanden van de buitenwereld (een bakje van 20x10x10cm).
Ik heb van in het begin fluon gesmeerd, maar dit is dus nog niet nodig gebleken...
Vanaf hoeveel werksters moeten we ons zorgen gaan maken misschien? :)
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door robinsegers »

Bij mij doen ze ook bijna geen moeite maar af en toe loopt er toch eentje op de wand. En aangezien ik vliegen voer aan mijn kleinere kolonies en mijn vliegen kort bij de set-up staan leggen ze een feromonen spoor aan en komt de rest ook. Bij 50 werksters durven ze nog niet ver weg van het nest (bij mij toch niet op dat moment). Maar als deze kolonie groeit gaan ze zeker toch verder en verder durven gaan en toch af en toe eens proberen te ontsnappen. Aangezien elke kolonie zijn eigen personaliteit heeft volgens sommigen hangt dit dus af van kolonie tot kolonie. Ook als je ze te weinig voer geeft of te weinig plaats gaan ze ook gaan zoeken naar nieuwe gebieden.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door Dahubster »

robinsegers schreef:Bij mij doen ze ook bijna geen moeite maar af en toe loopt er toch eentje op de wand. En aangezien ik vliegen voer aan mijn kleinere kolonies en mijn vliegen kort bij de set-up staan leggen ze een feromonen spoor aan en komt de rest ook. Bij 50 werksters durven ze nog niet ver weg van het nest (bij mij toch niet op dat moment). Maar als deze kolonie groeit gaan ze zeker toch verder en verder durven gaan en toch af en toe eens proberen te ontsnappen. Aangezien elke kolonie zijn eigen personaliteit heeft volgens sommigen hangt dit dus af van kolonie tot kolonie. Ook als je ze te weinig voer geeft of te weinig plaats gaan ze ook gaan zoeken naar nieuwe gebieden.
"Aangezien elke kolonie zijn eigen personaliteit heeft" Deze vind ik goed om te onthouden! Ik heb altijd gedacht dat de "personaliteit" van een kolonie enkel afhangt van de soort en eventueel de grootte van het nest. Maar nu ik dit lees, begin ik één en ander te beseffen.. Ik heb namelijk gemerkt dat sommige werksters "moediger" lijken dan andere, bijvoorbeeld met het aanvallen van levende prooien. Dus dat verschil in personaliteit kan misschien gezien worden op individueel niveau ook? Of denk ik nu iets te ver?
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door robinsegers »

Dit zou geheel mogelijk kunnen zijn maar ik kan enkel zeggen wat ik heb gehoord.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door MierenPlaats »

"Aangezien elke kolonie zijn eigen personaliteit heeft" Deze vind ik goed om te onthouden! Ik heb altijd gedacht dat de "personaliteit" van een kolonie enkel afhangt van de soort en eventueel de grootte van het nest. Maar nu ik dit lees, begin ik één en ander te beseffen.. Ik heb namelijk gemerkt dat sommige werksters "moediger" lijken dan andere, bijvoorbeeld met het aanvallen van levende prooien. Dus dat verschil in personaliteit kan misschien gezien worden op individueel niveau ook? Of denk ik nu iets te ver?
Mmmm, ik denk wel dat elke kolonie zich anders gedraagt, maar of een werkster op individueel ook andere eigenschappen heeft dan een ander, weet ik niet.
Het zou misschien leuk zijn om te testen: geef een kolonie een nieuwe buitenwereld, en kijken welke
werkster er als eerste de buitenwereld in gaat. Geef deze werkster dan een kenmerk (hoe weet ik ook niet, heel klein beetje verf misschien?) en geef later weer een andere buitenwereld. Als de zelfde werkster dan weer op avontuur gaat, denk ik dat dit dan een erg dappere mier is!
Al verwacht ik zelf niet dat er een verschil tussen de eigenschappen van werksters, maar meer tussen taken en kasten. (Een major zal eerder een prooi uit elkaar gaan bijten dan een kleine werkster die het broed verzorgd). Zo heb je dus groepen die vaker naar buiten zullen gaan om prooien aan te vallen, dan andere groepen.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door Hessel »

Zijn meerdere malen experimenten mee gedaan met temnothorax, erg interessant om te zien. Al de stipjes verf op hun lichaam betekent wat anders
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula welke anti uitbraak

Bericht door Leeuwenlever »

PTFE/FLUON werkt perfect.

-https://www.netherlants.nl/epages/82970 ... ducts/9999

Bijna uitverkocht maar de voorraad zal nog wel even strekken :D.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Plaats reactie