Inrichting buitenwereld

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Kaithlynn
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 december 2016
Gender:

Inrichting buitenwereld

Bericht door Kaithlynn »

Hey allemaal,

Ik heb momenteel een startende Messor barbarus kolonie in een proefbuisje. Daarmee kunnen ze nog wel even verder, dus heb ik tijd om hun eerste buitenwereld te prepareren.

Nu had ik hier toch nog enkele vraagjes over:

1) Ik wil de buitenwereld graag aankleden met zand, nep-plantjes en dergelijke. Om te vermijden dat ze het zand zouden meenemen naar hun nest, dacht ik het zand in een laagje lijm te strooien. Maar bevatten lijmen schadelijke stoffen/dampen?

2) Mijn buitenwereld in bovenaan 'afgesloten' met een plastic plaatje waar een gaasje op gespannen zit (zie foto). Is dit voldoende om de mieren binnen te houden of kunnen ze tussen de spleet tussen bakje/deksel door? Afbeelding

Alvast bedankt!
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Inrichting buitenwereld

Bericht door MierenPlaats »

Hallo Kaithlynn,

1) Je zou kinderlijm kunnen gebruiken, of eventueel natuurlijke lijm. Ik weet niet hoe veilig deze zijn, maar volgens mij zijn dit de beste opties. Waarom vind je het eigenlijk een probleem dat ze zand mee zouden nemen? Dit doen ze niet in grote hoeveelheden hoor, en ze gebruiken het bij mij alleen om de ingang een beetje smaller te maken.

2) Ik denk niet dat redelijk grote soorten als Messor barbarus daar tussendoor kunnen.

Veel succes met je Messor barbarus!

Mvg,

Mierenplaats
Kaithlynn
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 december 2016
Gender:

Re: Inrichting buitenwereld

Bericht door Kaithlynn »

Ik heb bang dat ze met het zand het glas van hun (toekomstig) gipsnest gaan 'afplakken'. Ik heb gelezen dat sommige kolonies dit doen en wil dat dus vermijden.

Als ik het er toch los zou indoen, is het dan het beste om het licht te bevochtigen of kan droog zand ook?
Gebruikersavatar
ChefBaard
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 december 2017
Locatie: Raalte
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Inrichting buitenwereld

Bericht door ChefBaard »

Buitenwereld hoef je in principe niet te bevochtigen.
Lasius flavus, 29-11-17
Lasius niger, 30-11-17
Camponotus barbaricus, 02-01-18
Messor barbarus 2Q, 20-02-18
Temnothorax nylanderi, 11-04-18
Leptothorax acervorum, 11-04-18
Lasius brunneus, 04-05-18
Polyrhachis illaudata, 12-05-18
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Inrichting buitenwereld

Bericht door blackbalfur »

De deksel van deze buiten wereld is veilig hier komen zeker geen Messor barbarus doorheen.

Wat wel kan gebeuren als je geen PTFE barriere aanbrengt is dat ze aan het gaas van het dekseltje gaan hangen.

Dit is op zich geen probleem als 3 mieren dit doen maar wanneer jou kolonie groter word en er opeens 30 hangen kan het spannend worden bij openen.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Kaithlynn
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 december 2016
Gender:

Re: Inrichting buitenwereld

Bericht door Kaithlynn »

Bedankt voor jullie reacties.

Voorlopig ga ik een dun laagje zand los erin doen. Dan kan ik zien hoe ze erop reageren.
@blackbalfur: dat is een heel goede tip!
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Inrichting buitenwereld

Bericht door deltaromeo »

Bij mij is de startende Messor barbaris kolonie inderdaad met het zand gaan slepen. Oorspronkelijk had ik niets in de buitenwereld op de grond. De mieren waren toen erg actief om draadjes van een watje te trekken en dat voor het slangetje naar het nestbuisje to stoppen. Maar dat schoot natuurlijk niet op. Daarna heb ik ze wat zand gegeven. Daar maakten een heuveltje van net voor de ingang van het slangetje en ze stopten een deel van het slangetje dicht. Toen werden ze rustiger en gingen ze in winterrust. Kan dus best zijn dat als je geen zand geeft en ze voelen zich niet veilig, ze wel stress zullen blijven houden. Nu liggen er wat zaadjes in het slangetje net voor het nest en voor het slangetje zelf is een poortje gemaakt. Er ligt geen zand in het nest zelf.
groet / Dick
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Plaats reactie