Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
weetikhet
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door weetikhet »

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een Lasius niger kolonie. (nog heel klein, ongeveer 15 werksters.)
Nou heb ik het idee dat ze in hun winterslaap zitten. ze blijven nog in een reageer buisje, komen weinig naar buiten en zitten boven op de eitjes. Iemand die dit kan bevestigen ?

ze zitten nog in hun reageerbuisje in een bak. in de bak liggen een paar vliegjes, water en suikerwater. ze pakken niks ondanks dat het water in hun buisje op is. klopt het dat ze een flinke tijd zonder water en of eten kunnen ? ik check eens in de zoveel tijd wel of de koningin nog leeft. probeer ze zoveel mogelijk met rust te laten. Maar wil ze ondertussen toch wel laten gaan groeien dus zit ik te denken om er een warmte mat onder te leggen. Is dit verstandig ? Zo ja wat moet de temperatuur zijn hoe veel watt matje heb je nodig met of zonder thermostaat ect.... heb hier graag meer informatie over.

Alvast bedankt,

Mark
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door Hexednl »

Je kan ze dan beter gewoon op kamertemperatuur houden ipv een warmte matje, vooral omdat het een inheemse soort Is die eigen nu in winterrust zou zijn.

Kleine kolonies komen amper hun nest uit.
En ze komen er alleen uit als ze iets nodig hebben, dus als de koningin voedsel nodig heeft of als er larven gevoerd moeten worden. Anders heeft het geen zin om het 'risico' te nemen om het nest te verlaten.
8-)
weetikhet
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door weetikhet »

Ik heb ze nu in mijn computer kamer staan daar waar ik nooit de verwarming aan heb staan. schat dat het er rond een graad of 15 a 16 is. is dit goed genoeg ?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door Hexednl »

Ik durf niet zeker te zeggen of ze op die temperatuur actief zijn al denk ik van wel.

Mijne staan in de woonkamer op zo'n 18 tot 22 graden.
Maar die kolonie komt soms ook dagen niet het nest uit,
Of ze laten de fruitvliegjes liggen. En dit is een iets grotere kolonie van tegen de 100 werksters.

Hebben ze momenteel alleen eitjes of ook larfjes?
Dat speelt namelijk ook een rol.
8-)
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door MierenPlaats »

weetikhet schreef: ze zitten nog in hun reageerbuisje in een bak. in de bak liggen een paar vliegjes, water en suikerwater. ze pakken niks ondanks dat het water in hun buisje op is. klopt het dat ze een flinke tijd zonder water en of eten kunnen ?
Vocht in het reageerbuisje is wel zeer belangrijk in de winterslaap! (Eigenlijk altijd). Zorg er dus wel voor dat er een reageerbuisje is met een vochtreservoir!

Mvg,
weetikhet
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door weetikhet »

Hexednl schreef:Ik durf niet zeker te zeggen of ze op die temperatuur actief zijn al denk ik van wel.

Mijne staan in de woonkamer op zo'n 18 tot 22 graden.
Maar die kolonie komt soms ook dagen niet het nest uit,
Of ze laten de fruitvliegjes liggen. En dit is een iets grotere kolonie van tegen de 100 werksters.

Hebben ze momenteel alleen eitjes of ook larfjes?
Dat speelt namelijk ook een rol.
Als beginner vind ik het moeilijk om te zeggen of het eitjes of larfjes zijn. Maar ze zitten wel ergens boven op. Denk eitjes.
weetikhet
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 juli 2017
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door weetikhet »

MierenPlaats schreef:
weetikhet schreef: ze zitten nog in hun reageerbuisje in een bak. in de bak liggen een paar vliegjes, water en suikerwater. ze pakken niks ondanks dat het water in hun buisje op is. klopt het dat ze een flinke tijd zonder water en of eten kunnen ?
Vocht in het reageerbuisje is wel zeer belangrijk in de winterslaap! (Eigenlijk altijd). Zorg er dus wel voor dat er een reageerbuisje is met een vochtreservoir!

Mvg,
Het vocht in het reageerbuisje waarin ik de koningin heb gestopt had een grote vocht buffer. alleen komen ze er niet uit en is het vocht nu op. uiteraard ligt er naast hun wel een nieuw buisje met vocht.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door Hexednl »

De larven lijken of hele kleine maden.
Maar eitjes liggen vaak op een klontje, larven niet.
8-)
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door MierenPlaats »

Even toevoeging op Hexednl:
Ook zijn de eitjes een beetje ei-vormig en glad. De larven wat langwerpiger en zijn meer geribbeld. Ook hebben de larven een zwart stipje in hun lichaam.
Gebruikersavatar
RobertR
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Tiel
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door RobertR »

ff schaamteloos inhaken in deze thread;

wat gebeurt er met het broed als ik een winterslaap ga forceren?

in mijn buisje liggen nu zo'n 30 á 35 eieren en larven en ik denk dat de gyne nog steeds eitjes legt
mijn kolonie is in een week al gestegen wan 6/7 naar 14/15 werksters.
er zit wel een klein beetje condens in het buisje wat ik dagelijks met een wattenstaafje weg haal.

Afbeelding
1x Messor Barbarus
1x Pheidole Pallidula
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door MierenPlaats »

Hallo Robert,

Ik denk dat als het broed nog ontwikkeld en de gyne nog eitjes legt, je je kolonie niet in winterslaap moet doen. Ik doe ze in winterslaap zodra ik merk dat broedontwikkeling stopt, en de gyne ook geen eitjes meer legt.

Mvg,
Mierenplaats
Laatst gewijzigd door MierenPlaats op 07 jan 2018, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertR
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Tiel
Gender:

Re: Winterslaap ja of nee? Warmte matje...

Bericht door RobertR »

OK,dat idee had ik ook, en het leek me ook het meest logische

dank je wel!
1x Messor Barbarus
1x Pheidole Pallidula
Plaats reactie