Messor barbarus tijdens winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Messorbarbarus
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 september 2016
Gender:

Messor barbarus tijdens winterslaap

Bericht door Messorbarbarus »

Hallo
Het is winterslaap voor al mijn inheemse soorten dus ik verveel mij eigenlijk wel wat.
En aangezien in mezelf nog niet ervaren genoeg vind voor exoten (Pheidole yeensis, carebara diversa, ...)
Zou ik ondertussen wel een messor barbarus kolonie willen kopen (een koning zonder werksters).
Maar messor soorten houden natuurlijk op dit moment ook hun winterslaap maar vele mensen doen het warmtematje dan alleen weg.
Dus dacht ik dat het niet een grote invloed op de gezondheid van de kolonie moest hebben om er nu eentje tijdens de winter te kopen.
Om een lang verhaal kort te maken...
Is het een dom idee of perfect mogelijk.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus tijdens winterslaap

Bericht door Hexednl »

Perfect mogelijk, zolang het niet vriest kan het gewoon via de post denk ik.
8-)
Messorbarbarus
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 september 2016
Gender:

Re: Messor barbarus tijdens winterslaap

Bericht door Messorbarbarus »

Ja maar ik bedoel als ze aankomen dat ik ze dan in winterslaap moet doen of ze gewoon door kunnen
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Messor barbarus tijdens winterslaap

Bericht door Kciroj »

Ik ben nog maar een beginner, maar m’n ouders hebben vakantie midden in Spanje en daar was het tot vorige week nog 27 graden overdag...Volgens mij kan de soort prima op kamertemperatuur.
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus tijdens winterslaap

Bericht door Hexednl »

Oh zo, ik heb ze op een warmte matje staan de hele winter door. Er zijn er zat met een grote Messor kolonie die nog nooit een winterslaap hebben gehad.
8-)
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Messor barbarus tijdens winterslaap

Bericht door MierenPlaats »

Ik denk dat Messor barbarus inderdaad wel zonder winterslaap in de koelkast zou kunnen, maar persoonlijk doe ik het wel. Mijn argumenten hiervoor:
- Temperatuur in delen van Spanje daalt op het moment tot rond de 10 graden, en (soms) zelfs richting het vriespunt. https://www.weeronline.nl/Europa/Spanje/155 https://weather.com/weather/today/l/40.42,-3.70 https://www.weerplaza.nl/wereldweer/europa/spanje/
- Ik denk dat het meer voordelen brengt om ze wel in winterslaap te doen, dan het niet te doen.
- In de winter stopt de groei van de kolonie, worden ze minder actief, (bij mij dan), dus waarom niet? ;) :lol:

Ik weet niet of ik het volgend jaar weer zal doen, ik zie dan wel. Het is trouwens soms ook wel een gedoe, om ze in winterslaap te doen, en te houden. :)

Met vriendelijke groet,

Mierenplaats
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus tijdens winterslaap

Bericht door Hexednl »

Ja vooral als je kijkt hoe groot het nest Is waar ik ze in heb zitten Is het vrij onbegonnen werk om ze de koelkast in te krijgen.
8-)
Plaats reactie