Lamplicht & melkdoppen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Lamplicht & melkdoppen

Bericht door Antie »

Gisteren kwam de post met een Lasius niger-koningin en een aantal werksters. Ze zitten nu in hun verduisterde reageerbuis en zijn druk bezig met het verzamelen van zand.
Ik heb twee vragen:

1. Ik heb ze (nog) niet zien drinken van het suikerwater of het honingdauwsurrogaat. Deze zitten op watjes in melkdoppen. Moet ik meer geduld hebben of kan ik beter iets aan de situatie veranderen?

2. Ze staan in de huiskamer, waar het licht af en toe aan gaat. Hebben ze daar last van? Ik merk bij de mieren zelf geen reactie, maar wie weet, gebeurt er meer dan ik kan waarnemen....
Messorbarbarus
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 september 2016
Gender:

Re: Lamplicht & melkdoppen

Bericht door Messorbarbarus »

Eigenlijk zou je ze het best nu in winterslaap moeten doen er zijn vele topics die uitleggen hoe dit in zn gangen gaat, ook kan je ze best afdekken om stress te voorkomen
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Re: Lamplicht & melkdoppen

Bericht door Antie »

Ze zijn in winterslaap gedaan toen de koningin in juli gevangen is en vorige week uit de koelkast gehaald om naar mij verzonden te kunnen worden.
De reageerbuis is dus al afgedekt.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lamplicht & melkdoppen

Bericht door Hexednl »

Hej, Ik heb ze een 2 maanden geleden in winterslaap gezet en ze er laatst weer uitgehaald om ze te verzenden ;-)
Ik houd zelf mijn Lasius niger ook gewoon onverduisterd, gaat naar mijn idee prima. Suikerwater kun je ook gewoon in een pillenstripje doen met een watje, dan hoef je niet zoveel te gebruiken als wanneer je een dop moet vullen.
Probeer dit ook zo dicht mogelijk bij het nest aan te bieden. Kleine kolonies nemen zo min mogelijk risico's, dus blijven zo dicht mogelijk bij het nest.

Je kan ook prima de eerste winterslaap overslaan zolang je het niet elk jaar doet (wat ik begrijp van de meer ervaren mierenhouders)
8-)
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Re: Lamplicht & melkdoppen

Bericht door Antie »

Dank je Hexednl!
Hopelijk redden het zo inderdaad.
Goede tips, daar kan ik wat mee :)
Plaats reactie