Water op

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Rattus
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 januari 2018
Gender:

Water op

Bericht door Rattus »

Net mijn eerste mieren aangekregen. (Formica fusca)
In het aangekomen proefbuisje zit zo goed als geen water meer. En het het beetje water dat er inzit, zit voornamelijk aan de verkeerde kant van het watje. Waarschijnlijk door het transport. De koningin zit zelfs met haar achterlijf half onder water. Het water blijft wel aan het watje hangen en loopt niet door het hele buisje.
Nu heb ik dus een aantal vraagjes.
1. Moet ik de koningin verhuizen in en ander proefbuisje? En hoe pak ik dat best aan?
2. Ik zie een aantal kleine witte stipjes, ik vermoed broed. Die krijg ik er natuurlijk nooit zonder te beschadigen uit. Ofwel?
3. Is het normaal dat een koningin die vermoedelijk in de zomer van 2017 is gevangen nu enkel nog maar een kleinbeetje broed heeft? En nog geen enkele werkster?
4. heb ze momenteel in de kelder op ongeveer 10 à 12 graden staan. Heb al veel gelezen, en herinner me dat voeren tijdens de winterrust bijna niet nodig is. Maar kan ze dan het broed wel voeden?
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Water op

Bericht door AntLove4Ever »

Hallo Rattus,

Ik zou de koningin verhuizen.
Je pakt dit zo aan: leg een ander (proper en met waterreservoir) reageerbuisje in een bv. een cremedoos zonder deksel.
Leg hierin ook het reageerbuisje met de koningin.
Schijn een lamp op het oude reageerbuisje en verduister het nieuwe reageerbuisje.
Normaal gaat de koningen na een tijdje verhuizen; hierbij neemt ze al het broed mee.
Hopelijk heb je hieraan iets.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Water op

Bericht door Stroomschok »

Normaliter zou een Formica fusca qyne met een klein dozijn werksters en geen broed (deze soort stopt al vrij vroeg na de zomer met het leggen van nieuwe eitjes) rondom november de winterslaap ingaan.

Als ze overwintert met eitjes gaat er iets niet goed. Ook is 10 á 12 graden iets te warm denk ik. Deze soort kan gemakkelijk richting 5 graden.

Al voeden mieren doorgaans het broed niet tijdens de winterslaap, ze hebben doorgaans genoeg reserves opgebouwd om de larven eten te geven in de vroege lente als er nog maar weinig voedsel te vinden is.

Dus: nieuw buisje maken, gyne even apart houden, eitjes met een penseeltje en wat toiletpapier uit het buisje vissen en halverwege in het nieuwe buisje leggen en vervolgens de gyne erin stoppen. Héél klein druppeltje honing aan het einde van het buisje plaatsen en dan kijken wat ze doet.

Als ze de eitjes gaat verzorgen zou ik haar uit de winterslaap halen. Ander gewoon weer af laten koelen en in een echte winterslaap doen t/m Maart ofzo.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Water op

Bericht door Leeuwenlever »

Vooral geen lamp op het buisje leggen, in mijn ervaring is Formica fusca zeer stres gevoelig.
Gewoon een nieuw buisje aansluiten, je zou de andere verduisterd kunnen leggen maar niet de lamp erop!

F. fusca is wel een pracht soort, ze zijn een zeer leuke soort!
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Rattus
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 januari 2018
Gender:

Re: Water op

Bericht door Rattus »

Bedankt voor de reacties.

Beide mieren zitten ondertussen een week in de nieuwe buisjes. Na de verhuis gingen ze meteen aan de slag met het broed (toch 1 van de 2 koninginnen). Ze zitten nu op kamertemperatuur.

Ondertussen heb ik nog een vraagje:
Als ik op het watje een beetje suikerwater of honing doe droogt dit onmiddellijk op. Heb vervolgens het watje natgemaakt, maar 1 dag later is ook dat weer helemaal droog. Is dit een probleem? Of blijft de suiker in droge en nog eetbare toestand achter op het watje?
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Water op

Bericht door MierenPlaats »

Ik denk dat dit geen probleem is, omdat ze in een dag wel genoeg binnengekregen heeft, als ze dit nodig zou hebben. Gynes hebben in deze staat volgens mij niet heel veel voeding nodig. Maar ik zou er dus wel op letten dat je af en toe suikerwater of honingwater geeft, zodat ze voedingsstoffen binnenkrijgt.
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Water op

Bericht door Leeuwenlever »

Ik leg altijd kleine druppeltjes met een pipetje in de testbuisjes, dit verdampt niet zo snel en het is makkelijk om op te drinken voor de mieren :D
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Rattus
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 januari 2018
Gender:

Re: Water op

Bericht door Rattus »

Even een update.
Heb ondertussen 3 koninginen en zijn meer dan een maand verder.
Eten geven doe ik op een stukje plastic en dat werkt prima. Of ze echt eten weet ik echter niet.
Nu duikt het volgende probleem (of vraagje) op:
Het broed is in al die tijd niet groter geworden. Dus nog steeds piepkleine witte puntjes. Normaal moet dit ondertussen toch al larven zijn en dus groter?
1 X heb ik een iets groter C vormig wormpje (larve) gezien, maar kan het al twee weken nergens meer bespeuren. Na wat speurwerk in het forum kan het dus zijn dat ik onbevruchte koninginnen heb?
Ze zitten al van begin februari op kamer temperatuur (tussen de 19° en 22°)
Is mijn geduld niet geduldig genoeg?
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Water op

Bericht door Stroomschok »

Onbevrucht? Ik dacht dat je zei dat zei dat ze eitjes hadden? In sommige gevallen kan het wel een maandje duren tot de eitje uit komen. Zolang ze er mee bezig blijven en ze niet op eten is alles goed. De temperatuur is goed genoeg voor ze.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Rattus
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 januari 2018
Gender:

Re: Water op

Bericht door Rattus »

Voor alle duidelijkheid, ik ken nog maar heel weinig van het mieren houden en baseer mij dus wat ik hier allemaal lees.
Maar de tekst hieronder heb ik gevonden op Antforum. Vandaar dat ik denk dat ook mijn koninginnen onbevruchte eitjes legt. Of is dit echt niet mogelijk en klopt de tekst dus niet?

Dit is de tekst die ik heb gekopieerd:
"Hoe dan ook, eitjes groeien nooit. Uit de eitjes komen larven, en larven groeien wel. Als de gyne onbevruchte eitjes legt, zijn de larven mannelijk. Deze dragen niet bij aan de ontwikkeling van de kolonie en zijn in het beginstadium dus "waardeloos". De gyne eet de mannelijke larven op, en legt daarna een paar nieuwe eitjes. Je ziet dan helemaal geen ontwikkeling van het broed".

"Als je wel al lange tijd eitjes ziet, maar geen ontwikkeling, is het aannemelijk dat de gyne niet gepaard heeft, en dus geen bevrucyte eitjes legt".
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Water op

Bericht door Hexednl »

Ik zou nog even geduld hebben en het aankijken, bij mijn Camponotus gyne zorgt ze op de 1 of andere manier dat er maar 1 eitje per keer uitkomt en die voed ze tot het een werkster is en daarna komt het volgende eitje pas uit.. Hoe wat en waarom weet ik niet.
8-)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Water op

Bericht door miel »

Houd er ook rekening mee dat het eigenlijk nog winter is: het broed ontwikkelt zich in de winter bij de meeste mierensoorten erg traag. Formica fusca hoort daarbij nu eigenlijk geen broed te hebben, en gaan ze, zoals gezegd, zonder broed door de wintermaanden heen. Normaal gesproken legt ze pas in de lente weer nieuwe eitjes. Ik zou zeggen: wacht het even af. Je kan altijd kijken wat er gebeurt. Ook lijkt het me sterk dat alle drie de koninginnen onbevrucht zijn: anders lijkt me dit oplichting.


Groeten, Miel
Plaats reactie