Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MiereManneke »

Ik heb wel eens voorbij zien komen dat bepaalde stoffen, zoals lijm, wel eens slecht kunnen zijn voor mieren. Maar kan iets in een formicarium vastlijmen nou echt slecht slecht zijn voor mieren?

Ik heb bijvoorbeeld eventjes getest met het gebruiken van schoollijm ipv gips voor een bodempje in een buitenwereld. Dit werkte erg goed en ziet er nu getzelfde uit als een bodem van gips. Zou dit giftig zijn voor mieren? En andere soorten lijm zoals hetelijm, siliconenkit, of superlijm?

Mvg,
MiereManneke
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door Hexednl »

Ik denk dat je met een lijmpistool (die smeltlijm) het veiligste zit.
8-)
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door Leeuwenlever »

Je moet kijken naar de gassen die er vanaf komen, als ik lijm gebruik laat ik dit altijd een paar dagen luchten om er zeker van te zijn dat er weinig fout kan gaan. Hetzelfde bij PTFE, dat doe je ook niet op de randjes terwijl er werksters in de bak zitten, puur omdat er giftige gassen vanaf kunnen komen, altijd even goed op laten drogen :D
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MiereManneke »

Maar bij elke soort lijm komen er na een week luchten toch geen gassen meer vanaf? Maar ik zie wel heel veel berichten op dit forum over schadelijke lijm.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MiereManneke »

De lijm stinkt intussen niet meer, maar is zo erg gekrompen dat het onbruikbaar is. Er zitten gaten in de dunne bodem waar lasius en kleiner in kan zitten en er zeker niet mooi uitziet.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door Leeuwenlever »

Probeer acryl lijm, dit werkt voor mij altijd erg goed, wat wil je eigenlijk lijmen?
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MiereManneke »

Leeuwenlever schreef:Probeer acryl lijm, dit werkt voor mij altijd erg goed, wat wil je eigenlijk lijmen?
Ik wilde een bodempje gieten in een bakje zoals bijvoorbeeld een chinees bakje. Hier kan ik grind overheen strooien en het is voor de mieren ook een stuk fijner.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MierenPlaats »

Ik zou voor de zekerheid gewoon gips gebruiken, aangezien ik denk dat als je een hele bodem wilt maken, je met gips veiliger en misschien ook goedkoper uit bent. Gips heeft denk ik ook betere eigenschappen dan lijm.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door Hexednl »

Je kan ook van die klei grond halen voor terrarium inrichting. Meng je met water dan giet je het in je buitenwereld, paar dagen laten drogen en ziet er mooi natuurlijk uit. En word kanonnen hard.
https://www.happy-reptiles.eu/a-4924284 ... ate-4-5kg/
8-)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MiereManneke »

Hexednl schreef:Je kan ook van die klei grond halen voor terrarium inrichting. Meng je met water dan giet je het in je buitenwereld, paar dagen laten drogen en ziet er mooi natuurlijk uit. En word kanonnen hard.
https://www.happy-reptiles.eu/a-4924284 ... ate-4-5kg/
Dat is een hele mooie! Had ik nog nooit van gehoord. Maar een beetje aan de prijzige kant op die website... Ik zal even kijken of ik dat goedkoper kan vinden ergens.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MiereManneke »

MierenPlaats schreef:Ik zou voor de zekerheid gewoon gips gebruiken, aangezien ik denk dat als je een hele bodem wilt maken, je met gips veiliger en misschien ook goedkoper uit bent. Gips heeft denk ik ook betere eigenschappen dan lijm.
Dat klopt. Hoewel, lijm van de action is denk ik goedkoper dan gips. Maar ik vind het zo een gedoe, dat gips buiten in een emmer mixen en alles weer afwassen alleen voor zo een klein bodempje... Maar dan zal ik er eens voor gaan zitten en een stuk of 30 bodempjes tegelijk gieten.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Hoe giftig zijn bepaalde stoffen?

Bericht door MierenPlaats »

Als je een kleine laag wilt, zou je kleine hoeveelheden in bijv. een plastic bekerste kunnen doen. Dan heb je een stuk minder over, en kun je het bekertje weggooien.
Plaats reactie