Reageerbuis

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Mierant
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: Brugge
Gender:
Leeftijd: 38

Reageerbuis

Bericht door Mierant »

Goedendag,

Hoe kan je een reageerbuisje op de juiste temperatuur houden van 28°c want mierenboerderij zegt dat het niet gaat met een watmtematje. Ze raden aan het op kamertemperatuur te houden maar wij verarmen ons huis alleen 's avonds. Overdag is het ongeveer 13°c. Voor een Pheidole pallidula kolonie is dat niet genoeg om majors aan te maken :roll: . Iemand een idee?

Alvast bedankt,
Groetjes Mierant
1 Lasius niger 15 werksters
1 Lasius brunneus of emarginatus 4 werksters
1 Myrmica rubra 60 werksters
1 Pheidole pallidula 50 werksters
1 Solenopsis geminata
1 Atta sexdens
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Reageerbuis

Bericht door Dahubster »

Reageerbuisje in buitenwereld met een bodem (ik gebruik doorgaans een zand/leem mixture die ik hard laat worden.
Dan warmtematje onderaan plaatsen en reageerbuisje in de buitenwereld.
Wat ik dan doe is een termometertje net naast de reageerbuis leggen, dan heb ik een idee van hoe warm het erin zal zijn. Indien de temperatuur daar te hoog is, verplaats dan het matje een beetje tot je de juiste temperatuur hebt :)

PS: de bodem in de buitenwereld dient hier dus als insulator, zodat het niet té warm wordt...
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Reageerbuis

Bericht door Floris »

De veilige oplossing is om een deel van het nest te verwarmen. De mieren kunnen dan zelf kiezen of ze in het onverwarmde, verwarmde of deels verwarmde deel te gaan zitten en waar ze het broed neerleggen.

Als dit lastig te realiseren is met één buisje, kun een een extra buisje in de buitenwereld leggen en het ene buisje verwarmen, en het andere niet.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Mierant
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 juli 2017
Locatie: Brugge
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Reageerbuis

Bericht door Mierant »

allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden!
1 Lasius niger 15 werksters
1 Lasius brunneus of emarginatus 4 werksters
1 Myrmica rubra 60 werksters
1 Pheidole pallidula 50 werksters
1 Solenopsis geminata
1 Atta sexdens
Plaats reactie