Polygyn?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Polygyn?

Bericht door dondiablo »

Ik ben nieuwsgierig hoe het zit met dat polygyne ik kan er vrij weinig over vinden op internet en wat er staat is allemaal in andere talen.

Ik vroeg me af:

-Is Pheidole Nodus/Noda Polygyn ?

-Groeit een kolonie harder als zij meer gyne's heeft bijvoorbeeld laten 2 gyne's de kolonie 2 keer zo hard groeien. Of verminderd de leg per gyne dan?

-Ik neem aan dat polygyne kolonieën elkaar te lijf gaan ? Alhoewel ze de gyne alleen wel toe laten?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Polygyn?

Bericht door efbi »

Ik kan enkel zeggen dat ze een gyne alleen ook niet altijd zomaar toe laten.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Polygyn?

Bericht door Mika »

Met betrekking tot "dat polygyne" (polygynie):

1) Ik weet het niet, en ik vind het ook helemaal niet mijn verantwoordelijkheid om dat op te zoeken. Er zijn minstens 14.000 mierensoorten. Als je er eentje leuk vind, zoek je zelf maar wat informatie op, als die al bekend is natuurlijk.

2)Polygyne kolonies ontstaan meestal uit het toelaten van gynes bij een monogyne kolonie. Het is eerder de regel dat kolonies die polygyn starten (zoek op het forum: pleometrosis) hun surnummeraire gynes verliezen en monogyn worden. Aan zulk een kolonie kunnen dan (bij bepaalde soorten) in een tweede fase wel gynes toegelaten worden. Pleometrotische kolonies hebben in de startfase vaak meer werksters in de eerste generatie, en kunnen zo dan andere beginnende kolonies gaan uitmoorden, en hun broed stelen. Dat is dus in het begin.

Verder hangt de koloniegroei meer af van het aangevoerde voedsel, en is de koloniegroei exponentieel. De koloniegrootte kan bijvoorbeeld elke maand verdubbelen. Twee keer zo hard doet denken aan een lineaire groei, en past niet goed samen met hoe mierenkolonies werkelijk groeien. In de laatste fase zou een polygyne kolonie groter kunnen worden dan een monogyne van dezelfde soort. Maar nu hebben polygyne kolonies vaak veel minder werksters per gyne dan monogyne kolonies van sterk verwante soorten. Bij sommige soorten zijn er twee vormen van gynes, waarbij de grote vorm monogyn is, en de kleine vorm polygyn.

Anderzijds: bij Myrmica rubra zijn er ongeveer een paar honderd werskters per gyne, en kolonies met 20.000 werksters, en 200 gynes komen dus voor, ook in de vrije natuur.

3) Zoals bij andere kolonies: als 1 kolonie een andere doodt, dan gaan ze de gynes ook niet meer accepteren. Ze accepteren enkel solitaire gynes.

Een aantal zaken zijn zeker wel terug te vinden of te beredeneren met de info die te vinden is op het forum.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Polygyn?

Bericht door efbi »

Ik heb net ook wat gegoogled:

http://books.google.be/books?id=vxt5BqO ... 3F&f=false

Er staat duidelijk dat het aantal eitjes die gelegd worden door een monogyne koningin groter is in aantal dan het aantal door polygyne koninginnen ;)
Ze hebben het hier wel over de fire ant dus of dit ook geld voor andere polygyne kolonies weet ik niet 100% zeker maar de kans is groot.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Polygyn?

Bericht door Mika »

efbi schreef:Ik heb net ook wat gegoogled:

http://books.google.be/books?id=vxt5BqO ... 3F&f=false

Er staat duidelijk dat het aantal eitjes die gelegd worden door een monogyne koningin groter is in aantal dan het aantal door polygyne koninginnen ;)
Ze hebben het hier wel over de fire ant dus of dit ook geld voor andere polygyne kolonies weet ik niet 100% zeker maar de kans is groot.
Mooi voorbeeld. Het is natuurlijk moeilijk om van dat voorbeeld voorspellingen te doen voor andere soorten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Polygyn?

Bericht door dondiablo »

Bedankt, das aardig duidelijk. Ik had die link ook gevonden maar kwam op dezelfde conclusie uit, en ik kan hier dus uit opvatten dat over het "algemeen" polygyne kolonieën even hard groeien als monygyne kolinieën ? Maar dat de grote van de kolonie wordt bepaald door de gyne's.

In dat geval kan ik beter één gyne nemen. En ik ga nog wel verder zoeken of P nodus poly of mono is, al denk ik het op 1 gyne te houden dan.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Polygyn?

Bericht door dondiablo »

Ik vind het alleen wel apart dat een gyne merkt dat als zij in haar eentje is zij meer eieren produceert om het zo maar even plat te zeggen.

Want stel dat ik een gyne Myrmica rubra heb of 5 gyne's, de monogyne legt meer eitjes dan de 5 gyne's. Als ik het goed begrijp.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Polygyn?

Bericht door Mika »

Het zou ook kunnen dat het een strategie is van de polygyne gynes (of de gynes die de strategie hebben om samen te werken) om in verhouding meer gynes te kunnen voortbrengen.

Het voordeel voor de monogyne gyne is dan dat zij ervan zeker is dat alle vrouwelike geslachtsdieren in de kolonie van haar afkomstig zijn
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie