Koningin gevonden, maar welke soort?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door bosje »

Hallo allemaal, ik heb deze middag toen ik in de tuin bezig was een koningin gevonden, alleen weet ik niet welke soort het is. Ze is iets kleiner dan mijn Lasius niger koningin en is rood/bruin met rode poten. ik heb haar gevonden op een plek waar alleen onkruid groeide en pol 'wild' gras. Het vreemde is dat er voor de rest alleen maar zwarte mieren rond lopen waarvan merendeels Lasius niger waartoe ook het dichtstbijzijnde nest behoord, daarnaast vond ik geen mieren toen ik haar omhoog haalde.
Ik kan op dit moment geen foto's maken, maar als het nodig is kan ik er van de week een paar maken.
Bosje
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door Everio »

Zo kunnen we niks natuurlijk he... Foto's zijn dan wel noodzakelijk!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door XToF »

Afgaande van je beschrijving is dit mogelijk een Lasius umbratus.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door bosje »

Ik heb geen enkele scherpe foto kunnen maken! :x Volgens mij ligt het aan de camera. Hierna ben ik op het forum gaan kijken voor wat informatie over Lasius umbratus en kwam op een blog en de koningin op de foto lijkt op die van mij.
Ook stond er dat de koningin geïntroduceerd zijn aan een groep Lasius niger werksters en dat die de koninginnen geaccepteerd hadden. Nu heb ik nog steeds een zeer kleine kolonie Lasius niger staan en die hebben al bijna een jaar geen koningin meer, die was pas na uitkomst van de eerste werksters overleden en misschien zou ik haar hieraan kunnen introduceren?
Bosje
Edit: ik heb niet goed opgelet, ik zag net dat ze parasitisch waren en Lasius niger kolonies binnendringen. ik wacht nog even tot de Lasius niger werksters alle poppen hebben verplaatst en ben dan van plan mijn koningin er bij te zetten, en als ik mij niet vergist heb word ze geaccepteerd, of ben ik nu iets te snel met conclusies trekken?
Laatst gewijzigd door bosje op 10 jul 2010, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door Floris »

Als die kolonie geen koningin meer heeft, kun je dat zonder risico proberen. De Lasius niger zullen wat tijd nodig hebben om haar te accepteren, en het is de vraag of je 'zeer kleine' kolonie de capaciteit heeft om de Lasius umbratus werksters (als dat het zijn) op te voeden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door bosje »

Met zeer klein bedoel ik: een stuk of 15 werksters en als ik het goed zie 8 poppen. Ik ga het proberen, want dan hebben ze toch noch wat meer te doen dan wachten tot ze allemaal vergaan zijn. Ook kan ik altijd nog boosten met poppen uit de tuin. Ik meld het hier als ze geaccepteerd wordt en eitjes legt.
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door bosje »

Ik heb de koningin bij de werksters weg gehaald, omdat ze totaal verzwakt was en elke keer dat ze een werkster tegen kwam aangevallen werd en wegrende. nu heb ik haar en een paar poppen in een reageerbuis gedaan, wat goed gaat. Vandaag ben ik weer in de tuin bezig geweest en heb toen weer een zelfde soort mier gevonden! Alleen deze lag helemaal afgezonderd van de dichtstbijzijnde mieren, met een paar,voor mij, heel kleine poppen, wat mij doet vermoeden dat het om een andere soort gaat. daarnaast heb ik ook nog een Lasius niger koningin gevonden waar 3 kleine werksters bij liepen, dus had ik ze, tijdelijk, allemaal bij elkaar in een bak gedaan. Toen ik later erin keek zag ik dat er twee dode werksters bij de koningin lagen en de laatste aan de andere kant zat. Deze werkster heb ik op de gok bij mijn eerste 'onbekende' koningin gezet en dat gaat tot zover goed! ik heb eens verder zitten kijken en vroeg mij af of het misschien om Lasius flavus kan gaan ook merkte ik op dat de koppen meer een driehoek vorm hebben in plaats van hartvormig te zijn.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door Everio »

Wat voor tuin heb jij dan wel niet? :P
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Koningin gevonden, maar welke soort?

Bericht door bosje »

Stuk gras, stuk tuingrond met planten en achterin lag tot gisteren een stuk licht kleurig zand met langs de rand stoeptegels waar ik beide koninginnen onder gevonden heb.
Plaats reactie