Reukvermogen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Reukvermogen

Bericht door freek114 »

Hallo

Bij deze stel ik nu meteen de vraag hebben mieren reukvermogen ?

Waarom stel ik deze vraag:
Een paar van mijn vrienden was net bij mijn thuis en wou roken.
Ik zij dat hij geen sigaret mocht op steken of ik zwierde hem buiten!
Op een moment was ik eventjes weg en mijn kamer stonk naar rook en vuur er was ook heel veel rook.
En ik zag ook verbrand papier.

Na het buiten smijten van mijn vrienden merkte ik op dat mijn kolonies helemaal gek waren geworden.
Elke mier had broed vast en ze bleven maar flippen! (nu nog steeds) Niet dat ze op een paar plekken het broed stapelde.

Ik was dan onmiddellijk met een febreze spuit bus door mijn kamer gegaan , het raam opengezet en de kolonies die doordraaide in een kast gezet maar nu zijn ze nog niet ge kalmeert!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: reukvermogen

Bericht door mn »

Zenuwschade waarschijnlijk?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: reukvermogen

Bericht door Elan »

Mieren "ruiken" net als andere insecten met hun antennes.

Ik zou me voor kunnen stellen dat er in eerste instantie bij de "aanval" op hun kolonie een enorme hoeveelheid angst/paniek feromoon is verspreid. Ik kan me vervolgens voorstellen dat dit niet zomaar verdwijnt in de beperkte omgeving van een formicarium en dat de mieren hierdoor min of meer in een constante bui van paniek zijn.
Bovenstaande overpeinzingen zijn echter geheel giswerk van mijn kant. Helaas weet ik nog te weinig van insectengedrag/-biologie af om echt wat zinnigs te zeggen.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: reukvermogen

Bericht door freek114 »

Ok bedankt alles is terug in orde.

@ elan
Voor mij weet je er genoeg vanaf, want een klein stuk van je tekst begreep ik zelfs niet.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 41

Re: reukvermogen

Bericht door Nelis »

Ik denk dat brand lucht wel degelijk paniek kan veroorzaken, en er voor kan zorgen dat ze een veilig onderkomen proberen te vinden.
Zo zal dit in de natuur ook wel gaan.

Offtopic: Fijne vrienden heb je trouwens ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: reukvermogen

Bericht door Elan »

Haha, laat je niet afleiden door moeilijke taal; het betekent niet altijd dat degene die zo praat/schrijft gelijk heeft.


Anyway... ik heb nog eens wat gezocht op het internet en kwam daarbij een oud artikel tegen. Hierin werd een deel van de "alarm"-moleculen van verschillende soorten mieren kort beschreven.
Nou ben ik geen chemicus, maar ik kan me ook voorstellen dat een aantal van deze stofjes ook te vinden kunnen zijn in rook. Dit zou een paniekaanval dus kunnen versterken.

(echter, dit is alweer mijn giswerk!)
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: reukvermogen

Bericht door freek114 »

Toch zo ongelofelijk hoe het allemaal bij elke mier in ingeprent. Dat ze weten wat de geur van brand is ook al heeft misschien al 1/100+ gynes terug(voorouders) het nog nooit meegemaakt.

P.S Door het panikeren van mijn mieren ben ik beginnen te panikeren want ze hebben een beetje over mijn floun ge panikeerd! :D
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: reukvermogen

Bericht door Elan »

Dat hoeft misschien niet per se zo te zijn. Als het zo is dat een deel van de bestandsdelen van "rook" (om het allemaal maar op een hoop te gooien) ook van nature door mieren worden gebruikt als alarmsignaal, dan komen de meeste mieren hier natuurlijk wel vaker mee in aanraking.
Ook moeten we niet vergeten dat bijvoorbeeld nicotine een natuurlijk insecticide is dat door planten "gebruikt wordt", om herbivore insecten af te schrikken. (Dat geldt overigens voor vele van de speciale kruiden die wij zo lekker vinden. Wij zijn groot en vinden de plantjes lekker, maar voor een insect is het gif.)

Dat insecten reageren op dergelijke stoffen hoeft geen herinnering te zijn. Speciale structuren (receptoren) in antennes (of onze neus) die aan bepaalde stoffen binden zullen signalen doorgeven aan het brein, wat vervolgens gedrag tot gevolg heeft. De ervaring kan er dan voor zorgen dat dit effect versterkt of verzwakt wordt.

Zo kunnen we er wel een heel essay over schrijven, maar momenteel heb ik wel wat beters te doen, dus laat ik het hierbij ;). Hoop dat je, of andere geinteresseerden, er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
kiliyo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 januari 2011
Locatie: Den Haag(NL)/Tuncurry(AU)
Gender:
Leeftijd: 34

Re: reukvermogen

Bericht door kiliyo »

Hallo!
Ik zag je topic en opeens bedacht ik mij iets!
Laat ik allereerst beginnen met het feit dat ik een zware roker ben.
Ik had de miertjes in het begin bijna constant in het licht en het leek ze weinig te doen.
Op het begin was ik natuurlijk erg voorzichtig met ze en blies ik mijn rook natuurlijk ver van ze af.
Na een tijdje word je natuurlijk wat minder bang dat ze overal dood aan kunnen gaan en ben ik waarschijnlijk ook wel wat slordiger geweest met waar ik het uitblies.
Na een beetje gewend te zijn en wat meer gelezen te hebben heb ik besloten een folie om het buisje te doen om ze wat te verduisteren.
Dit omdat het wel leek of de gyne gestopt was met eitjes leggen.
Echter nu een week later lijkt het erop dat er nog geen nieuwe bijgekomen zijn.
Zou dit dan eventueel ook verband kunnen houden met mijn rookgedrag?
Of ben ik gewoon te ongeduldig?
P.s. het betreft Lasius Niger.

Groetjes!!
- Lee
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: reukvermogen

Bericht door Phantom »

Rook zit barstensvol stoffen die bij praktisch alle dieren alarm laten slaan. Ook bij mensen, alleen kunnen wij dit relateren aan iets relatief onschadelijk. Je kan er echter op rekenen dat rook, bestaande uit zeer fijna stofdeeltjes en een enorm scala zeer schadelijke stoffen (variërend van methanol tot benzeen tot veratrol tot PCK's), echt schadelijk zal zijn voor de dieren.

Lucht"verfrissers" zullen ook geen goed doen voor je mieren, overigens. Dit maskeert een geur door sterker geurende stoffen rond te spuiten, maar dat zal voor mieren erg onbelangrijk zijn. De primaire wijze op communicatie tussen mieren gaat via geur. Verstoor je dit door zeer kwalijke stoffen te introduceren, dan zal je kolonie vreemd gaan doen, zeker als deze stoffen ook alarmferomonen bevatten. Ik geloof dat ik eens las dat M.rubra ethanol als alarmferomoon gebruikt. Dat is één van de vele stoffen die vrij komen bij verbranding, zeker bij onvolledige verbranding.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: reukvermogen

Bericht door Elan »

Phantom schreef:Ik geloof dat ik eens las dat M.rubra ethanol als alarmferomoon gebruikt. Dat is één van de vele stoffen die vrij komen bij verbranding, zeker bij onvolledige verbranding.
doi:10.1016/0022-1910(76)90073-1 misschien? (staat toevallig bovenaan bij het zoekresultaat;))


Offtopic: Kan dit effecten hebben op het gebruik van 70% EtOH om talk aan te brengen? of gaan we er maar van uit dat het goedje vluchtig genoeg is zodat het, zolang er genoeg ventilatie is, snel genoeg weg is om geen problemen te veroorzaken?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: reukvermogen

Bericht door Phantom »

Waarschijnlijk had ik het van pherobase.org; http://www.pherobase.com/database/speci ... -rubra.php. Helaas wel fout onthouden, want daar staat geen ethanol bij alarmferomonen. :D In tegendeel, het wordt (oa.) als attractant gecategoriseerd. Maar het was slechts een voorbeeld, er zijn tig stoffen die vrijkomen bij verbranding, die allemaal een effect op mieren kunnen hebben.

Offtopic: Ik zou talk/ethanol niet zo snel aanbrengen als de mieren kunnen rondlopen, vooral omdat natte talk erg gemakkelijk te overbruggen is. Wel kan je de mieren even "opsluiten" en de ethanol laten verdampen, natuurlijk. Het is zeer vluchtig en verdwijnt snel.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Reukvermogen

Bericht door Lvet »

Wat Phantom zegt. 'Rook' is nooit een gezond goedje, er zitten een heleboel schadelijke stoffen in. Omdat mieren instinctief reageren op bepaalde signalen, zullen zij wel degelijk gereageerd hebben op de rook in je kamer, maar ik denk niet dat de dosis hoog genoeg was om ze te doden. Als de signaalstoffen (dus de rook) weg zijn, vermoed ik dat ze zich weer normaal zullen gedragen. Ze wegnemen uit de rook en de kamer goed ventileren is de beste oplossing.

Wij mensen zouden rook eigenlijk ook moeten vermijden, maar omdat wij lang niet op alles instinctief reageren, zijn we zelfs in staat opzettelijk rook (en andere schadelijke stoffen) tot ons te nemen. :roll:

Zorg wel dat je vrienden niet meer roken bij je mieren. Hoewel sigaretten ons op een hele lange termijn doden, zijn mieren gevoeliger omdat ze natuurlijke vele malen kleiner zijn dan wij. De schadelijke stoffen zouden in hoge concentraties direct dodelijk kunnen zijn, om maar niet te spreken over de langetermijneffecten. Sigarettenrook kan ook DNA-schade veroorzaken. Omdat je gyne voor nakomelingen moet zorgen en het genetische materiaal nooit vernieuwd wordt, kunnen mutaties in het DNA van je mieren in de toekomst schadelijk zijn voor je kolonie. Nu zijn dit speculaties, maar het komt erop neer dat je je mieren voor dit soort gekkigheid moet beschermen. Maar dat wist jij ook al wel.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Reukvermogen

Bericht door freek114 »

hey,

Eigenlijk was het niet zo 100% slecht die schadelijke rook!!!
Je zult nu wel verbaast staan wat ik heb gezegd maar het zit zo.

ik had van vorige zomer dus parasieten door het voeden van een hommel voor de fun! :P (Ik heb er ergens een topic over maar vind het niet direct terug.)

Korte beschrijving:
Een klein ZWART bolletje op het achterwerk.

dus die Parasieten
Ik had dus gehoopt dat deze na de winter zouden gestorven zijn wat dus niet is gebeurd.
Maar na 2 dagen van het rook incident merkte ik dat de ZWARTE bolletjes WIT waren dus ik vermoed dood!!
De mieren zijn er niet aan gestorven maar de parasieten wel!! (denk ik)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Reukvermogen

Bericht door Phantom »

Lijkt me stug.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Reukvermogen

Bericht door Nelis »

Ik denk dat het mijten zijn, en die kunnen ook licht van kleur zijn.
Het lijkt mij ook sterk dat deze door de rook zijn dood gegaan, en dat er met de mieren niets is.
De mijten voeden zich namelijk van de mieren ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Plaats reactie