Mieren verhuizen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Mieren verhuizen

Bericht door Jorden »

Mijn gyne met twee mieren en een bergje eitjes/larven zit in een buisje waar het waterreservoir bijna leeg van is. Ik heb hier zitten kijken hoe ik een verhuizing kan forceren. Op de foto hieronder is te zien dat ik een nieuw buisje eraan heb gekoppeld, en met een lamp erop ervoor probeer te zorgen dat ze het niet leuk meer vinden in het oude buisje. Dit staat nu 1,5 dag, maar nog geen verhuizing. Hoe zou ik ze nog meer kunnen motiveren, heeft iemand tips voor me?

Afbeelding
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Floris »

Ik zie nog water in het buisje zitten. Pas wanneer het watje droog is, zullen ze opzoek gaan naar water.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Jorden »

Ik zie nog water in het buisje zitten. Pas wanneer het watje droog is, zullen ze opzoek gaan naar water.
Ah, dat klinkt logisch! :D Dan zal ik dus even moeten wachten. Ik denk dat ik de buisjes tot die tijd beter kan loskoppelen, zodat ik nog wat kan voeren.

Bedankt voor de reactie Floris!
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Elan »

Ik heb zeer goede ervaring met het creëren van temperatuursverschillen: Een aantal ijsblokjes (daar zijn van die plastic kubusjes erg geschikt voor) in de buurt van, of tegen, het oude buisje leggen. Ze zullen dan doorgaans redelijk snel gaan sjouwen met het broed, soms slechts een centimetertje - dan verschuif je de ijsblokjes weer, of leg je ze langs de lengte van het oude buisje.
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Jorden »

Ik heb zeer goede ervaring met het creëren van temperatuursverschillen: Een aantal ijsblokjes (daar zijn van die plastic kubusjes erg geschikt voor) in de buurt van, of tegen, het oude buisje leggen. Ze zullen dan doorgaans redelijk snel gaan sjouwen met het broed, soms slechts een centimetertje - dan verschuif je de ijsblokjes weer, of leg je ze langs de lengte van het oude buisje.
Ik heb het geprobeerd, maar ik ben bang dat ik het te koud maak. Op de foto hieronder mijn poging. Helaas is het niet gelukt, ze zit nog steeds op dezelfde plek. Het enige wat er gebeurde is dat ze in paniek tegen het watje aan begon te klimmen. Volgens mij hebben ze gewoon nog niet door dat er aan de andere kant een beter buisje zit. Hoe zou ik ze daar op kunnen wijzen?

Afbeelding
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Elan »

Misschien eerst een tijdje alleen het waterreservoir koelen, dan merk je na een tijdje dat ze toch een beetje verder van het watje gaan zitten. Op dat moment rustig centimeter voor centimeter het ijs wat naar voren halen. Zo heb ik ze wel eens beetje bij beetje net in de andere buis gekregen, toen snel ontkoppeld en dichtgemaakt.

Anderzijds: je hebt niet echt haast met verhuizen, want afgezien van je watervoorraad is er niets mis met je buis. Je hebt weinig werksters, dus ze zullen niet snel op verkenning gaan en de andere buis+water goed ontdekken. Dit verkleint de kans op een snelle verhuizing ook wel. Even wachten lijkt me geen bezwaar als je geen zin hebt om verder te experimenteren ;)
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Jorden »

Mieren verhuizen is niet mijn ding!

Inmiddels is het buisje echt helemaal droog, dus ik dacht vorige week: laat ik nog eens een verhuizing proberen. Na drie dagen gekoppeld aan een ander buisje waren ze nog niet verhuisd, dus ik heb ze weer losgekoppeld en vandaag nog een keer geprobeerd. Het watje is ook helemaal bruin aan het worden, dus wilde ik de verhuizing forceren met wat ijsklontjes langs het reageerbuisje.

Toen ik de ijsklontjes iets later weghaalde schrok ik me het apenlazerus want twee miertjes lagen er helemaal stil bij en de rest bewoog ook nog maar nauwelijks. Ik dacht dat ik ze dood had gemaakt! Maar na een tijdje kwamen ze gelukkig weer tot leven, en denk ik dat ik ze gewoon in een soort ultrakorte winterslaap heb gebracht.

Ik durf nu echt niet meer de verhuizing te forceren. Ik heb gewoon de buisjes naast elkaar gelegd in de buitenwereld, zodat ik wel kan blijven voeren en ze zelf kunnen bepalen wanneer ze willen verhuizen... Weer een lesje geleerd dus! :roll:
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Floris »

Bij kolonies in kleine buisjes heb ik altijd een vers buisje in de buitenwereld liggen. Ze kunnen dan altijd verhuizen wanneer ze willen en ik hoef dan niet op te letten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren verhuizen

Bericht door barbet »

Had het zelfde met m'n lasius niger. Gewoon in buitenwereld leggen met 1 buisje suikerwater en een extra buisje water waar ruimte in zit om te wonen. Zorgen dat de uitgangen dicht bij elkaar liggen en dan vinden ze het vanzelf. Ik heb ze gewoon met rust gelaten en uiteindelijk vonden ze het zelf te droog worden en zijn ze verhuist. Ze hebben nog een paar dagen in een 'droog' buisje gewoond, en toen zag je de mieren iedere keer naar het water lopen om te voeden. Toen werden de kleine eitjes verplaatst en leefde de kolonie tijdelijk in twee buisjes. Later volgde de koningin, en daarna enkele grote poppen. Ik denk dus ook niet dat je hoeft te verwachten dat alles in een keer verhuist. Gewoon geschikte ruimte aanbieden en ze vinden het wel, maar nogmaals, ik ben zelf ook nog niet lang bezig dus miss zijn er betere inzichten.

Ik had nog wel een vraag voor Elan: die methode met dat ijs, beschadigt die directe kou het broed niet?
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Floris »

barbet schreef:Ik had nog wel een vraag voor Elan: die methode met dat ijs, beschadigt die directe kou het broed niet?
Dat hangt af van de soort. Geen van de soorten kan tegen bevriezing.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Canard »

Bevriezing lijkt me inderdaad niet goed... maar mijn mieren (Lasius Niger) hebben tijdens de vorst in januari in de schuur gestaan waar het vroor. (In totaal een paar dagen denk ik) Of het broed het overleeft heeft weet ik niet zeker, maar volgens mij wel!
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Jorden »

Floris schreef:Bij kolonies in kleine buisjes heb ik altijd een vers buisje in de buitenwereld liggen. Ze kunnen dan altijd verhuizen wanneer ze willen en ik hoef dan niet op te letten.
@ Floris: Tot die conclusie ben ik nu dus ook gekomen. Goed om te horen dat de ervaren mensen hier al veel eerder aan gedacht hebben ;)

Gewoon in buitenwereld leggen met 1 buisje suikerwater en een extra buisje water waar ruimte in zit om te wonen.
@ Barbet: loop je niet het risico dat de kolonie dan verhuist naar het buisje met suikerwater? Of is dat niet erg?
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren verhuizen

Bericht door barbet »

Ik zie op m'n timelapse filmpjes dat ze sowieso niet de neiging hebben veel bij het suiker water te zitten. Alleen om te voeden even. (zie m'n lasius niger blog, heb net er een opgezet van 1 dag na de verhuizing). Ik nam gewoon aan dat ze water liever hadden dan een plakkerige tent :P. Een manier om het echt te voorkomen is gewoon te weinig ruimte over laten in het buisje suikerwater zodat ze daar niet kunnen wonen (gewoon buisje vol maken).
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Jorden »

Een manier om het echt te voorkomen is gewoon te weinig ruimte over laten in het buisje suikerwater zodat ze daar niet kunnen wonen (gewoon buisje vol maken).
Dat is natuurlijk ook een manier :) Zo simpel eigenlijk, maar je moet er wel even op komen. Thanks ;)

Ik heb het buisje waar de kolonie nu nog in zit niet meer verduisterd, in de hoop dat dit de verhuizing zal bespoedigen. Het is in ieder geval wel leuk om de kolonie in het licht nu beter te kunnen bekijken, maar ik vraag me af of dit verstandig is. Misschien kan ik beter dit buisje ook weer verduisteren om de gyne / kolonie wat meer rust te gunnen. Iemand een idee?
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Elan »

Aangezien dit topic nog ergens op de eerste pagina staat voel ik me niet zo schuldig over een beetje thread necromancy, dus ik wil even wat toevoegen aan eerdere statements over de temperatuurgradienten.

Ten eerste, de kou kan natuurlijk niet goed zijn voor het broed, maar dat is ook een beetje het punt: om dat te vermijden zal het broed verplaatst moeten worden.
Nu wil ik daar aan toevoegen dat wat ik zelf doe niet directe kou is. Sowieso gebruik ik van die plastic blokjes met ijs; dit heeft als voordelen dat ze a) (op wat condens na) nauwelijks rotzooi geven, b) goed te verplaatsen zijn en dus te doseren, en c) dus een extra laag plastic geeft tussen reageerbuis en ijs.
Ik heb eens de fout gemaakt om naar het goedbedoelde advies van mijn huisgenoot te luisteren om zo'n icepack voor blessures ed. te gebruiken. Dit is groter, kouder (?), en blijft langer bevroren. Resultaat was een dode kolonie, want het water en de kolonie bevroor gewoon heel snel.

Ten tweede, dit werkt ook niet optimaal voor alle situaties. Recentelijk heb ik een wat grotere kolonie L. niger geprobeerd te verhuizen (eigenlijk zijn ze nog steeds bezig; wordt wellicht nog verwerkt in blogvorm) en hierbij heb ik gemerkt dat vooral de cocons "gevoelig" zijn voor kou. Deze werden snel naar het nieuwe nest gebracht wanneer ik ijsblokjes naast de buis legde, terwijl de larfjes en eitjes vrolijk bleven liggen.
Eigenlijk lijkt dat ook wel logisch, ik kan me voorstellen dat voor de metamorfose warmte/energie een stuk belangrijker is (dit is dus een soort inversie van hoe ze 's zomers onder tegels worden geplaatst, etc.).
Daarentegen waren de larven en eitjes eerder gevoeliger voor fel licht/warmte (lokale droogte eigenlijk dus, lijkt mij).

Het is dus wat getweak om de omstandigheden lekker vervelend, maar niet schadelijk te krijgen. En veel geduld hebben.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren verhuizen

Bericht door ProXi »

Ik ga mijn Lasius niger kolonie in de zomer ook proberen te verhuizen waarschijnlijk.
Heb ook nog geen idee hoe ik dat ga doen met zo'n grote kolonie.
Ik kijk dus wel uit naar je blogvorm :P
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Elan »

Offtopic: De kolonie in kwestie is ruwweg 1,5 jaar oud, dus groot kun je hem(/haar?) niet noemen ben ik bang. Ze gaan nu voor het eerst uit een volle reageerbuis naar een Ytong nestje.
Veel van deze stappen, inclusief nestbouw, zijn voor mij ook nieuw en leuke leermomenten!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Mieren verhuizen

Bericht door ANThousiasteling »

Als een kolonie nog in een reageerbuisje (bij Ytong, zandnesten of nesten in systeemformicariums zoals bij Atta zal de onderstaande oplossing niet werken of in elk geval niet optimaal zijn) zit en je wilt ze laten verhuizen naar een ander nest (reageerbuisje, Ytongnest, zandnest etc. etc.) en je hebt de mieren de gelegenheid gegeven om zelf te verhuizen maar ze verhuizen maar niet terwijl je toch elke methode geprobeerd hebt (geduld, warmte, licht, afkoeling, droogte etc. etc) en je bent door je geduld heen, dan kun je de kolonie toch heel voorzichtig uit het buisje schudden?! Ik zie daar geen kwaad in. Ik heb dat met een 3 tal kolonies gedaan en dat ging snel en zonder enig verlies of probleem.

Leg een stukje keuken papier in het nieuwe nest en schud daar voorzichtig de kolonie op uit. De hoeveelheid stress voor de kolonie is te verwaarlozen (deze stress valt in het niet bij stress ontstaan door het opgraven van een kolonie), ze beschadigen niet door de val en zullen direct beginnen het broed (dat ook niet beschadigd is) te verzamelen en naar een nieuwe nestgelegenheid te brengen. Zo dwing je ze om opzoek te gaan naar een nieuwe nestgelegenheid en geloof me...die hebben ze heel rap gevonden. Mocht er nog broed achter blijven in het buisje dan kun je deze met een fijne penseel uit het buisje halen. Leg het broed op een stukje zwart papier (zodat je het goed kan zien liggen). Als alle eitjes en larven uit het buisje zijn verwijderd leg je het zwarte papiertje in het nieuwe nest. Binnen no time zullen ze het vinden en het broed naar het nieuwe nest brengen.

Als een kolonie echter groot is en ook nog eens in een ander soort nest zit (Ytong, zandnest of systeemformicarium) dan zul je voor andere methodes moeten kiezen. Uitschudden zal bij Ytong, zand en systeemnesten niet lukken. Bij Ytong zal de grote kolonie alle kanten opvliegen en volledig uitbreken zodra je de dekplaat er afhaalt en dan wordt je er nog heel druk mee om in je huis alle mieren weer te vangen. Aan 4 zijden met (plexi)glas ingepakt Ytong kun je ook niet uitschudden omdat de kolonie gewoon te vast in het blok zit met als zijn kamers en gangen of je moet het Ytongblok al uit zijn behuizing snijden maar dan krijg je hetzelfde probleem als net omschreven. Zandnesten zullen direct in elkaar klappen zodra je begint te schudden of te graven waardoor broed erg moeilijk te vinden en te beschermen zal zijn (alhoewel ik wel wat blogs heb gelezen waarin beschreven stond dat de enige manier om een kolonie in een zandnest snel en gedwongen te laten verhuizen, uitgraven is. Een hel van een karwij wel te verstaan). Nou met een dure Ata kolonie die in een buizennest zit ga je natuurlijk nooit lopen schudden. Bij al deze nesten zul je gebruik moeten maken van de methode geduld in combinatie met warmte, licht, droogte of afkoeling), maar bij een reageerbuisje waarin relatief kleine kolonies zitten kun je volgens mij best een wat snellere en stevigere methode gebruiken zoals uitschudden (natuurlijk wel altijd met beleid en gezond verstand, want een buisje tegen de grond kapot gooien zal verhuizen van de kolonie direct overbodig maken).
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mieren verhuizen

Bericht door Jorden »

De kolonie die ik sinds 10 maart probeerde te verhuizen is uiteindelijk op 30 april uit zichzelf verhuisd naar het verse buisje dat ik ernaast had gelegd. Anderhalve maand later dus. Geeft wel aan dat 'geduld' echt een schone zaak is als het om mierenkolonies gaat :D
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
luky707
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 december 2010
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Mieren verhuizen

Bericht door luky707 »

Geduld is naar mijn mening het beste. Als de mieren willen verhuizen, zullen ze dat wel doen.
Bij mij is het nest (lasius niger van 1 jaar oud) na ook ongeveer anderhalve maand vanzelf verhuisd naar een andere proefbuis.
Sindsdien hebben ze het broed een paar keer heen en weer verplaatst tussen de 2 proefbuizen en nu zijn ze uiteindelijk gesetteld in beide proefbuizen.

Leg dus een 2de proefbuis met water ernaast en de rest zal wel vanzelf gaan.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mieren verhuizen

Bericht door mier »

Dat is bij mij ook vaak het geval,maar ik doe het gewoon handmatig.
Alleen gaan er vaak eitjes, larfjes of poppen naar de vaantjes... :(
En soms een werkster.
Ik weet dat het niet de beste optie is, maar anders blijven ze gewoon zitten.

Nu moet ik ook een oplossing hebben voor het verhuizen van mijn Lasius niger kolonie.
Maar die zit in een aardnest en willen niet verhuizen naar een reageerbuisje.
De kolonie telt zo'n 30-35 werksters, dus die kan ik niet zomaar handmatig verhuizen.

Iemand tips en suggesties?
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Plaats reactie