Meerdere kolonies in dezelfde buitenwereld?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Rrrooobbb
Lid

Meerdere kolonies in dezelfde buitenwereld?

Bericht door Rrrooobbb »

Kan je verschillende gynes van lasius niger in hetzelfde buiten verblijf houden? Ze zitten wel apart in elk een reageer buisje.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Meerdere kolonies in dezelfde buitenwereld?

Bericht door Floris »

Dat is geen goed idee. Ze zullen elkaar gaan beconcurreren en bestrijden om voedsel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ricardovdh
Lid

Bericht door ricardovdh »

Ik had dit ooit een keer gedaan met 3 lasius niger kolonies.
Ze gingen van elkaar het broed stelen en uiteindelijk gingen ze met elkaar in 1 nest zitten. de werksters lieten uiteindelijk maar 1 gyne over met heel veel broed en werksters.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Thyxar
Lid

Bericht door Thyxar »

Ik denk wel dat dat werkt als je één kolonie Lasius niger combineert met één kolonie Lasius flavus.
In de natuur grenzen hun nesten vaak en zijn ze zeer tolerant ten opzichte van elkaar. Ik heb in mijn achtertuin een nest dat oorspronkelijk werd bewoont door Lasius flavus maar nu delen ze dit met Lasius niger.
ricardovdh
Lid

Bericht door ricardovdh »

Ja maar in de natuur hebben de lasius flavus wortelluizen waar ze op leven en wormen en komen ze niet meer behalve tijdens de bruidsvluchten boven de grond
Maar samen in een bak waar de ingang naar het nest helemaal open en bloot is kunnen de lasius niger werksters zo naar binnen lopen en zullen ze zeker wel een confrontatie aangaan :| .
Maar als de kolonies allebei klein zijn zal het wel kunnen maar als ze groter zijn raad ik het af.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Plaats reactie