storen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gizmokke
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 43

storen

Bericht door gizmokke »

hallo ik weet niet als je voor diverse vragen altijd een nieuwe topic moet openen?vraagje,waarom mag je gyns alleen in het proefbuisje niet storen/oppakken?kunnen ze niet tegen licht of?ik heb gezien dat er nesten zijn van gips gemaakt zodat je aan de zijkant alles kan zien,maar dat laat toch ook licht door?sorry voor de misschien vervelende vragen!toch bdankt voor de hulp.mvg
1 x lasius niger,1 x formica fusca ,2 x Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: storen

Bericht door ricardovdh »

Je mag een kolonie heus wel eens storen hoor :) .
Iedereen stoort weleens een kolonie om er bijvoorbeeld naar te kijken of voeren of om foto's te maken.
En het ligt ook aan de soort hoe ze reageren, zoals mijn lasius niger die heb ik gewoon in het ligt staan maar niet in het zonlicht.
Maar als ik ook maar een klein tikje tegen mijn bak van formica fusca geeft flippen ze hem helemaal en rennen ze alle kanten op. soms zelfs de koningin zelfs naar buiten.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: storen

Bericht door Leksz »

gynes zijn van nature schrikachtig/zenuwachtig, want zij zijn in principe de belangrijkste individuen in een kolonie, zonder deze zou de kolonie uitsterven. Voor deze reden en misschien nog een stel andere willen ze zo veilig mogelijk zitten. Als het nest ( reageerbuisje/formicarium ) plotseling schokken in komen of licht bij komt denken de gynes/koninginnen dat het nest niet veilig genoeg is en zoeken ze ( licht aan het soort) ogenblikkelijk een betere verstopplaats. Als deze verstoring te vaak voor komt, word de eileg verminderd en eventuele sterfte door teveel stress.
Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb kunnen beantwoorden.
Plaats reactie