Veel dode mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Het is altijd goed gegaan met de ontwikkeling van de kolonie, echter nu zie ik veel dode mieren liggen.
Zijn dit de eerste mieren die nu het loodje leggen?
Ze eten ook heel wat minder, eerst een 10 fruitvliegen om de 2 dagen, nu nog maar net een fruitvliegje.
Heb al een ander formica gezet zodanig ze kunnen verhuizen maar dat doen ze niet, hun buisje zit best vol en het water is zo goed als op, ook zit het buisje vol met vuil en schimmel.
Moet ik er iets aan doen of ze gewoon hun gang laten gaan?
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Daisy »

Het gaat trouwens om lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Floris »

Heb je een foto van de opstelling?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Daisy »

Hier is een foto

Afbeelding
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Daisy »

Hier nog foto's van de tube waar ze in zitten.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Floris »

Hoeveel dode mieren heb je geteld? Zo op de foto te zien is het maar een klein deel van de kolonie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Daisy »

Eeen 8 tal, maar is echt van een paar dagen, en ze eten minderen of is dit normaal?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Floris »

Ik zou me daar bij deze koloniegroote niet druk over maken. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Mika »

Je kan deze kolonie al overzetten in een gipsnest of Ytongnest voor mij hoor.
DUCKDUCKGO!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Daisy »

Ja deze staat al een maand aangesloten, maar ze willen niet verhuizen.
Echter blijven er dode mieren vallen, zowel als bij de kolonie lasius als bij de formica.
Eten begon terug bij de lasius maar nu zijn ze weer terug stil gevallen.
Het valt me wel op dat de lasius altijd aan het drinken zijn, een tijdje terug waren ze altijd in de weer om eten naar het nest te brengen, en dronken ze vaak suikerwater, nu zitten ze heel de tijd op het waterbakje en gebeurd er niet veel.
Ik merk wanneer ze sterven worden ze sloom en bewegen echt heel traag, de volgende dag liggen ze dood neer.
Omdat het bij beide kolonie's is vind ik het wel vreemd, iets in de lucht hier ofzo?
Het laatste wat ik in huis heb gezet is een lavandel geurder, niet zo een spray maar een met stokjes, maar lijkt me sterk dat het daar van zou zijn?
Verder kuis ik met producten van mr proper, ik moet wel zeggen dat ik echt elke dag kuis, dus die geur is er ook elke dag.
Voor de rest krijgen ze nog altijd het zelfde voedsel, suikerwater en water ververs ik geregeld.
Ik zou zeggen om ze dan eventueel op mijn hobby kamer te verplaatsen alleen daar is geen verwarming, en er hangt altijd een geur van lijm ook niet ideaal denk ik dan.
Wat denken jullie dat de oorzaak zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: veel dode mieren.

Bericht door Sneeuwuil »

Mieren regelen hun eigen schoonmaak, min of meer dan. Zo nu en dan maak je de buitenwereld wel schoon, maar ik gebruik echt nooit een schoonmaak middel. Dat kan niet goed zijn voor ze.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: veel dode mieren.

Bericht door Daisy »

Ik ook niet?
Met elke dag kuisen bedoel ik wel mijn vloer in huis :p en die geurt ook best hard.
Ze blijven sterven beide kolonie's :(
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: veel dode mieren.

Bericht door Antsps »

Vreemd!

Misschien dat er mijten zijn? Maar daar heb je vast al naar gekeken.. Het reageerbuisje ziet er ook niet meer heel schoon uit, al ligt het meestal niet daaraan want ze kunnen wat dat betreft vrij veel hebben.. Maar ik zou dat proberen dan; overzetten naar een ander buisje. Neem een nieuw buisje (verdonkerd met folie), leg die tegen de oude aan en gebruik evt een felle lamp na een paar uur mochten ze nog niet over zijn.

Wat zit er in het andere reageerbuisje dat op de foto staat? Water of suikerwater?

Edit, wat gebruik je als anti uitbraak? Ik had een half jaar terug of wat olijfolie gebruikt en dat zorgde ook voor wat verlies. Niet veel maar het was toch duidelijk dat het daardoor kwam.

Grt.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Veel dode mieren

Bericht door dvd »

Geef je ook insecten wat je buiten gevangen hebt?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: veel dode mieren.

Bericht door Sneeuwuil »

Daisy schreef:Ik ook niet?
Met elke dag kuisen bedoel ik wel mijn vloer in huis :p en die geurt ook best hard.
Ze blijven sterven beide kolonie's :(
De vloer in je huis schoon maken kan vast geen kwaad voor de mieren. Dat vind ik wel vergezocht.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Ik heb er een deksel op zitten met gaas, maar het staat wel vaak open, ik heb van ergens anti uitbraak online besteld gehad.
In het buisje dat er ook in ligt zit water in, in de rest van de drinkbuisjes zit suikerwater en honingwater.
Ik heb geprobeerd ze over te zetten maar ze wilden niet, er hangt zelfs een formica aan waar ze kunnen naar verhuizen, maar de andere kolonie heb ik nog niet zo lang en dat buisje is nog proper maar ook daar vallen doden, daarom dus mijn eerste gedacht was iets van geur waar ze niet tegen kunnen.
Ik heb gekeken naar mijten maar zie niks zitten.
Nee ze krijgen enkel fruitvliegen, in begin ving ik wel iets buiten zoals muggen etc, maar nu niet meer omdat ik gehoord had dat dat ook niet zo goed zou zijn inverband met gif etc.
Het valt me ook zo op dat ze continu water drinken.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Veel dode mieren

Bericht door Antsps »

Kolonies die nog niet heel groot zijn gaan haast nooit uit zichzelf, die gaan liever met het schip ten onder om het zo maar eens uit te drukken :lol: Een nieuw formicarium op de buitenwereld aansluiten heeft bij mij nog nooit gewerkt in zulke gevallen.

Als de sterfte doorzet zou ik overwegen ze geforceerd laten verhuizen; omdat het misschien aan het buisje kan liggen. Niet uittikken, maar als je met een wattenstaafje voorzichtig het nest in gaat veroorzaakt dat genoeg paniek dat de mieren het buisje uitgaan. Maar dat zou ik echt alleen doen als ze er niet op de bovenstaande manier in mijn andere post die ik beschreven heb verhuizen, broed gaat hiermee namelijk voor een deel verloren. Dus doe dat als laatste redmiddel bij wijze van spreken.

Honingwater bederft sneller dan suikerwater en moet veel vaker vervangen worden, misschien dat het daar aan ligt?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Veel dode mieren

Bericht door dvd »

Het nieuw buisje verwarmen wil ook wel eens helpen om ze sneller te laten verhuizen.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Ik ben ze nu aan het proberen te verhuizen, ik had de zorg even aan mijn ma over gedragen omdat we een week op vakantie waren.
Na thuis komst was bij de formica enkel de koningin en 3 werkster over de rest was overleden.
Bij de lasius is de kolonie met de helft verminderd, wel ligt er opeens terug een hoop broed, ik heb nu aan de buisjes een ander buisje vat gemaakt met watten in de hoop ze gaan verhuizen, kan dit kwaad zo? want ze krijgen dan eigenlijk geen verluchting omdat het buis aan buis is gemaakt.
Ik ververs weekelijks of om de 14 dagen al het water, dus honing, suiker, en gewoon water.
Zou ik ze geen honingwater meer geven?
Enkel suikerwater?
ze krijgen ook surrogaat met de recepten van hier.
In begin kregen ze enkel af en toe honing water en altijd suikerwater, nooit geen surrogaat zou het daar aan liggen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Veel dode mieren

Bericht door GvG »

Nee, daar ligt het niet aan. Ik geef ze alleen insecten en suikerwater.

Het is niet te zeggen waar het aan ligt, het kan van alles zijn. Hou het zo simpel mogelijk. Hoe eenvoudiger je opstelling is, hoe minder er kan foutgaan.

Heeft je buitenwereld trouwens een deksel?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Mika »

Gebruiken jullie insecticiden in huis (antimugplaatjes of zo), of wordt er in huis gerookt (nicotine is ook een insecticide)?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Veel dode mieren

Bericht door dvd »

Mika schreef:Gebruiken jullie insecticiden in huis (antimugplaatjes of zo), of wordt er in huis gerookt (nicotine is ook een insecticide)?
Ik ben zelf ook roker,hier heb ik er geen probleem mee dus daar ligt het niet aan.antimugplaatjes kan misschien wel het probleem zijn.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Pffff mijn koningin is dood, heb hier wat tips gevolgd in verband met het verhuizen, ik had tube aan tube gehongen en gewoon licht erop gezet zonder verwarming, maar zonder resultaat, daarna heb ik geprobeerd met een warmte lamp ze begonnen alles direct te verhuizen maar opeens zag ik mijn koningin gewoon dood neer vallen :( :( de andere mieren zitten nu allemaal over haar heen op de hoop ze terug gaat rond kruipen maar helaas :(
Dat met die warmte lamp doe ik dus nooit meer mijn eerste kolonie en nu al gedaan na 7 maanden ze te hebben gehad.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Floris »

Ik vind het heel vervelend voor je.
Op afstand is het helaas lastig een diagnose te stellen, en over mieren is veel minder bekend dan andere 'huisdieren'.

Het is vast een schrale troost dat die onbekendheid het ook wel een interessantere hobby maakt. Ik ben ook al meerdere kolonies kwijtgerijkt. Soms was achteraf wel duidelijk hoe dat kwam, maar soms is het gewoon pech.

Ik hoop dat je het nog eens gaat proberen. Het is tenslotte al bijna juni. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Veel dode mieren

Bericht door Sneeuwuil »

Daisy schreef:Pffff mijn koningin is dood, heb hier wat tips gevolgd in verband met het verhuizen, ik had tube aan tube gehongen en gewoon licht erop gezet zonder verwarming, maar zonder resultaat, daarna heb ik geprobeerd met een warmte lamp ze begonnen alles direct te verhuizen maar opeens zag ik mijn koningin gewoon dood neer vallen :( :( de andere mieren zitten nu allemaal over haar heen op de hoop ze terug gaat rond kruipen maar helaas :(
Dat met die warmte lamp doe ik dus nooit meer mijn eerste kolonie en nu al gedaan na 7 maanden ze te hebben gehad.
Dit soort gedongen verhuizingen lopen inderdaad wel vaker slecht af. Ze hoeft nog niet dood te zijn trouwens, maar in combinatie met de problemen die je al had is de kans dat het nog wat wordt wel nihil :-).
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Ja ze ligt er nog in maar ik denk wel dat ze dood is, de mieren blijven haar poetsen.
Nou een les voor volgende keer dan maar zeker, hopelijk doe ik het beter met mijn nieuwe kolonie.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Veel dode mieren

Bericht door Antsps »

Jammer!

Kijk nog wel een paar keer goed naar de gyne, misschien dat ze zoals Sneeuwuil al zei toch nog leeft. Ze kunnen zich soms vrij lang stil houden.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Veel dode mieren

Bericht door dvd »

Daisy schreef:Pffff mijn koningin is dood, heb hier wat tips gevolgd in verband met het verhuizen, ik had tube aan tube gehongen en gewoon licht erop gezet zonder verwarming, maar zonder resultaat, daarna heb ik geprobeerd met een warmte lamp ze begonnen alles direct te verhuizen maar opeens zag ik mijn koningin gewoon dood neer vallen :( :( de andere mieren zitten nu allemaal over haar heen op de hoop ze terug gaat rond kruipen maar helaas :(
Dat met die warmte lamp doe ik dus nooit meer mijn eerste kolonie en nu al gedaan na 7 maanden ze te hebben gehad.
Nooit geen warmtelamp gebruiken!ik ben zo ook mijn eerste formica sanguinea kwijtgespeeld door ze te laten verhuizen met behulp met een warmtelamp.Ik was toen nog onervaren.bij wijze van spreken de gyne had ik gekookt door die lamp.Een lamp wat geen warmte afgeeft kan geen kwaad!Hopelijk de volgende keer meer geluk,er zullen veel leden zijn die al teleurgesteld zijn door het verliezen van een kolonie.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Ja ik ga het gewoon nog eens proberen vind het een mooie en leuke hobby, wanneer zijn de bruidsvluchten eigenlijk?
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Veel dode mieren

Bericht door Antfarmer »

Dat verschilt per soort. Maar je kan er van uitgaan dat bijna alle soorten wel tussen juni en september uitvliegen. Als je op zoek bent naar een specifieke soort, moet je anders even bij de bruidsvluchten kijken http://www.antforum.nl/viewforum.php?f=44 .

Succes met je nieuwe kolonie, het is nooit leuk om er een te verliezen waar je toch veel werk in hebt gestopt :(
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Plaats reactie