Veel dode mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Veel dode mieren

Bericht door GvG »

De grote massale bruidsvluchten van Lasius niger zijn meestal op warme zomermiddagen met weinig wind als er regen of zelfs onweer op komst is. Ik heb in de zomer altijd een paar buisjes en potjes bij me (in mijn jas, tas en auto) omdat je nooit precies weet wanneer het gebeurt.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Thx ik ga het eens even bekijken, is idd niet leuk maar we leren er wel uit en hopelijk krijg ik ooit een grote kolonie :)
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Het bleken dan toch mijten te zijn, doen ik mijn bakje proper ging maken merkte ik in beide allemaal kleine beestje.
Wat de je hier aan?
Ik kook of gooi de fruitvliegjes in de vriezer.
Kan ik deze bakjes nog gebruiken?
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Veel dode mieren

Bericht door pjpj001 »

Als je de bakjes goed uitwast en ze misschien zelfs ontsmet met wat alcohol dan kun je ze zeker nog gebruiken. Mijten kunnen met van alles mee komen, ik houd mijn levende fruitvliegen een heel eind van mijn mieren vandaan, zodat er echt geen ontsnapping kan zijn en plaats ze altijd een hele tijd in de vriezer voor ze te voeren. Ik heb ooit iemand gehad die tijdens mijn vakantie te veel voedsel aan mijn mieren had gegeven en toen ik thuis kwam krioelde het van de mijten, wat ook de ondergang van mijn kolonie was. Voorkomen van mijten is makkelijker dan het oplossen van het probleem. Dit lukt echter bijna nooit.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Veel dode mieren

Bericht door Antsps »

Van mijten afkomen is erg lastig. Op het hele forum is er -als ik me het goed herinner- slechts een voorbeeld waar het uiteindelijk gelukt is met roofmijt..
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Veel dode mieren

Bericht door dvd »

Voor je insecten of fruitvliegjes aan je mieren geeft altijd een 5 tot 10 min in de vriezer leggen,zo verklein je het risico op mijten.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Veel dode mieren

Bericht door Manimaner »

5 minuten vind ik wat weinig. Ik zou minimaal een kwartier doen. Ik heb ooit vliegen ~5 minuten in de vriezer gedaan en die kwamen na 5 minuten weer langzaam tot leven. Daar waren de kolonies toen niet zo blij mee :D Ik had ze toen inderdaad wel in een grote plastic bak gedaan dus het kan zijn dat het daarom was (duurt even voordat die echt koud is vanbinnen), maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Veel dode mieren

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:5 minuten vind ik wat weinig. Ik zou minimaal een kwartier doen. Ik heb ooit vliegen ~5 minuten in de vriezer gedaan en die kwamen na 5 minuten weer langzaam tot leven. Daar waren de kolonies toen niet zo blij mee :D Ik had ze toen inderdaad wel in een grote plastic bak gedaan dus het kan zijn dat het daarom was (duurt even voordat die echt koud is vanbinnen), maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Mijn vriezer is blijkbaar niet goed genoeg meer. Ik vries fruitvliegjes in en zelfs na een half uur staan ze op en beginnen weer rond te lopen. Tijd voor een nieuwe vriezer denk ik.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Veel dode mieren

Bericht door Manimaner »

Dat is wel erg lang, maar bewijst maar weer dat er geen vaste tijd is voor dat invriezen. 5 minuten zou ik sowieso niet als standaard aanhouden, maar als dat voor dvd goed werkt dan kan dat voor hem prima zijn.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

De mijn liggen continu in de vriezer, maar mijn lasius moest geen diepvries hebben dus dan kookte ik ze maar en dat moesten ze wel hebben.
Maar wat verstaan jullie onder koken?
Ik kap er gewoon water over van de water koker en laat dat een 10 min staan met de vliegen er in.
Mijn fruitvliegen staan in de kelder en mijn mieren in onze living, dus best ver weg van de mieren.
Ze staan op een terrarium waar mijn heremietkreeften in zitten, miss daar ook mijten van kunnen komen?
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Veel dode mieren

Bericht door Antsps »

Ik raad koken af, omdat eiwitten daardoor denatureren en vervolgens misschien moeilijker opneembaar/afbreekbaar zijn voor de mieren. Invriezen (ik houd meestal min. 30 minuten aan) vind ik daarom de beste optie.

Dat de mijten uit je terrarium komen is dan eigenlijk best voor de hand liggend.. Je kan bijvoorbeeld plakstrips aan de buitenkant van je foricarium plakken waardoor mijten blijven plakken. Maar het beste zet je het formicarium in het vervolg ergens anders ;)
Laatst gewijzigd door Antsps op 19 mei 2016, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Veel dode mieren

Bericht door dvd »

Hmm hangt misschien van vriezer tot vriezer af.Als ik mijn fruitvliegen na een 5 min er uit haal zijn ze dood.Dikke bromvliegen wat ik buiten vang laat ik 10 min liggen.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Ik had een nieuwe koningin geprobeerd, maar helaas dit ging niet, was een beetje van de ene wou wel en de andere niet, maar eenmaal toen ze in het nest werd gesleurd werd ze niet aanvaard, had nog 4 andere besteld voor te proberen maar ik ga het toch niet meer doen, ik ga deze kolonie gewoon laten uitsterven en met de andere verder hoe jammer het ook is.
Ik heb nu mijn mieren in een viterine kast zitten ver weg van mijn terrarium.
Hopelijk gaat het nu wel goed.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Veel dode mieren

Bericht door Manimaner »

Daisy schreef:Ik had een nieuwe koningin geprobeerd, maar helaas dit ging niet, was een beetje van de ene wou wel en de andere niet, maar eenmaal toen ze in het nest werd gesleurd werd ze niet aanvaard, had nog 4 andere besteld voor te proberen maar ik ga het toch niet meer doen, ik ga deze kolonie gewoon laten uitsterven en met de andere verder hoe jammer het ook is.
Ik heb nu mijn mieren in een viterine kast zitten ver weg van mijn terrarium.
Hopelijk gaat het nu wel goed.
Dat had je beter van te voren kunnen vragen. Dan was het je meteen afgeraden. Hoe kom je aan de gynes trouwens? Ze zouden inmiddels al lang kolonies moeten hebben.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Veel dode mieren

Bericht door Kegge »

Daisy schreef:Ik had een nieuwe koningin geprobeerd, maar helaas dit ging niet, was een beetje van de ene wou wel en de andere niet, maar eenmaal toen ze in het nest werd gesleurd werd ze niet aanvaard, had nog 4 andere besteld voor te proberen maar ik ga het toch niet meer doen, ik ga deze kolonie gewoon laten uitsterven en met de andere verder hoe jammer het ook is.
Ik heb nu mijn mieren in een viterine kast zitten ver weg van mijn terrarium.
Hopelijk gaat het nu wel goed.
Ik begrijp je teleurstelling, maar ik heb geloof ik (weet het eigenlijk wel zeker) op een ander medium je ook al verteld dat dit niet zou gaan werken. En "niet aanvaarden" betekent neem ik aan dat de gyne gedood is. Wat toch erg jammer is want ze had een nieuwe kolonie kunnen starten waar je veel plezier aan had kunnen beleven.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Veel dode mieren

Bericht door Daisy »

Het werd mij aangeraden op een groep dus Manimaner ik heb het wel gevraagd, ik had gevraagd wat ik nu met de kolonie moest doen en er werd verteld dat ik kon proberen er een nieuwe gyne bij te zetten, ik wist zelf niet eens dat het mogelijk was, er waren vele vb hoe je het moest doen.
Kegge de gyne is idd gestorven, toen men vertelde dat ik het kon proberen met een nieuwe gyne had ik er 4 besteld om te proberen maar na een keer te proberen wist ik al wel dat het niet ging lukken, deze gyne had alleen nog maar eieren en die heb ik bij de andere gekapt die de eieren in hun nest hebben gebracht.
Dus nu heb ik nog kolonie's, de gyne zonder werksters kwam van de mierenboerderij, de andere van ant store die hebben best al wat werksters maar die heb ik dan ook niet geprobeerd.
Kegge kan wel kloppen dat ik je antwoord ergens tussen heb zien staan, maar er waren ook bij veel gelukt als je het zo las, dus ik dacht ik geef het een kans, helaas.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Veel dode mieren

Bericht door GvG »

Er zijn een aantal redenen waarom een forum (zoals deze, maar ook andere) beter is dan Facebook (ik neem aan dat je een Facebook-groep bedoeld) als bron voor informatie.

Een van de belangrijkste redenen is dat mensen vaak geneigd zijn om je te vertellen wat je wilt horen, omdat het "likes" oplevert, terwijl het misschien helemaal geen goed advies is. Een gyne toevoegen aan een bestaande kolonie (met of zonder gyne) is gewoon een heel slecht advies. Dit heeft vrijwel geen kans van slagen. Zeker als je de gynes koopt is het de investering absoluut niet waard.

Een andere reden is dat je niet kunt terugvinden wat iemand in het verleden gezegd heeft. Dat heeft tot gevolg dat mensen verschillende dingen roepen, en soms zomaar iets zeggen. Je kunt er ook niet op terugkomen. Weet jij nog wie jou het advies gegeven heeft, en heb je hem verteld dat het niet gelukt is?

Ook kun je vaak niet inschatten welke ervaring iemand heeft, waarop hij/zij het advies kan baseren. Iemand die jou adviseert om een gyne toe te voegen aan een bestaande kolonie heeft dat blijkbaar zelf nog nooit gedaan, anders had hij/zij geweten dat het niet kan.

Op een forum kun je beter zien wat iemands ervaring is, en blijft informatie bewaard zodat het teruggezocht kan worden. Dat levert niet alleen een rijke bron van informatie op, maar heeft ook als gevolg dat mensen hun adviezen vaak wat beter doordenken. Bovendien kunnen achteraf ervaringen worden teruggekoppeld, wat voor iedereen leerzaam is.

Een Facebook-groep is dus leuk om foto's te bekijken en te delen en wellicht ideeën op te doen. Als je advies nodig hebt kun je naar mijn mening je vraag beter op een forum stellen. Dat hoeft niet altijd dit forum te zijn, er zijn een hoop andere fora die de moeite waard zijn om te bezoeken.
Plaats reactie