Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Ik heb een Messor barbarus kolonie, en ik kijk om de 2 a 3 dagen even hoe het gaat. En iedere keer dat ik kijk worden ze helemaal gek en gaan ze aan de haal met broed. Ik kan ze natuurlijk wel altijd met rust laten, maar wat heb je er dan aan? Ik heb ook van dat rode folie maar daar zie ik niks doorheen, ze zitten nog in hun reageerbuis. Iemand tips?
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door GvG »

Ja, daarom is Messor barbarus ook niet zo geschikt beginners als bijvoorbeeld Lasius niger. Ze kunnen echt minder goed tegen verstoring, en om de 2 a 3 dagen kijken is echt te veel. Dat kan bij Lasius niger wel.

Ik heb wel wat tips voor je:
-Wees geduldig, dat is bij deze hobby het belangrijkste.
-Neem een Lasius niger kolonie er bij, dan kan je daar lekker naar kijken en de Messor barbarus met rust laten.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Een nieuwe kolonie lijkt me wat te prijzig. Ik zal ze wel met rust laten. Mijn kolonie groeit helaas ook niet zo hard, daarom ben ik altijd zo benieuwd hoe het gaat.
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door GvG »

Je zal zien dat de kolonie zich juist sneller gaat ontwikkelen als je ze met rust laat. En een Lasius niger kolonie kan je hier op het forum bijna gratis krijgen, je betaalt dan alleen de verzendkosten. Ik heb er niet zo veel gevangen dit jaar, maar volgens mij hebben veel leden heel veel gynes gevangen.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door nathan »

Jep van mij en vast ook anderen kan je voor verzendkosten een beginnende Ladius niger kolonie krijgen.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door ntume »

Ik heb 6 lasius niger kolonies voor de weggeef. Gyne met broed en 6-10 werksters.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Wauw, in dat opzicht is mierenboerderij.nl dus echt flinke oplichterij. Maar hoe kom ik dan aan een goed nest/arena? Dingen zelf in elkaar knutselen is niet bepaald mijn sterkste vak haha
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door nathan »

Mierenboeranoniem schreef:Wauw, in dat opzicht is mierenboerderij.nl dus echt flinke oplichterij. Maar hoe kom ik dan aan een goed nest/arena? Dingen zelf in elkaar knutselen is niet bepaald mijn sterkste vak haha
verwen jezelf met een bakje ijs en je hebt een buitenwereld, als nest zal het reageerbuisje waarin je de kolonie krijgt waarschijnlijk nog geruime tijd voldoen.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Oke, wat moet ik doen met de deksel?
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door GvG »

Het deksel gooi je weg, bij voorkeur in de vuilnisbak. In de beginnershandleiding vind je een hoofdstukje over uitbraakpreventie. We gebruiken bijvoorbeeld talk om te zorgen de de mieren niet ontsnappen.

Simpel is het beste, zeker in het begin bij kleine kolonies. Dus een "goed nest/arena" heb je pas over 1 of 2 jaar nodig.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Bedankt!
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door GvG »

Lees dit eens goed door, te beginnen bij de beginnershandleiding :

http://www.antforum.nl/page/mierenhobby
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door miel »

nathan schreef:
Mierenboeranoniem schreef:Wauw, in dat opzicht is mierenboerderij.nl dus echt flinke oplichterij.
Offtopic: Dat klopt niet:

Oplichten betekent dat je een product verkoopt(of je krijgt het product niet voor je geld) door middel van bedrog en leugens. Mierenboerderij vind ik overigens een zeer goede service leveren. Een webshop heeft gewoon een ander doel dan een forum.

Edit: 7,50 is een heel redelijke prijs.
Laatst gewijzigd door miel op 29 aug 2016, 11:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Ik had het er dus over dat een lasius niger kolonie 7,50 euro kost, terwijl mensen ze hier gratis aanbieden. Ze hebben me inderdaad goed en snel geholpen toen ik een probleem had met mijn set-up.
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Kegge »

Mierenboeranoniem schreef:Wauw, in dat opzicht is mierenboerderij.nl dus echt flinke oplichterij. Maar hoe kom ik dan aan een goed nest/arena? Dingen zelf in elkaar knutselen is niet bepaald mijn sterkste vak haha
Ik vind Mierenboerderij.nl absoluut geen oplichter. Niet iedereen wil zelf op zoek naar gynes of kan/wil ze ontvangen van leden van het forum hier. Hij biedt prima nesten en arena's aan en de prijzen zijn niet anders dan bij andere aanbieders. Hij voorziet duidelijk in een behoefte die liefhebbers van deze hobby hebben. Ik ben zelf begonnen via Mierenboerderij.nl met deze hobby en ben altijd zeer correct behandeld en heb nooit klachten gehad over zijn producten en prijzen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door miel »

Helemaal mee eens
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Mierenboeranoniem »

Ho ho, rustig maar. Ik heb niks tegen mierenboerderij.nl, integendeels. Ze hebben goede producten en zonder hen was ik 90% zeker niet met deze hobby begonnen. Ik vond het gewoon nogal raar dat je bij hen 6,99 moet betalen terwijl mensen hier hun Lasius Niger gynes gratis aanbieden.
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door Kegge »

Mierenboeranoniem schreef:Ho ho, rustig maar. Ik heb niks tegen mierenboerderij.nl, integendeels. Ze hebben goede producten en zonder hen was ik 90% zeker niet met deze hobby begonnen. Ik vond het gewoon nogal raar dat je bij hen 6,99 moet betalen terwijl mensen hier hun Lasius Niger gynes gratis aanbieden.
Dat is dus niet raar. Ik raap een twintigtal gynes op in de zomer. Ik vind het leuk om deze op te kweken. Maar nu, na de tweede zomer, heb ik een kleine veertig opgroeiende Lasius niger kolonies. De één doet het beter dan de ander, maar allemaal zijn ze geslaagd.
Omdat ik volgende jaar hetzelfde wil doen, maar niet eindeloos de hoeveelheid nesten kan vergroten, ben ik van plan volgende voorjaar een deel van de geslaagde kolonies weg te geven. Omdat ik er niet aan hoef te verdienen, kan ik ze rustig weggeven. Maar op=op en als je dan toch gynes wil dan heb je pech.

Mierenboederij. nl is een bedrijf. Een bedrijf is er om winst te maken omdat anders de eigenaar morgen geen boodschappen kan doen. Dus hij vraagt wel geld voor de energie die hij in het opkweken van de mieren stopt. En dat is niet raar. Het is een kwestie van vraag en aanbod.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Mieren worden helemaal wild als ik kijk?

Bericht door RicardoR »

Is niet bepaalt raar.
Mierenboerderij is commercieel ingesteldt, want het is die man z'n brood. De mensen op dit forum zijn meer van het "voor wat hoort wat" principe, omdat ze het voor hun plezier doen.
Plaats reactie