diapauze

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Trimpy »

GvG schreef:
Daisy schreef:Ik merk bij veel van mijn Lasius niger dat ze niet meer eten en zitten allemaal op een hoopje bij elkaar, zou ik ze al verhuizen naar de koelkast?
Hoe lang moeten ze daar eigenlijk in blijven liggen? En op welke temperatuur? Moeten ze eigenlijk nog gevoerd worden in de koelkast? Geldt dezelfde methode voor alle soorten? Want ik heb ook nog Lasius flavus, Tetramorium, en Myrmica rubra.
Ja hoor, dat kan je al doen. Het beste is om ze een maand of 5 te laten liggen. Datzelfde geldt voor alle soorten die in de Benelux voorkomen, dus ook de soorten die jij noemt.
Trimpy schreef:Moeten ze persee overwinteren
Het is beter voor mieren. Ze zullen waarschijnlijk niet doodgaan als je ze niet in de koelkast zet, maar de kolonie komt wel sterker uit de winter als je dat wél doet. In de lente zullen ze meer eitjes leggen, en je kolonie zal langer leven als je zel elk jaar een goede winterslaap geeft.
Ik heb de messor barbarus en welke maand moet ik ze dan in doe koelkast zetten?
Hoe koud moet de koelkast zijn?
Kunnen ze met werksters en al de koelkast in?

Alvast bedankt voor deze tip.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: diapauze

Bericht door ntume »

Messor gaat niet de koelkast in. Messor overwinter je op 12-15 graden.
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Trimpy »

ntume schreef:Messor gaat niet de koelkast in. Messor overwinter je op 12-15 graden.
Dus gewoon warmte mat uit en niks meer mee doen?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: diapauze

Bericht door ntume »

Als de hobbykamer zakt naar die lage temperaturen, dan ja warmtemat uit en zo laten.
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Trimpy »

Kan ik in de outworld nog wel de lamp aanlaten voor als ze daar eten willen zoeken?

En ik heb ook dr lasius Niger zonder werkster moet die wel in de koelkast?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

Ik zag vandaag tot mijn eigen verbazing dat mijn f.fusca nog een paar poppen en een beetje broed heeft.Kan ik ze gewoon laten afkoelen?Of riskeer ik dat het broed of poppen zullen kapot gaan?Ik weet dat formica sp. overwinterd zonder broed.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

ntume schreef:Messor gaat niet de koelkast in. Messor overwinter je op 12-15 graden.
Dat zijn natuurlijk richtlijnen, ontwikkelt door mensen die daar goede ervaringen mee hebben. Iedereen doet het op zijn eigen manier, er zijn geen "regels". Ik zet mijn Messors wel in de koelkast, dat gaat meestal prima.

Messor soorten worden in de wintermaanden minder actief. Er worden minder/geen eitjes gelegd en het broed ontwikkelt zich trager/niet. Het is dan belangrijk dat je ze een tijd lang niet verwarmt, zodat ze tijdens deze periode tot rust komen en niet teveel energie verliezen. Insecten verbruiken namelijk minder energie als ze afkoelen. Zet ze een paar maanden op een koel plekje en check ze af en toe. Ze hebben bijna geen voedsel nodig, maar ze zullen misschien wel af en toe op zoek gaan naar water als ze niet in een reageerbuisje zitten.
Trimpy schreef:Kan ik in de outworld nog wel de lamp aanlaten voor als ze daar eten willen zoeken?
De "outworld"? Dat noemen we gewoon buitenwereld hoor! :)
Ze hebben geen extra licht nodig om eten te zoeken hoor. Dat lukt zelfs in het donker.
En ik heb ook dr lasius Niger zonder werkster moet die wel in de koelkast?
Heeft ze broed, en dan vooral poppen?
Venator schreef:Ik zag vandaag tot mijn eigen verbazing dat mijn F. fusca nog een paar poppen en een beetje broed heeft.Kan ik ze gewoon laten afkoelen?Of riskeer ik dat het broed of poppen zullen kapot gaan?Ik weet dat formica sp. overwinterd zonder broed.
Ik zou nog even wachten tot de poppen uitgekomen zijn.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

En het broed gaat verloren?
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Trimpy »

GvG schreef:
ntume schreef:Messor gaat niet de koelkast in. Messor overwinter je op 12-15 graden.
Dat zijn natuurlijk richtlijnen, ontwikkelt door mensen die daar goede ervaringen mee hebben. Iedereen doet het op zijn eigen manier, er zijn geen "regels". Ik zet mijn Messors wel in de koelkast, dat gaat meestal prima.

Messor soorten worden in de wintermaanden minder actief. Er worden minder/geen eitjes gelegd en het broed ontwikkelt zich trager/niet. Het is dan belangrijk dat je ze een tijd lang niet verwarmt, zodat ze tijdens deze periode tot rust komen en niet teveel energie verliezen. Insecten verbruiken namelijk minder energie als ze afkoelen. Zet ze een paar maanden op een koel plekje en check ze af en toe. Ze hebben bijna geen voedsel nodig, maar ze zullen misschien wel af en toe op zoek gaan naar water als ze niet in een reageerbuisje zitten.
Trimpy schreef:Kan ik in de outworld nog wel de lamp aanlaten voor als ze daar eten willen zoeken?
De "outworld"? Dat noemen we gewoon buitenwereld hoor! :)
Ze hebben geen extra licht nodig om eten te zoeken hoor. Dat lukt zelfs in het donker.
En ik heb ook dr lasius Niger zonder werkster moet die wel in de koelkast?
Heeft ze broed, en dan vooral poppen?
Venator schreef:Ik zag vandaag tot mijn eigen verbazing dat mijn F. fusca nog een paar poppen en een beetje broed heeft.Kan ik ze gewoon laten afkoelen?Of riskeer ik dat het broed of poppen zullen kapot gaan?Ik weet dat formica sp. overwinterd zonder broed.
Ik zou nog even wachten tot de poppen uitgekomen zijn.
ze heeft een stuk of 15 kleine eitjes.
En ik zie sommige mensen broodboosten, wat is dat?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

@Venator: Ja, ik denk dat het broed verloren gaat als je ze nu in de koelkast zet. Je zou kunnen wachten tot al het broed ontwikkeld is, maar als het maar een klein beetje broed is zou ik kiezen voor een goede winterslaap. In de lente zal de koningin veel eitjes gaan leggen.

@Trimpy
Eitjes, nu nog? Weet je zeker dat het geen larven zijn? Hoe lang, en waar vandaan heb je deze gyne?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door dvd »

Het broed gaat idd verloren venator.Maar zoals GvG al zei ik zou toch kiezen voor een goede winterslaap.Heb je ze al voor de venster staan voor af te koelen?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

dvd schreef:Het broed gaat idd verloren venator.Maar zoals GvG al zei ik zou toch kiezen voor een goede winterslaap.Heb je ze al voor de venster staan voor af te koelen?
Ja ik heb ze nu ongeveer een anderhalve week voor een raam dat op een kiertje staat staan.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: diapauze

Bericht door Daisy »

Moet er eigenlijk nog gevoerd worden wanneer ze in de ijskast staan?
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Trimpy »

GvG schreef:@Venator: Ja, ik denk dat het broed verloren gaat als je ze nu in de koelkast zet. Je zou kunnen wachten tot al het broed ontwikkeld is, maar als het maar een klein beetje broed is zou ik kiezen voor een goede winterslaap. In de lente zal de koningin veel eitjes gaan leggen.

@Trimpy
Eitjes, nu nog? Weet je zeker dat het geen larven zijn? Hoe lang, en waar vandaan heb je deze gyne?
Dit zijn de eitjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: diapauze

Bericht door Blue »

De meeste daarvan zijn larven
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Venator schreef:ik heb ze nu ongeveer een anderhalve week voor een raam dat op een kiertje staat staan.
Misschien kan je het raam nog even dicht houden tot de poppen uitgekomen zijn. Anders kan het nog lang duren.
Daisy schreef:Moet er eigenlijk nog gevoerd worden wanneer ze in de ijskast staan?
Nee, dat hoeft niet.
Trimpy schreef:Dit zijn de eitjes.
Dat zijn inderdaad larven. Ik denk niet dat die nog voor de winter gaan verpoppen. Larven van Lasius niger kunnen heel goed overwinteren, dus die kunnen gewoon in de koelkast.
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: diapauze

Bericht door Bewaker1 »

Het is bij mij behoorlijk warm (tussen de 24 en 26 graden) en heb weinig opties om ze eerst af te koelen. Is een kleine tussenstap naar een ruimte waar het iets koeler is en vervolgens naar de koelkast te snel of kan dit weinig kwaad?
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Ik denk dat het beter is om ze geleidelijk af te koelen maar het is niet noodzakelijk.
yavanbruggen
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: diapauze

Bericht door yavanbruggen »

Ik heb nu 8 beginnende kolonies lasius niger, 2 lasius flavus (1 zonder broed, zelfs geen eitjes?) die in winterslaap gaan. Allemaal in een apart bakje neemt nogal wat ruimte in, dus kan ik de buizen dicht maken met watjes en allemaal in 1 bakje doen?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door dvd »

yavanbruggen schreef:Ik heb nu 8 beginnende kolonies lasius niger, 2 lasius flavus (1 zonder broed, zelfs geen eitjes?) die in winterslaap gaan. Allemaal in een apart bakje neemt nogal wat ruimte in, dus kan ik de buizen dicht maken met watjes en allemaal in 1 bakje doen?
Ja je kan de proefbuisjes allemaal afsluiten met een watje.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

De f.fusca poppen zijn nog niet uitgekomen.Zolang ze niet uit komen kan ik ze niet koeler zetten,ik heb ook de indruk dat er weer een klein stapeltje broed is bij gekomen.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: diapauze

Bericht door Blue »

Hoe geef je ze af en toe suikerwater als ze afgesloten zijn?
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: diapauze

Bericht door ntume »

Nou watje er uit, pipet er in, drupje suiker water er in, watje terug?
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: diapauze

Bericht door Blue »

Ja das indd wel gemakkelijk :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Als ze in de koelkast liggen hoef je ze geen suikerwater te geven. Beter van niet zelfs.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: diapauze

Bericht door ntume »

Ik zie vooral bij mijn sanguinea dat ze klaar zijn voor de winter. Ze hebben ontzettend veel maple syrup/suiker water/honing gedronken en de gasters zitten helemaal vol.

Vanaf 01 november gaan ze de schuur in.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: diapauze

Bericht door KoenTheAnt »

zijn er ook mieren soorten die geen winterslaap houden van nature?
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: diapauze

Bericht door ntume »

Ja exotische soorten uit tropische gebieden. Deze zijn vaak(niet altijd) geen beginnerssoorten. Er zijn wel enige exoten die je bijvoorbeeld na een half jaartje ervaring opdoen zou kunnen proberen.
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: diapauze

Bericht door KoenTheAnt »

Weaver ants lijken me wel mooi, maar daar ga ik nog ff mee wachten hehe :P
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: diapauze

Bericht door Blue »

GvG schreef:Als ze in de koelkast liggen hoef je ze geen suikerwater te geven. Beter van niet zelfs.
Ik zie alleen dat de gasters niet erg opgezwollen zijn met voedsel, ze voeren nauwelijks meer wat uit zoals drinken. Dus ik heb ze de winterslaap maar in laten gaan.
Plaats reactie