diapauze

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

diapauze

Bericht door Silver »

Gaat formica fusca eind september of eind oktober in diapauze?Ik zie veel tegenstrijdige informatie hierover.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Dat verschilt. Het is geen vaststaande tijd, het hangt af van verschillende factoren. Formica spp. (soorten) overwinteren zonder broed, dus als je ziet dat er geen eitjes meer gelegd worden weet je dat ze zich voorbereiden op de winter. Je kunt ze dan wat minder voedsel geven en misschien een wat donkerder plekje geven. Als de laatste pop is uitgekomen zijn ze in principe klaar voor de winter.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door dvd »

Mijn formica fusca had ik vorig jaar in oktober ( ik dacht de 20 ste ) in de koelkast gezet.
Begin oktober ben ik begonnen met hun af te koelen.
Ik heb de indruk dat ze zich nu ook klaar aan het maken zijn voor de diapauze.
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Silver »

Ok bedankt.
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Silver »

Kan je de mieren op zolder laten overwinteren met een klein raampje open?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

In de koelkast is beter, maar als dat niet kan moet je iets anders bedenken. Op zolder met een raampje open is beter dan gewoon op kamer temperatuur.
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Silver »

De hele setup ytong met buiten wereld past niet in de koelkast.Zou ik de buitenwereld af kunnen pakken en alleen het blok in de koelkast kunnen zetten?Mieren gaan toch niet op zoek naar voedsel tijdens de diapauze.De buitenwereld is makkelijk af te nemen,het is aangesloten met een tube,niet met lijm.Mijn excuses voor de vele vragen.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

Ik zou dan een kleinere buitenwereld aansluiten wat wel in de koelkast past,na de winter rust kan je dan een andere aansluiten.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: diapauze

Bericht door Antjohn67 »

Ik vroeg me dus af bij het plaatsen van de kolonies in de koelkast of dat niet te veel stres oplevert?
Want niet iedereen heeft een aparte koelkast daarvoor.
Bij mij gaat de koelkast meerdere malen per dag open en dicht dat geeft toch trillingen en dus stres lijk mij??
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

In de koelkast zijn de mieren bijna helemaal inactief, dan reageren ze bijna nergens op en hebben ze geen last van de trillingen. natuurlijk is het wel goed om ze op een rustig plekje te leggen en te proberen ze niet aan te stoten.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: diapauze

Bericht door Antjohn67 »

Oke .

Dan gaan we eens kijken of ik mijn 9 kolonies kwijt kan in de groente lades.

Toch zit ik er wel aan te denken om eigenwijs 1 van mijn Lasius niger kolonies niet in een diapauze te laten gaan. Tenslotte heb ik dan nog 8 kolonies over die wel op 7 gr. gaan.

Ik weet dat de ontwikkeling dan waarschijnlijk minder snel gaat maar ben toch wel nieuwschierig over het hoe en wat. : )
En dan heb ik toch nog wat om naar te kijken.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: diapauze

Bericht door Antjohn67 »

Nog 1 vraagje.

Is 7 gr. Te koud voor mijn Messor barbarus ?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Nee hoor dat is prima. Iets kouder kan ook nog wel, zolang ze maar niet onder het vriespunt komen. En eigenwijs zijn en zelf uitproberen is altijd goed. Zeker als je zelfgevangen Lasius niger gynes hebt. Het is zeer leerzaam en het is geen ramp als het mislukt. Als je je mieren gekocht hebt is het zonde.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: diapauze

Bericht door Antjohn67 »

Ja precies dat idee had ik dus ook. Zo heb ik ook 1 kolonie die ik niet verduister en tot mijn verbazing gaat het daar eigenlijk heel goed mee .
De kolonie heeft veel broed en de gyne stoort zich totaal niet aan het licht.
Laatst gewijzigd door GvG op 17 sep 2016, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door blitz »

Binnenkort kunnen we afscheid nemen van onze mieren, althans voor een maand of 5. Zou leuk zijn als we in deze topic alles bijhouden?
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Silver »

Lijkt me wel tof.Het is mijn eerste keer dat ik een diapauze hou voor mijn mieren.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

Silver schreef:Lijkt me wel tof. Het is mijn eerste keer dat ik een diapauze hou voor mijn mieren.
Het beste is als je je mieren voor een raam zet dat op een kiertje staat als het kouder wordt. Geef ook niet meer veel insecten, je zal zien dat ze niet meer veel in de buitenwereld komen en trager gaan worden. Doe dit enkele weken, daarna mag je ze de koelkast inzetten tot begin maart.
Laatst gewijzigd door GvG op 17 sep 2016, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Silver »

Venator schreef:
Silver schreef:Lijkt me wel tof. Het is mijn eerste keer dat ik een diapauze hou voor mijn mieren.
Het beste is als je je mieren voor een raam zet dat op een kiertje staat als het kouder wordt. Geef ook niet meer veel insecten, je zal zien dat ze niet meer veel in de buitenwereld komen en trager gaan worden. Doe dit enkele weken, daarna mag je ze de koelkast inzetten tot begin maart.
's Avonds is het frisser buiten maar overdag is het toch nog een 22 graden. Maakt het iets uit dat de temperatuur overdag terug warmer wordt?
Laatst gewijzigd door GvG op 17 sep 2016, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Nee, dat is prima. Let er wel op dat ze niet in direct zonlicht staan.
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Silver »

Hoeveel weken moet ik de mieren afkoelen voor ik ze in de koelkast mag zetten?Ik merk dat mijn fusca niet meer veel eten aan neemt en korter bij elkaar gaan zitten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Daar is geen vaste manier voor. Ik denk persoonlijk dat het goed is voor de mieren om ze voor te bereiden op de winter door de temperatuur geleidelijk af te bouwen voor ik ze in de koelkast zet. Dat is niet bij iedereen mogelijk, dus sommigen zetten ze direct in de koelkast. Er zijn ook mensen die hun mieren niet in de koelkast zetten.

Ik heb goede ervaringen met een geleidelijke afkoelperiode van 1 a 2 weken en een "winterslaap" van 4 a 5 maanden voor Formica fusca. Geleidelijk afkoelen doe ik op de vensterbank van een onverwarmde kamer.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

Mijn mieren staan nog op mijn kamer op een temp van 23 graden.Eind volgende week zou het nog maar 15 graden zijn,perfect om de mieren op een vensterbank te zetten met de raam op een kiertje.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door dvd »

Mijn Formica cunicularia heeft nog broed in alle stadia!Ik denk dat het door het warme weer komt.Mijn formica fusca is zich aant voorbereiden op de winter.
Limburgsejager
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 september 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Limburgsejager »

Ik heb nog geen mieren maar begrijp ik dat het nu ( gezien de diapauze) geen goede tijd is om mieren aan te schaffen?? Mijn zoon van 10 en ik vinden Formica fusca erg mooi.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Het kan wel, maar ze zullen de komende weken weinig doen. De meeste Formica fusca kolonies hebben nu geen eitjes en larven meer. Ze nemen dan heek weinig voedsel aan en zijn maar weinig actief. Het is goed voor de mieren om ze over enkele weken in de koelkast te zetten tot de lente. Het is dus inderdaad niet het ideale moment.
Limburgsejager
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 september 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Limburgsejager »

Nee idd. Mijn zoontje blij maken met de mieren en hem daarna vertellen dat ze een paar maanden in de koelkast moeten rusten is natuurlijk een beetje een domper. Wat is de "beste" tijd voor een beginner om mieren aan te schaffen??? Zodat er wat te zien valt/leven in de brouwerij is en ik een 10 jarig mannetje blij kan maken??
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

In de lente. Maart-april is prima. Een Lasius niger kolonie is nu nog wel wat actiever. Die kan ook wel af met een wat kortere diapauze. Een Lasius niger kolonie kan je hier van een van de forumleden voor een paar Euro krijgen. Misschien is dat leuker voor nu.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: diapauze

Bericht door Daisy »

Ik merk bij veel van mijn Lasius niger dat ze niet meer eten en zitten allemaal op een hoopje bij elkaar, zou ik ze al verhuizen naar de koelkast?
Hoe lang moeten ze daar eigenlijk in blijven liggen? En op welke temperatuur? Moeten ze eigenlijk nog gevoerd worden in de koelkast? Geldt dezelfde methode voor alle soorten? Want ik heb ook nog Lasius flavus, Tetramorium, en Myrmica rubra.
Laatst gewijzigd door GvG op 03 okt 2016, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen, spelling
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Trimpy »

Moeten ze persee overwinteren
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Daisy schreef:Ik merk bij veel van mijn Lasius niger dat ze niet meer eten en zitten allemaal op een hoopje bij elkaar, zou ik ze al verhuizen naar de koelkast?
Hoe lang moeten ze daar eigenlijk in blijven liggen? En op welke temperatuur? Moeten ze eigenlijk nog gevoerd worden in de koelkast? Geldt dezelfde methode voor alle soorten? Want ik heb ook nog Lasius flavus, Tetramorium, en Myrmica rubra.
Ja hoor, dat kan je al doen. Het beste is om ze een maand of 5 te laten liggen. Datzelfde geldt voor alle soorten die in de Benelux voorkomen, dus ook de soorten die jij noemt.
Trimpy schreef:Moeten ze persee overwinteren
Het is beter voor mieren. Ze zullen waarschijnlijk niet doodgaan als je ze niet in de koelkast zet, maar de kolonie komt wel sterker uit de winter als je dat wél doet. In de lente zullen ze meer eitjes leggen, en je kolonie zal langer leven als je zel elk jaar een goede winterslaap geeft.
Plaats reactie