Fruitvlieg vraag

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Scheffel
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2016

Fruitvlieg vraag

Bericht door Scheffel »

Hallo,

Ik heb een grote bak met fruitvliegjes ontvangen maar hoe kan ik deze het beste geven zonder dat er tientallen uitvliegen?

Mvg scheffel
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door GvG »

Wat bedoel je met "grote bak"? Kan je een foto plaatsen?
Scheffel
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2016

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Scheffel »

Hier de foto

http://prnt.sc/cj30he

Mvg
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Venator »

Gewoon het lipje ( deksel ) klein beetje openen.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Other »

Ik heb een truukje geleerd van onze grote forum vriend GvG! :lol:
Ik doe het fruitvliegen bakje geheel in een plastic zakje (boterhammenzakje, pedaalemmerzakje)
Dan trek ik het bakje voorzichtig aan een kantje open, de vliegjes lopen eruit rechtstreeks in her plastic zakje.
Zodra er genoeg uit zijn doe ik het bakje weer dicht, dan haal ik her fruitvliegen bakje eruit en knoop het plastic zakje dicht.
Het plastic zakje gaat in de vriezer, en het fruitvliegen bakje kan aan de kant.

Works like a boss ;)
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Antjohn67 »

Wat ik doe is met lege rol van bijvoorveeld wc papier of huishoudfolie(is wat steviger) een stuk panty of het voetgedeeltte er overheen trekken je dat in een kleindtukje in het mondstuk van je stofzuiger plaatsen en oo laagste stand zetten(dus dit gaat alleen als je stofzuiger verschillende snelheden kan) open het bakje en zuig zo veel mogelijk vliegjes in de panty. Deksel weer dicht buis met panty afsluiten met een elastiek dat in zijn geheel in de vrieser. Klaar is kees je kunt dit meerdere keren herhalen tot er geen fruitvliegjes meer uitkomen. Ik heb met 1 zo.n bakje zeker wel een oogst van rond de 300 fruitvliegjes.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Antjohn67 »

Ik bedoel dus een klein stukje in het mondstuk plaatsen.

Typ soms te snel. : )
Stankron
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Stankron »

Ik pak een bakje en laat de fruitvliegjes door een klein gleufje in dat bakje springen dan snel de deksel erop.
Trotse eigenaar van:
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Lasius flavus
1x Camponotus barbaricus
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Kegge »

Ik zet de fruitvliegen een kwartiertje in de vriezer. Dan zijn ze verdoofd. Dan worden ze uit de kweekbak in een ander bakje geschud en definitief ingevroren. De overgebleven vliegjes en broed kunnen zich dan verder ontwikkelen.

Edit: zojuist heb ik effect gezien als je het dekseltje van het kweekbakje niet goed heb afgesloten. :lol: en ik voeg me al af waarom ik nu meer "wilde" fruitvliegje in huis had dan andere zomers.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Antjohn67 »

Hahaha.
Mmmm is inderdaad ook een goed idee.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Antjohn67 »

Ik had ook een behoorlijke fruitvliegen plaag in huis.
De meeste zijn geeindigd in mijn vriezer.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door GvG »

Kegge schreef: zojuist heb ik effect gezien als je het dekseltje van het kweekbakje niet goed heb afgesloten. :lol: en ik voeg me al af waarom ik nu meer "wilde" fruitvliegje in huis had dan andere zomers.
In de kweekbakjes die ik koop zitten altijd fruitvliegjes die niet kunnen vliegen. Dan blijft de overlast bij een ontsnapping enigzins beperkt. Kunnen ze bij jou wel vliegen?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Kegge »

GvG schreef:
Kegge schreef: zojuist heb ik effect gezien als je het dekseltje van het kweekbakje niet goed heb afgesloten. :lol: en ik voeg me al af waarom ik nu meer "wilde" fruitvliegje in huis had dan andere zomers.
In de kweekbakjes die ik koop zitten altijd fruitvliegjes die niet kunnen vliegen. Dan blijft de overlast bij een ontsnapping enigzins beperkt. Kunnen ze bij jou wel vliegen?
Nee, ze kunnen niet vliegen, maar hebben een hele week de tijd gehad om overal heen te wandelen. Ik kom ze overal in huis tegen nu :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door GvG »

Een hele week? Oh ja, dat is wel heel vervelend! Succes! :)
PS: misschien moet je je mieren vrijlaten, dat kunnen ze de fruitvliegjes opruimen. :lol:
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Een hele week? Oh ja, dat is wel heel vervelend! Succes! :)
PS: misschien moet je je mieren vrijlaten, dat kunnen ze de fruitvliegjes opruimen. :lol:
Ik hebt verplicht extra moeten stofzuigen vandaag.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door nathan »

Ik maak het bakje wat je koopt open en schud het uit in een ander bakje, dit til ik constant even op om het daarna tegen de grond te tikken zodat de vliegjes weer van de rand af vallen en er niet uit lopen. Zo haal ik zoveel mogelijk vliegjes uit het kweekbakje waarna ik het 2de bakje dichtmaak met de deksel en in de vriezer plaats. Als de vliegjes dood zijn doe ik je in een plastic zakje want dat neemt minder ruimte in. Dit kan je met een kweekbakje een aantal keer doen tot de voeding op is die er in zit en dan gooi ik het weg. Ik doe het overzetten wel buiten omdat er toch altijd een stel ontsnappen.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Tioba »

Hey mensen!

Ik heb ook een paar vragen, dacht laat ik het maar onder een bestaand topic over dit onderwerp gooien ;)

1. Hoe lang kunnen fruitvliegen in het kweekbakje met het voedsel?
2. Hoe geef ik ze (in het zelfde bakje) nieuw voedsel
3. Hoe vaak moet ik dit bevochtigen zodat het niet opdroogd?
(Bij mij is het voedsel opgedroogd en zijn ze allemaal dood, 3 weken later)
4. Hoe lang moet ik ze invriezen?
5. Hoe lang kan ik ze invriezen en dat ze nog eetbaar zijn of kan ik ze gewoon standaard in de vriezer laten liggen?
6. Moet ik ze eerst laten ontdooien voor ik ze aan mijn mieren geef of kan ik ze meteen in de outworld droppen?

Greetz Tioba.
(Just stating the obvious, met ze bedoel ik de fruitvliegjes)

Inmiddels een gyne Lasius niger met 15-20 werksters:)
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door nathan »

Ik zou de fruitvliegjes niet meer voedsel geven, als je alle fruitvliegjes die uit een zo'n bakje komen invriest heb je al voor maanden genoeg voor een kleine kolonie. Je kan ze ook zo lang in de vriezer bewaren dat is geen probleem. Ik drop de vliegjes (en ook krekeltjes trouwens) gewoon bevroren in de buitenwereld, zeker de fruitvliegjes ontdooien in een paar seconden en de mieren lijkt het niet uit te maken.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Tioba »

Bij mij namen ze niks, geen ingevroren fruitvliegjes

Vandaag weer nieuwe aangeboden, zullen zien als die wel worden geaccepteerd

Ze eten nu al weken niks, maar tijdens de winterslaap is dit normaal toch?
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door GvG »

Hebben ze in de koelkast gestaan? Hoe lang zijn ze er al uit? Het is inderdaad niet gek als ze de eerste weken na de winter geen insecten aannemen. Dat was bij mijn grote Lasius niger kolonie ook zo. Nemen ze wel suikerwater aan?
Reneetjuh
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 maart 2017
Gender:

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Reneetjuh »

Gisteren heb ik een bakje gehaald en vroeg me al af hoe ik het voor elkaar moest krijgen om de vliegjes in een zakje te schudden zonder dat heel m'n huis onder de vliegjes zou zitten.

Ik heb het bakje ondersteboven in een plastic zakje gedaan en een aantal keer op het bakje getikt.
Daarna snel omdraaien en blijven tikken met het bakje en deksel erop.
Onder tussen blijven schudden met het zakje zodat ze onderin blijven en het zakje sluiten.

Al met al viel het me mee en is er geen 1 ontsnapt.

Hihi als ik nu de omschrijving terug lees klinkt het heel ingewikkeld maar dat valt best mee.
Maar ja ben een vrouw hè, ze zeggen dat die goed zijn in multi tasken.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Tioba »

Ik woon met 7 anderen in een huis, die flipten toen ik zei dat ik mijn mieren in de koelkast wou leggen, de rest gaat ook niet bepaald normaal met de koelkast om dus denk dat als ik ze er in had gedaan er meer stress zou komen dan me lief was.

Mijn mieren staan op mijn kamer, standaard rond de 16 graden.

Echter zijn ze wel gewoon in slaapmodus gegaan en is er weinig tot geen activiteit zichtbaar als ik even ga kijken.
Er is zo nu en dan een enkele mier die uit het buisje gaat om even random rond te lopen.
Ze zitten overigens nog steeds in slaapmodus.

Ramen zijn volledig verduisterd, er komt dus geen zonlicht binnen, is dit erg/lamp nodig?(vraag tussendoor)

Ja suikerwater drinken ze wel, over 2 dagen ververs ik de fruitvliegjes en check ik elke week wel even.
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door GvG »

Reneetjuh schreef: vroeg me al af hoe ik het voor elkaar moest krijgen om de vliegjes in een zakje te schudden zonder dat heel m'n huis onder de vliegjes zou zitten.
Ik doe het buiten! :)

@Tioba:
Klinkt prima, lijkt me niets om zorgen over te maken. Een lampje kan, maar hoeft niet. Pas op met de warmte, als je een lamp gebruikt.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Fruitvlieg vraag

Bericht door Tioba »

Maar hun dag na het ritme is wel op de Frits.. Omdat mijn kamer compleet verduisterd is

Ik denk dat ik wel een lamp ga kopen, kleintje, maar zal zorgen dat het niet direct op mijn set-up gericht staat.
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
Plaats reactie