Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

hallo allemaal

ik heb gister een messor barbarus kolonie gekocht mijn eerste kolonie ik heb nu 1 gyne natuurlijk en 6 werkers en wat broed
ik zal graag wat tips willen ik heb dus nog geen ervaring
en ik heb ook nog wat vragen


VRAAG 1 ik heb een klein gips formicarium gekocht
met een arena eraanvast ik heb het testbuisje waar de mieren inzitten in de arena gelegt maar de mieren komen er maar niet uit ik heb gelezen dat dat normaal is aan het begin maar hoelang duurt dat ongeveer
en hoe kan ik dat versnellen zonder stress
VRAAG 2 hoe vochtig moet het gips nest zijn
VRAAG 3 ik heb gelezen dat messor barbarus niet van zoet houd klopt dat
VRAAG 3 wat vinden de mieren lekker qua eten
VRAAG 4 welk eten is goed voor ze
VRAAG 5 ik heb levend voedsel waarneer kan ik dat geven en hoeveel
ik heb meelwormen en boonkever redrunner en baby sprinkhaan
is dat goed voor ze
VRAAG 6 ik hen ook erwtenluisen want ik heb gelezen dat sommige mieren ze dan gaan melken doe de Messor dat ook
VRAAG 7 kan ik zelf gevangen insecten aan ze voeren



Alvast bedankt :D
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

PS: VRAAG 8
weet iemand mischien een alternatief van fluon om een andere goedkope anti uitbreek barrière
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
Stankron
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door Stankron »

Het kan lang duren voordat ze eruit komen laat ze maar lekker hun eigengang(reageerbuis setup is ook het handigst al begin setup zoek maar op t forum op hoe je dat maakt)

Niet vochtig met 1 kant van het nest vochtig want anders komen de zaadjes uit dus echt niet heel vochtig!

Ze hebben inderdaad alleen maar zaadjes nodig(papaver, chia zaadjes, graszaad, paardenbloem gwn kleine biologische zaadjes(waar niks chemisch op zit of is gekomen)

Ik heb zelf gemerkt dat ze fruitvliegjes niet aannamen maar een mug wel dus experimenteer!(Vries zowel voeder-insecten als de zaadjes even minimaal een uur in tegen mijten want je wil geen mjten!)

Zaadjes(zoalsik al eerder zei), inspecties en geef ze altijd een extra waterbron buiten(buisje met water en watje ervoor)

Begin klein dus boonkevertjes mugjes een sprinkhaan poot en later kun je groter gaan, experimenteer met wat ze lekker vinden

Nee dit doen ze volgens mij niet de theorie is dat ze de suiker(glucose) uit de zaadjes halen.

Ja maar Vries ze wel in

Vaseline(werkt niet bij alle soorten zoals lasius geen idee of ze hierbij werken) alcohol met talk of paraffine olie.

En houd ze ook verwarmd met een wamtematje, het is een zuidelijke soort in het zuiden is t warmer.
Ze gaan binnenkort ook in winterslaap houden ze rond de 15 graden c in de winterslaap.

Veel succes en geef ze rust het is een stress gevoelige soort!
-Stan
Trotse eigenaar van:
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Lasius flavus
1x Camponotus barbaricus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door GvG »

Lees eerst eens de beginnershandleiding (link) en de caresheet voor deze soort (link).
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

bedankt voor de informatie
ik heb nog 1 vraagje mijn koningin
gaat de hele tijd heel raar zitten helemaal opgerold legt ze dan eieren of heeft ze dan pijn
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door GvG »

Het kan zijn dat ze haar achterlijf poetst, of inderdaad een eitje legt. Al denk ik dat ze nu weinig eitjes zal leggen. Ik denk ook, dat als je ziet dat ze "de hele tijd" zo zit, dat je te veel en te vaak kijkt naar de mieren, waarbij je ze verstoort. Zoals Stankron al aangaf is dit een gevoelige soort die je zoveel mogelijk met rust moet laten, zeker in de tijd dat de kolonie nog erg klein is, zoals de jouwe. Lasius niger kan beter tegen dit soort verstoringen, daarom is die soort beter geschikt voor beginners.
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

ik zal ze dan met rust laten de komende weken
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

ik heb heel ff weer gekeken en voer gegeven en wat me opviel was dat ze nog steeds niet actief zijn
alleen als ze licht zien beginnen ze te bewegen
en ook nemen ze nog steeds geen fruitvliegjes aan ook geen dode en als er een fruitvliegje in de tube komt en zelfs tegen de kononingin aan loopt doen ze bijna niks alleen happen maar ze laten hem gewoon weer weg lopen
en ze zitten alleen maar in de tube ik zie ze bijna nooit in de outword of in het gipse nest die ik goed vochtig hou(voor mijn gevoel) en ik geef ze honing dauw ,suikerwater en water en zaden dus aan de voeding kan het niet liggen denk ik


weten jullie het mischien of hebben jullie nog tips


PS:sorry voor de typ foutjes ik ben nog 12
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door Happylife222 »

Ik heb van een ander forumlid gelezen, dat hij zijn ouders heeft gevraagd zijn kolonie 2 weken te verstoppen zodat hij niet kan kijken. Ik denk dat dat de beste tip is die ik je kan geven. Ik snap je enthousiasme héél goed. En die is als je jonger bent heel moeilijk te beteugelen. Maar in de begin fase schijnt Messor barbarus heel gevoelig te zijn voor stress. Ik heb mijn Messor kolonie nu een week, ik heb alleen even heel snel gekeken toen ik haar uit de doos heb gehaald en vanaf toen helemaal niet meer.... En ik ga over een week pas weer kijken. Heel erg moeilijk, zeker als je 12 bent ik weet het. Als de kolonie groter wordt krijg je meer kijk plezier. Ik zie overdag nooit werksters buiten. Dus dat schijnt niet erg te zijn. Als het donker is zie ik heel soms werksters buiten. Maar dan kijk ik naar de buitenwereld met roodlicht, om ze niet te veel te verstoren. Bij te veel stress kunnen ze de eieren en de larven op eten... Om een lang verhaal kort te maken lijkt boven genoemde tip mij het beste voor je kolonie.
1x Lasius grandis (+100)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door GvG »

Happylife222 heeft gelijk. Het is heel normaal dat je de mieren bijna niet ziet. Ze hebben nog maar heel weinig voedsel nodig. Er zijn weinig larven om te voeden en omdat de zomer voorbij is worden er nog maar weinig (of geen) eitjes gelegd. Deze soort is gewoon nogal saai in het begin (het eerste jaar). Ook daarom is Lasius niger leuker voor beginners. Die is actiever.

Het is je gelukt om twee dagen niet te kijken, terwijl je je had voorgenomen om ze de komende weken met rust te laten. Ik weet ook hoe moeilijk het is. Mijn eerste (zelfgevangen) Formica fusca gyne had al haar broed opgegeten omdat ik veel te vaak keek, jaren geleden. Door steeds te kijken bij de mieren veroorzaak je stress, zeker bij Messor barbarus. Stress veroorzaakt vluchtgedrag bij mieren. Een natuurlijke reactie bij vluchtgedrag is het opeten van de eitjes en soms ook de larven. Als mieren moeten vluchten kunnen ze hun broed beter opeten dan achterlaten, dan kunnen ze de voedingsstoffen gebruiken om te overleven en nieuwe eitjes te leggen. Als ze broed achterlaten gaan deze stoffen verloren. Door te kijken rem je dus de ontwikkeling van de kolonie af.
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

ik heb weer een paar vraagjes over de temperatuur:
1 op mijn kamer is het 18-21 graden is dat genoeg of moet ik een warmte matje kopen
2 van welke maand tot welke maand overwinteren de messor barbarus en hoe koud

alvast bedankt :D :D
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door miel »

Happylife222 schreef:Ik heb van een ander forumlid gelezen, dat hij zijn ouders heeft gevraagd zijn kolonie 2 weken te verstoppen zodat hij niet kan kijken.

Haha, dat was ik! :lol:
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

En heeft het goed gewerkt
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door GvG »

sebastiaan schreef: 1 op mijn kamer is het 18-21 graden is dat genoeg of moet ik een warmte matje kopen
2 van welke maand tot welke maand overwinteren de Messor barbarus en hoe koud
In de lente kunnen ze wel wat warmte gebruiken, nu is het niet verstandig om ze te verwarmen. Je kunt ze wel laten staan op deze temperatuur, dan hebben ze een redelijke winterrust. Misschien kan je de verwarming op jouw kamer lager zetten zodat het nog wat kouder wordt, voor een maand, of twee. Als je dan in het nieuwe jaar de warmte langzaam iets laat toenemen zul je zien dat de kolonie zich snel gaat ontwikkelen. Wees voorzichtig met warmtematjes, in een reageerbuisje wordt het snel te warm.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door miel »

En heeft het goed gewerkt
Nou ja, het is maar wat je verstopt noemt, ze lagen op de vriezer, daar loop je altijd langs als je naar buiten wil, had ze helaas per ongeluk gevonden....

Niet dus :D
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

mijn mieren hebben nog wat eieren overleven die de winter rust
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door GvG »

Ja, Messor soorten overwinteren met hun larven.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door Aljosha »

Je kan rode folie rond je reageerbuisje doen, zodat je ze kan zien en ze niet moet storen.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
sebastiaan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 september 2016
Gender:

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door sebastiaan »

hoe verkoelen jullie de messor barbarus voor de winterrust
de koelkast is +- 5 graden en zit vol
en ik heb gehoord dat 10-15 graden een goede
temperatuur is klopt dat
mijn eerste mieren kolonie de Messor barbarus 8-)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn nieuwe Messor barbarus kolonie

Bericht door GvG »

Ja, tussen de 10 en 15 graden is goed, maar kouder kan ook. Ik zet ze zelf ook in de koelkast.
Plaats reactie