beginners soort kiezen voor ytong nest

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Aljosha »

De 2 'onbekende' gynes zijn beide Lasius umbratus, een parasitaire soort.
Best kan je deze succesvol starten door een wild Lasius niger nest te openen en een aantal poppen en "grijsjes" (pas uitgekomen werksters) te vangen en deze in een tube bij de gyne te zetten. De grijsjes zullen de gyne niet aanvallen en zullen uiteindelijk zwart worden en beginnen met andere poppen te openen, daarna zou je gyne moeten beginnen met eitjes te leggen en zouden de Lasius werksters er moeten voor zorgen.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Ik heb de lasius umbratus koningin diezelfde avond nog losgelaten omdat ik op het moment op vakantie ben, ik niet de middelen heb om haar te verzorgen en als ik ze had het me waarschijnlijk toch niet zou lukken haar in London ven te houden. Maar de dag erna zag ik s'avonds een koningin over het pad lopen en na even te hebben ge googled kwam ik er achter dat het waarschijnlijk een formica fusca koningin is. Het probleem is alleen dat ik op het moment heen reageerbuisjes bij me heb dus ben ik de dag erna gaan kijken of er een te vinden was in een winkel in de buurt. Helaas was er alleen maar een buisjes van ongeveer drie centimeter doorsnee te vinden dus heb ik vandaag geprobeerd om met wat zand het toch wat knusser voor haar te maken. Ik ga haar nu denk ik minstens twee dagen alleen laten om tot rust te komen, want de afgelopen dagen heeft ze zeker zes keer moeten verhuizen :?

Als iemand nog tips heeft voor de formicaria die ik aan het maken ben zou dat erg fijn zijn. Ik probeer op het moment de vorm van het nestgedeelte wat op de antscanada hybrid nesten te laten lijken. Ik ben ook van plan een nest te maken waar je de mieren suikerwater in het nestgedeelte zelf kan voeren, een soort kunstmatige wortel luizen dus.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Nanitic »

Het nest ziet er zeer elegant uit, erg mooi. Wel zijn de kamers erg groot denk ik. Hoe groot is de kolonie die je daar in wilt houden nu? Het lijkt me dat je daar zeker geen Lasius niger kolonie kleiner dan 200 mieren in moet stoppen.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Ik was ook niet van plan ze te laten verhuizen in dat formicarium tot de kolonie minstens zo groot is, en ik wou eigenlijk mijn pas gevangen formica fusca daar later in doen. Maar ik maak me een best wel zorgen over haar, ze heeft wel al eitjes gelegd maar ze heeft ze in haar bek, het reageerbuisje is wel heel erg vochtig maar ik kan het echt niet droger krijgen, ik hoop dat het meevalt omdat ze wel eitjes heeft gelegd maar ik maak me best wel zorgen. :(

Afbeelding
Een (helaas erg vage) foto van de koningin met haar broed

Edit:(Ze heeft de eitjes niet meer in haar bek maar op het zand gelegd)
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Twee van mijn drie lasius niger kolonies en een van mijn twee lasius flavus hebben nu al werksters en de andere twee gynes doen het ook goed. Ik maak me echter wel wat zorgen over mijn (waarschijnlijk) formica fusca gyne, ik heb haar kort geleden verhuist naar een geschikter buisje en ze heeft al een werkster maar op het moment heeft ze geen broed. Ik hoop dat door haar te voeren ze weer eitjes gaat leggen want ze neemt wel fruitvliegjes en honing aan.
Na het zien van haar eerste werkster ben ik wat gaan twijfelen of ze wel echt een formica fusca is...

Wat me verder noch afvroeg was wat het beste moment zou zijn om een winterrust te beginnen?

Hier zijn wat foto's van mijn kolonies:

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn eenzame gyne en haar dochter

Afbeelding
Dit is mijn grootste lasius niger kolonie

Afbeelding
Dit is mijn andere lasius niger kolonie

Afbeelding
Dit is mijn lasius flavus koningin met haar twee (onzichtbare) werksters
Plaats reactie