beginners soort kiezen voor ytong nest

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Ik heb me al een tijdje verdiept in het houden van een mierenkolonie. Maar ik zou het liefst niet met een Lasius of steekmier beginnen en ik kan niet echt een mierensoort vinden die goed gedijd in een ytong nest, niet steek en/of een lasius soort is.
Zou iemans van jullie een tip kunen geven?
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Happylife222 »

Misschien een temnothorax soort, die schijnen vrij makkelijk te zijn. Kunnen goed tegen droogte,hebben kleine kolonies. Wordt dan wel een heel klein ytongnestje. Ha ha ha... Ik ben sterk aan het overwegen deze soort aan te schaffen. Dan een klein formicarium maken van gips en walnootschillen. Halve walnoot tegen het glas, die in gips gieten, klein gaatje in de noot. Dan 2 of 3 verschillende volkjes bijmekaar.
1x Lasius grandis (+100)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hessel »

Waarom wil je dan persé geen lasius? En misschien is formica fusca of tetramorium dan een idee? Overigens kunnen volgens mij zowat alle mieren uit Nederland in een ytong formicarium..
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Bedankt voor de tips.
Het is trouwens niet dat ik niet een lasius soort wil, maar ik wou graag weten wat de andere opties waren en ik zat na te danken over messor maar die groef door ytong heen hoorde ik.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hertcerf »

Ik ben ook erg benieuwd wat jouw redenering tegen een Lasius kolonie is. Sowieso vind ik het vreemd dat je een geslacht over één kam scheert. (Er zijn ook zat "bijzondere" Lasius soorten)
Happylife222 schreef: Dan 2 of 3 verschillende volkjes bijmekaar.
Hoe zie je dit voor je?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hessel »

Temnonorax kan samen met andere mieren in een formicarium, deze zullen hem niet aanvallen als het goed is. Hoe ze het voor mekaar krijgen is me een raadsel...
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hertcerf »

Hessel schreef:Temnonorax kan samen met andere mieren in een formicarium, deze zullen hem niet aanvallen als het goed is. Hoe ze het voor mekaar krijgen is me een raadsel...
Hier zie ik erg graag een bron van terug. In het verleden heb ik namelijk aardig wat Temnothorax kolonies gehad, en deze waren zeer territoriaal tegenover elkaar (lees; direct aanvallen bij ontmoeting).
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Ik realiseer me nu dat ik beter lasius niger niger had kunnen zeggen.
En ik vind trouwens elke mier op zijn manier speciaal.
Ik wou gewoon zien wat voor andere opties er waren. :?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hertcerf »

Misschien zou je je inderdaad eens kunnen inlezen in Formica fusca, deze kruipen niet zo gemakkelijk tussen het glas en het ytong (gebeurt wel eens met kleinere mieren). Het is trouwens raadzaam te wachten met een ytong nest tot de kolonie groter is (>100 werksters).
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Happylife222 »

Hier zie ik erg graag een bron van terug.
Ik heb hier een stukje over gelezen in de caresheet van themnothorax nylanderi, bij bijzonderheden. Ook heb ik het voorbij zien komen op dit forum. Ik weet alleen de topic niet meer sorry. Dus alleen van horen zeggen. Het was een idee waar ik mee speelde... Maar als jouw ervaring mij dit sterk afraadt, dan moet ik er nog eens goed over nadenken...
1x Lasius grandis (+100)
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hertcerf »

Bij conflicten met andere mieren gaan ze die zoveel mogelijk uit de weg, kan daarom heel goed in een gedeeld formicarium.
Ik neem aan dat de auteur hiermee bedoelt dat de soort geschikt is voor een gedeeld formicarium met andere miersoorten, bijvoorbeeld Camponotus sps. en Formica sps.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door GvG »

Ik heb Temnothorax zowel bij Myrmica rubra als bij Camponotus vagus in de buitenwereld geprobeerd te houden, en beide keren werden ze genadeloos afgeslacht. Het zou moeten kunnen maar mij is het nog niet gelukt.

Hylke, begin nou gewoon met Lasius niger. Je kan hier oo het forum voor bijna niets een kolonietje krijgen. Hou je geld lekker in je zak. Het is niet voor niets dat deze soort aangeraden wordt voor beginners. Als je na een tijd nog steeds enthousiast bent kun je altijd nog voor een Messor barbarus gaan. Voordat je een kolonie hebt die in een Ytong-nest kan ben je toch wel een jaar verder.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hertcerf »

GvG schreef:Ik heb Temnothorax zowel bij Myrmica rubra als bij Camponotus vagus in de buitenwereld geprobeerd te houden, en beide keren werden ze genadeloos afgeslacht. Het zou moeten kunnen maar mij is het nog niet gelukt.
Met de Myrmica rubra was het bij mij ook een afslachting, echter konden ze wel samenleven met mijn Formica sanguinea.
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Ok bedankt voor de tip GvG.
Ik denk dat ik volgend voorjaar een paar koninginen ga proberen te vangen van een lasius niger.
Heb ik al eerder geprobeert in potjes met witte keukenrol als vocht bron want had geen watten of reageerbuisjes ook maakte ik de stomme fout om het hele potje veel te zoet te maken waardoor de eitjes begonnen te schimmelen :( . Maar ben nu veel beter geinformeerd en dat laat ik me niet weer gebeuren.
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Nog een vraagje: Is een formicarium snel te groot voor een colonie ook 150+- mieren?
Ik hoorde dat ze de onafgesloten kamers fullen met affal is dat gevaarlijk in verband met schimmel, en zo ja is het dan ook een optie om een paar kamers te blokkeren met een materiaal waarmee het even duurt tot ze erdoorheen zijn zodat ze er pas doorheen zijn als de tijd rijp is?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door GvG »

Nee, kamers opvullen werkt niet. Voor een kolonie van kleiner dan 100 werksters is eigelijk elk nest te groot. Een kleine kolonie heeft te weinig veerkracht en aanpassingsvermogen om zich goed te kunnen handhaven in een ytong of gipsnest. Bij een kolonie van 100-150 werksters moet je ook zorgen dat het nest niet te groot is maar die kan zich wat meer aanpassen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hertcerf

Bericht door Westdijk »

Offtopic: [quote="Hertcerf"][quote="Hessel"]Temnonorax kan samen met andere mieren in een formicarium, deze zullen hem niet aanvallen als het goed is. Hoe ze het voor mekaar krijgen is me een raadsel...[/quote]

Hier zie ik erg graag een bron van terug. In het verleden heb ik namelijk aardig wat Temnothorax kolonies gehad, en deze waren zeer territoriaal tegenover elkaar (lees; direct aanvallen bij ontmoeting).[/quote]
Hier kan ik een bijdrage aan leveren, Hertcerf. Op de site van Ants Kalytta kan je hier meer informatie over vinden. https://www.ants-kalytta.com/Ants-Europe.html?f=T

Ik had deze informatie al langere tijd geleden gelezen en meteen besloten te bewaren. Hieronder even kort samengevat:
Ants Kalytta: It is also a preferred species for a conjoint with other ants because it is not dominant and avoids any conflicts with other ants. Temnothorax cf. affinis
Ants Kalytta: suitable for keeping in one companion basin (basin with several species). Temnothorax interruptus
Ants Kalytta: It is also a preferred species for a conjoint with other ants because it is not dominant and avoids any conflicts with other ants. Temnothorax nylanderi
Ants Kalytta: It is also a preferred species for a conjoint with other ants because it is not dominant and avoids any conflicts with other ants. Temnothorax unifasciatus

Het is namelijk een onderwerp dat mij ook al langere tijd fascineert om mieren langdurig samen in één bak te kunnen houden. Met name de Temnothorax nylanderi komt veelvuldig terug als je de Duitse sites bekijkt waarop ze vaker verschillende soorten mieren bij elkaar houden.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hertcerf »

Ook hierbij ga ik er vanuit dat de auteur bedoelt dat de soort geschikt is voor een gedeeld formicarium met andere miersoorten. (Dus geen gemeenschappelijke bak voor 3 kolonies T. nylanderi)
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Happylife222 »

Offtopic: Mijn idee was b.v. Themnothorax nylanderi met T. unifasciatus en b.v. T. affinis. Maar puur op het feit gebaseerd dat idd op veel plaatsen vermeld wordt dat het geen dominante soort is. Geen idee of zoiets kan werken... Het was een idee waar ik mee aan het spelen was.

Gisteren kwam ik nog een formicarium tegen met een Messor soort en een walnoot met themnothorax soort. Maar ik vind de link niet zo snel, sorry. Maar dit is idd weer met een andere soort. Meneer vertelde er ook nog bij dat hij een extra klein gaatje in de walnoot maakte zodat de Messor niet naar binnen kon.
1x Lasius grandis (+100)
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Offtopic: Volgens mij komt messor barbarus op een duur wel door zoon walnoot heen (zeker als er al een gaatje in zit). En een kolonie verhuizen door een andere kolonie heen lijkt me niet echt handig. :|
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hertcerf, Happylife222 en Hylke

Bericht door Westdijk »

Offtopic: [quote="Hertcerf"]Ook hierbij ga ik er vanuit dat de auteur bedoelt dat de soort geschikt is voor een gedeeld formicarium met andere miersoorten. (Dus geen gemeenschappelijke bak voor 3 kolonies T. nylanderi)[/quote]Een ieder is vrij om hier conclusies voor zich zelf uit te trekken, Hertcerf. Het ontbreekt mij aan ervaring en kennis om er over te kunnen oordelen. Op zoek naar informatie over gemeenschapsbakken ben ik op het internet meerdere combinaties tegen gekomen. Zelfs een kolonie Lasius flavus die vanuit een tuincentrum in een pot van een Ficus pumila onbedoeld in een terrarium was beland en blijkbaar goed in staat was met een Polyrhachis dives samen te leven.

[quote="Happylife222"]Gisteren kwam ik nog een formicarium tegen met een Messor soort en een walnoot met themnothorax soort. Maar ik vind de link niet zo snel, sorry.[/quote] Heel interessant. Ik zou het graag hebben willen lezen en foto's ervan willen hebben bekijken.

[quote="Happylife222"]Het was een idee waar ik mee aan het spelen was.[/quote]Een idee dat waarschijnlijk velen van ons hebben, Happylife222. Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld van de ruim zeventig in Nederland voorkomende miersoorten er meerdere voor langere tijd, en daarmee doel ik op jaren, bij elkaar in een terrarium te houden? Het kan de start van een zinnige discussie worden, maar ook eenvoudige antwoorden als ja of nee zonder verdere onderbouwing opleveren. De dwalen hier geweldig af van het oorspronkelijke onderwerp in deze post besef ik me nu. Het spijt me, Hylke.

Op voornamelijk Duitse sites heb ik vertaalde informatie vergaard met lezen en voor me zelf conclusies trekken door naar de datums te kijken waarop blogs starten en eindigen. Een aantal ervan zal voor zich spreken, maar misschien hebben jullie dan wel wat aan de rest als iemand besluit de stap te zetten om het idee te verwezenlijken:
1) Het beschikbaar budget voor de hobby. Voor het kopen van een inheemse soort is weinig geld nodig en zelfs gratis als je het geduld op kan brengen om te wachten tot de bruidsvluchten plaatsvinden om eigenhandig een koningin te vangen. Aan uitheemse soorten hangt in de meeste gevallen een prijskaartje. Daarnaast speelt ervaring met het houden van mieren een rol. Er zijn zowel inheemse soorten als uitheemse soorten die makkelijk te houden zijn. Al is voor de laatste groep de uitdaging voor de hobbyist groter. In de meeste gevallen komt er techniek bij kijken om het klimaat in het formicarium aan te passen (verwarming, verlichting, etc.). Ervaring met terraria kan daarbij in je voordeel werken.
Om ervaring op te doen kan je overwegen om met inheemse soorten te beginnen en de lokale flora en misschien ook fauna in een terrarium na te bootsen. Het vergroot je kansen op succes.
2) De grootte van het formicarium, hoe groter de bak hoe meer natuurlijk gedrag de mieren zullen gaan vertonen. Het hangt echter niet alleen af van de afmetingen van een lege bak, maar ook de inrichting ervan. Beplanting zal bijvoorbeeld met de bladeren het oppervlak waarop mieren kunnen lopen aanzienlijk vergroten. Elke kolonie moet voldoende ruimte hebben. Vreedzame soorten mieren die in de natuur zij aan zij leven kunnen in de beperkte ruimte van een formicarium heel ander gedrag gaan vertonen, omdat de mogelijkheden om elkaar uit de weg te gaan beperkt zijn tot de afmetingen van de buitenwereld. Mieren van verschillende soorten en of kolonies zullen elkaar in overlappende territoriums ongetwijfeld tegenkomen en, afhankelijk van de gecombineerde soorten, in staat van permanente competitie verkeren. Hoe groter een kolonie wordt hoe meer agressie de mieren mogelijk zullen gaan vertonen.
2.1) Een diepere bak biedt meer mogelijkheden bij de inrichting. Een zelfgemaakte achterwand neemt na opgedane ervaringen toch de nodige ruimte in beslag.
2.2) Waar ik tijdens de inrichting minder waarde hechtte was de hoogte van een formicarium, maar ben deze tijdens de inrichting van het terrarium juist meer gaan waarderen. Een vier centimeter dikke laag van kleikorrels, worteldoek en een minimaal zes centimeter dikke laag aarde en dan heb je nog de planten die met de groei de hoogte in gaan.
2.3) Voldoende verlichting om visueel ingestelde soorten (bijvoorbeeld Gigantiops destructor) in staat te stellen in de buitenwereld te foerageren of te zonnebaden of de nesten na een kunstmatige regenbui op te laten drogen. Daarnaast hebben de planten natuurlijk ook licht en warmte nodig.
2.4) Als het formicarium een nest in de grond bevat:
Voordeel: observatie graafwerkzaamheden, oogt natuurlijker, groeit met de kolonie mee in omvang, beplanting mogelijk,
Nadeel: instortingsgevaar, interventie problematisch tot onmogelijk, geen zicht op de kolonie, bevochtiging lastig in te schatten,
2.5) Als het formicarium een nest van Ytong bevat:
Voordeel: goed zicht in nest, goede ventilatie, makkelijk te bevochtigen, goedkoop, materiaal is makkelijk te bewerken,
Nadeel: onnatuurlijk, gangen en vertrekken eigenhandig vormgeven, uitbraakgevoelig voor bepaalde soorten, wit van kleur, na verloop van tijd is het materiaal gevoeliger voor breuk,
Mogelijkheid: als mieren een beter alternatief vinden dan vestigen ze zich ergens anders of verlaat de kolonie het nest om te verhuizen
2.6) Als het formicarium een nest van hout bevat:
Voordeel: natuurlijk, kan goed zicht in nest hebben, makkelijk te bewerken,
Nadeel: hout heeft een beperkte duurzaamheid, lastig te bevochtigen, gevoelig voor schimmel,
Mogelijkheid: als mieren een beter alternatief vinden dan vestigen ze zich ergens anders of verlaat de kolonie het nest om te verhuizen
2.7) Als het formicarium een reageerbuis bevat:
Voordeel: goedkoop, onderhoud is minimaal, interventie mogelijk, goed zicht,
Nadeel: onnatuurlijk, nestopening is groot en zal voor veel soorten aangepast moeten worden, gevoelig voor trillingen, bevochtiging afhankelijk van grootte waterreservoir,
Mogelijkheid: als mieren een beter alternatief vinden dan vestigen ze zich ergens anders of verlaat de kolonie het nest om te verhuizen
2.8) Als het formicarium een nest van gips bevat:
Voordeel: goed zicht op nest, makkelijk te bevochtigen, goedkoop, materiaal is makkelijk te bewerken, goede ventilatie,
Nadeel: zal na verloop van tijd vergaan als het met regelmaat wordt blootgesteld aan de wisseling van vocht en droogte,
Mogelijkheid: als mieren een beter alternatief vinden dan vestigen ze zich ergens anders of verlaat de kolonie het nest om te verhuizen
2.9) Als het formicarium een nest van kurk bevat:
Voordeel: goedkoop, goed zicht op nest,
Nadeel: ongeschikt voor alle soorten, lastig te bevochtigen,
Mogelijkheid: als mieren een beter alternatief vinden dan vestigen ze zich ergens anders of verlaat de kolonie het nest om te verhuizen
2.10) Als het formicarium een acryl nest bevat:
Voordeel: uitstekend zicht, interventie mogelijk,
Nadeel: onnatuurlijk, duur in aanschaf, kan verkleuren, kan verbuigen, bevochtiging met behulp van een spons,
Mogelijkheid: als mieren een beter alternatief vinden dan vestigen ze zich ergens anders of verlaat de kolonie het nest om te verhuizen
3) Verschillende habitats in het formicarium aanbieden (bodem, begroeide wanden, planten/takken, etc.) om aantrekkelijk te zijn voor de verschillende soorten mieren.
3.1) Bij soorten zonder diapauze zal het later wel lastig worden om veranderingen in het formicarium aan te brengen.
4) Selecteer de mieren op soort, afkomst, habitat, agressie, territorialiteit, (chemische) verdedigingsmechanisme, leefwijze, nestmateriaal, snelle of trage mobiliteit, grootte, levensduur, dagritme, voedsel, temperatuur, luchtvochtigheid, groeisnelheid van kolonie, hoeveelheid mieren een gemiddelde kolonie op haar hoogtepunt zal tellen, wel of geen diapauze, beschikbaarheid van de soorten op de markt vs. beschikbaar budget, reactie op lijm/siliconen in verband met uitbreken, welke je fascineren, etc.
4.1) Na het lezen van diverse blogs waarin meerdere soorten mieren worden gehouden lijkt er een duidelijke voorkeur voor tropische mieren te bestaan bij het verwezenlijken van gemeenschapsbakken.
4.1.1) Het combineren van exotische en inheemse mieren lijkt mogelijk, maar het ontbreken van een diapauze bij een lage temperatuur blijkt negatieve gevolgen te hebben voor inheemse soorten. Gebaseerd op ervaringen van anderen lijkt de levensduur van inheemse mieren aanzienlijk af te nemen. Wat hier vermoedelijk aan bijdraagt is de hogere temperatuur en luchtvochtigheid waarop de exotische mieren beter zijn aangepast.
4.2) Enkele van de meest succesvolle multi-species opstellingen bevatten zowel arboreale (in of bij bomen levende) als terrestrische (op of in de grond levende) soorten. Een groot verschil in leefwijze tussen de toegepaste soorten kan dus bijdragen aan de verdraagzaamheid ten opzichte van elkaar.
4.3) Koloniën van dezelfde soort vormen nog grotere concurrenten van elkaar, omdat ze hoogstwaarschijnlijk dezelfden behoeften hebben op het gebied van voedsel, huisvesting, etc. De kans is zelfs aanwezig dan de werksters agressiever gedrag gaan vertonen dan ze onder deze omstandigheden tegenover mieren van een andere soort zouden doen.
4.4) Vormen van sociaal parasitisme in de natuur die in theorie ook tot succesvolle multi-species opstellingen in een formicarium kunnen leiden: Twee of meer soorten die dicht bij elkaar wonen en soms hetzelfde nest delen, maar zonder dat het broed vermengd raakt.
4.4.1) Plesiobiosis: De verschillende soorten mierenkolonies nestelen dichtbij elkaar, maar zonder dat er veel werkelijke interactie plaats vindt.
4.4.2) Cleptobiosis: Een kleine soort woont in de buurt van een grotere soort en voedt zich met diens afval of steelt het voedsel.
4.4.3) Parabiosis: De betrokken soorten gebruiken hetzelfde nest en soms ook de aanwezige schimmeltuinen. Buiten het nest worden soms de geursporen gedeelt.
4.4.4) Lestobiose: Een kleine soort woont in het nest van een grotere soort en steelt en eet het broed van de gastheer.
4.4.5) Xenobiosis: Een soort woont in het nest van een andere soort en imiteert de gastheer om voedsel aan de kolonievreemde werksters te onttrekken.
4.5) Bij een groot deel van de miersoorten verblijft een ruime meerderheid van de werksters in het nest en foerageert slechts een klein percentage in de buitenwereld. De opportunistische werksters van een kleine kolonie zullen zich waarschijnlijk niet dagelijks laten zien, dat zal pas gebeuren als de kolonie aanzienlijk in omvang is gegroeid. Het zal een gedragsverandering voor de werksters met zich meebrengen. Een grote kolonie leidt in veel gevallen tot een verstoord balans tussen de aanwezige kolonies omdat deze vermoedelijk zal domineren en resulteert meestal in verwijdering van de grote kolonie of bewuste decimatie van het aantal werksters.
5) Gebruik met voorkeur soorten die in de natuur ook in hetzelfde gebied leven, dan wel in hetzelfde habitat en omstandigheden op de verschillende continenten voorkomen, al is dit laatste beslist geen garantie voor goede omgangsvormen tussen de mieren.
5.1) Een bijkomend voordeel van soorten uit hetzelfde gebied is de verkleinde kans op overdracht van onbekende parasieten.
6) Bied genoeg locaties voor de diverse kolonies om zich te vestigen en eventueel te verhuizen als ze zich bedreigt voelen of een locatie vinden dat beter aan de eisen van de mieren op dat moment voldoet.
6.1) Hoe groter de bak hoe problematischer het is om mieren in het voor hen bedoelde nest te krijgen. Het is vrijwel onmogelijk om mieren te dwingen zich ergens in een formicarium te huisvesten waar de hobbyist ze wenst. Je kan er hooguit met een warmtemat/bevochtiging/uitdroging/licht sturing aan geven.
6.2) Hetzelfde geldt voor hoe kleiner de mieren zijn hoe uitdagender het wordt om de dieren zich ergens specifiek in het formicarium te laten vestigen.
6.3) Voorzie ytong nesten vanaf de ingang bekeken schuin omhoog lopende gangen om te voorkomen dat er water direct in het nest stroomt tijdens bijvoorbeeld het water geven van de planten.
7) Start met kleine kolonies.
7.1) Begin met het overzetten van de kleinste kolonie en zodra deze zich gevestigd heeft verhuis dan pas de volgende kolonie.
7.2) Sluit voor het overzetten eventueel gemaakte nestopeningen af die bedoeld zijn voor andere koloniën. Het biedt geen zekerheid dat de hiervoor bedoelde kolonieën er daadwerkelijk intrekken, maar met deze eenvoudige handeling vergroot je wel deze mogelijkheid.
8) Verwijderbare nestplaatsen hebben als voordeel dat bij een verstoord balans tussen de aanwezige soorten mieren een kolonie in zijn geheel uit de bak kan worden gehaald. Een kolonie opgraven brengt zijn eigen problemen met zich mee.
9) Voldoende voedselplaatsen verspreid door de hele bak creëren om concurrentie tussen de kolonies over voedsel, suikerwater/honing/honingdauwsurrogaat en water te onderdrukken of in ieder geval tot een minimum te beperken.
9.1) Mieren leren uit ervaring de locaties van vaste voedselplaatsen en ook wanneer voedsel wordt gegeven als de hobbyist vaste tijden hanteert
9.2) De bloemen van verschillende nectarplanten sluiten zich als het donker wordt.
10) Aanbod van voldoende voedsel in verschillende grootte. Het vastnagelen van een groot insect kan hierbij een optie zijn om bijvoorbeeld te voorkomen dat kleine werksters met niets achter blijven. Het is een andere optie om levende insecten in een bakje aan te bieden waaruit de prooi niet kan ontsnappen, maar de mieren wel in kunnen komen om te foerageren.
11) Springstaarten en (tropische) pissebedden verwerken afval en voorkomen daarmee rot en schimmelvorming in de buitenwereld.
11.1) De (tropische) pissebedden kunnen gehouden worden in een vochtig substraat.
11.2) De springstaarten hebben een nat substraat nodig.
11.3) Het gebrek aan goede omstandigheden en voldoende voedsel kan deze dieren op lange termijn gaan opbreken, waarbij ze zich niet meer voortplanten, daarnaast worden ze bejaagd door mieren.
12) Een begroeide buitenwereld, zoals in een terrarium, zorgt er voor dat er naast de dieren ook nog te genieten valt van de aanwezige planten. De planten dragen bij aan het in stand houden van een microklimaat in het formicarium.
12.1) Pas voornamelijk planten in het formicarium toe die nuttig zijn voor mieren in de vorm van een voedselbron (nectar), woonplaats, etc. Veel soorten mieren zullen vermoedelijk wel een voorkeur gaan vertonen voor grond boven ytong om zich in te vestigen. Omgekeerd bekeken kan het echter ook een manier zijn om een in een plantpot genestelde kolonie te introduceren in een gemeenschapsbak. Planten in potten hebben daarbij als voordeel dat ze bij uitval gemakkelijk vervangen kunnen worden.
12.2) Een plant waarin mieren zich hebben gevestigd profiteert hiervan, omdat de werksters niet alleen bescherming bieden tegen plaagdieren, maar ook de groene concurrentie in de onmiddellijke omgeving van de plant onderdrukt. Wat er niet altijd mooi uit zal zien.
12.3) Gebruik met voorkeur laagblijvende planten met kleine bladeren.
12.4) Planten in tropische terrariums hebben een bepaalde luchtvochtigheid en temperatuur nodig om te groeien. Controleer of deze overeenkomen met de gewenste omstandigheden voor de mieren.
12.5) Het is verstandig om een terrarium te laten proefdraaien voor de mieren arriveren. Planten hebben tijd nodig om zich te wortelen. Micro organismen kunnen zich vermenigvuldigen. Ontstane schimmel kan na verloop van tijd verdwijnen. Aanpassingen zijn dan ook makkelijker door de hobbyist uit te voeren, zonder zich om dieren te hoeven bekommeren.
13) Onderhoudswerkzaamheden aan een beplant formicarium
13.1) Onderhoud aan planten bestaat uit watergeven, bemesten, snoeien en uiteindelijk vervangen.
13.2) Gebruik gedestilleerd water, om kalkaanslag op het glas te voorkomen.
13.3) Vervang periodiek een deel van de bodem om uitputting van de grond door opname van voedingsstoffen, mineralen, etc. via de wortels van planten te voorkomen en tegelijk het aanwezige bodemleven de kans te geven zich in de verse grond te vestigen.
13.4) Tijdig vervangen van de verlichting.
13.5) Sluit schuifdeuren af met een strip om mieren binnen te houden.
13.6) Pas op met materiaal uit de natuur, zoals bijvoorbeeld hout. Het kan ongewenste dieren bevatten.
14) Problemen die een gemeenschapsbak op korte of lange termijn met zich mee kan brengen voor de bewoners.
14.1) Oorlog. Een concurrentiestrijd om ruimte, voedsel, etc. zal er onvermijdelijk toe leiden, zonder menselijk ingrijpen, dat koloniën worden uitgeroeid. Het is namelijk zelfs maar de vraag of mieren met volle magen en voldoende ruimte de foeragerende werksters van een andere kolonie met rust zullen laten nog voor deze zich tot een concurrent heeft ontwikkeld of instinctief hier iets toch tegen ondernemen.
14.2) Elke ontmoeting tussen mieren van verschillende soorten of koloniën kan stress met zich meebrengen. In de natuur is er meer ruimte voor de mieren dan in een formicarium om elkaar te ontwijken of te vluchten. Het effect van chronisch stress op een kolonie is mij onbekend, maar ik kan me voorstellen dat het de eilegproductie van de koningin beïnvloed en werkzaamheden van de werksters ontregeld.
14.3) Het gebruik van mieren afkomstig uit verschillende continenten kan tot een overdracht van parasieten of ziekten leiden waar andere soorten geen weerstand tegen hebben opgebouwd.
15) Bestrijding van ongewenste dieren in een terrarium.
15.1) Neem de gewenste bewoners uit het terrarium, plaats een kopje water op de bodem, voeg droog ijs toe en sluit het terrarium af. De vrijgekomen CO2 zal alle dierlijk leven dien verstikken. De planten zullen het CO2 waarderen!
15.2) Voeg water toe tot de bodem verzadigd is en de mieren de keuze hebben tussen vluchten of verdrinken, maar de kans op succes is kleiner als er ook een achterwand is ingebouwd. Er zal ook nevenschade ontstaan.
15.3) Verwijder de gewenste bewoners en planten voor je het terrarium in de vriezer plaatst.
15.4) Haal het terrarium leeg en start opnieuw.
15.5) Bestrijding met behulp van chemische middelen is af te raden.
15.6) Voorkom dat ongewenste dieren in het terrarium komen. Verwijder zoveel mogelijk grond van nieuwe planten voor je ze in de bak zet. Bewaar hout enige tijd in de vriezer. Kook stenen in water.

Ik zal op onregelmatige momenten deze lijst met door mij nieuw verkregen inzichten uitbreiden.

Mocht iemand het willen proberen dan hoop ik dat je het met ons deelt. Nogmaals sorry dat we je post kapen, Hylke
Laatst gewijzigd door Westdijk op 09 nov 2018, 20:25, 6 keer totaal gewijzigd.
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Offtopic: Vind ik niet erg hoor.
Ik vind het "nieuwe onderwerp" erg interresant en zowat al mijn vragen zijn wel beantwoord
kickdok
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 september 2016
Gender:

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door kickdok »

Ik ben nu zelf onlangs gestart met lasius niger,Goede keuze ze zijn perfect voor beginners.

Mvg.stevie
TijsP
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 januari 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door TijsP »

Offtopic: @Westdijk ik vraag me af hoe Lasius flavus samen zouden gaan met een Formica sp. Aangezien Lasius flavus (vrijwel) altijd ondergronds blijft, en Formica sp. toch meer hout-gericht is. Als je vervolgens een groot aquarium neemt kun je voordat de mieren worden "geimporteerd" in de ene hoek gras laten groeien voor de flavus, en in de andere hoek voor de Formica een laag dennenaalden op het zand leggen, stukken hout etc. misschien nog wat bonsai-achtige struikjes. Je zou zelfs kunnen proberen om nog meer diersoorten toe te voegen, zoals wortelluis, pissebedden... een beetje zoals waar ze bij AntsCanada de laatste tijd mee bezig zijn. Ik zal nog eens kijken of ik een paar koninginnen van deze soorten kan vinden :D
Kolonies:
Lasius flavus, +- 120 werksters
Messor barbarus, 17 werksters
Lasius niger 3x, geen werksters
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: TijsP

Bericht door Westdijk »

Offtopic: In de natuur is dit zeker het geval, TijsP, maar in een formicarium is het moeilijk de juiste omstandigheden voor de Lasius flavus na te bootsen. Ik wilde proberen wortelluizen te houden in een kleine opzet als test, maar kwam er niet eens aan toe, omdat ik al faalde het gras in leven te houden. Het kwam omdat ik in het ytong nest wilde blijven kunnen kijken en de hoeveelheid grond minimaal hield, te weinig zoals achteraf bleek. Een aardenest maakt het echter moeizaam om ondergronds enige activiteiten te kunnen waarnemen, terwijl het juist een leuk onderdeel is van de hobby. De kans is dus aanwezig dat de werksters van de Lasius flavus aan de oppervlakte foerageren, als je ze niet ondergronds voedsel kan aanbieden of in een externe bak. In kleine aantallen lijkt het mij geen probleem, maar grote kolonies gedragen zich agressiever dan je misschien zal verwachten.

Inheemse soorten hebben daarnaast een diapauze nodig, je lijkt mij er dan niet aan te ontkomen als je een beplante buitenwereld overweegt om elke soort mier apart in een bak te houden en koppelingen met deze buitenwereld tot stand te brengen. Of je moet de planten voor de winter verwijderen. Iets wat behoorlijk wat werk met zich meebrengt en misschien niet opweegt tegen wat je verwacht te zullen gaan zien.

http://www.ameisenportal.eu/viewtopic.php?f=16&t=1202
Misschien kun je hier wat mee.

Het lijkt mij heel interessant om je vorderingen te vernemen, TijsP, als je besluit het door te zetten. Alleen heb ik misschien onbewust bij jou de indruk gewekt ervaring met gemeenschapsbakken te hebben, maar dat is voor mij geheel theorie. Ik trek conclusies uit wat ik lees op het internet en heb voor me zelf informatie over het onderwerp verzamelt en gecombineerd. Ik ben dus geen ervaringsdeskundige op dit gebied, helaas.
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Gisteren heb ik twee bevruchte lasius flavus koninginnen gevangen en een koningin waarvan ik de soort niet kan identificeren, ik had twee weken geleden al drie lasius niger koninginnen gevangen (waarvan een helaas is overleden, maar de andere twee hebben al eitjes gelegd en zien er gezond uit). Maar gisteren was ik in de buurt van een paar weilanden en een bos toen de koninginnen weer uitvlogen, en ik zag dat er ook lasius flavus koninginnen tussen zaten, en die kon ik gewoon niet laten kruipen. Maar terwijl ik op mijn knieën naar koninginnen zocht kwam ik behalve twee lasius flavus koninginnen ook een koningin van een soort die ik niet ken, en ik vroeg me af of iemand hier weet wat voor soort het is en hoe ik haar kan verzorgen?

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn foto's van de koningin waarvan ik niet weet wat voor soort ze is.

Afbeelding
Dit is een van mijn lasius niger koninginnen

Afbeelding
Dit is een van mijn lasius flavus koninginnen
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Other »

lijkt ze op een van deze?
Afbeelding
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Het is waarschijnlijk een lasius fuliginosus. Ik heb haar nu in een reageerbuisje maar ik heb net gelezen dat deze soort lasius nesten overneemt. Zou het mogelijk zijn om een groepje mieren uit de tuin bij haar in te doen zonder dat ze de koningin van die mieren vermoord? En wat voor nest zou het geschiktst voor haar zijn zou dit lukken?
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door FlorisLe »

Hylke schreef:Het is waarschijnlijk een lasius fuliginosus. Ik heb haar nu in een reageerbuisje maar ik heb net gelezen dat deze soort lasius nesten overneemt. Zou het mogelijk zijn om een groepje mieren uit de tuin bij haar in te doen zonder dat ze de koningin van die mieren vermoord? En wat voor nest zou het geschiktst voor haar zijn zou dit lukken?
Voor een Lasius fuliginosus heb je Lasius umbratus poppen en werksters nodig. je kan het ook met Lasius niger werksters en poppen proberen, maar dan is de kans van slagen klein... Als je de werksters en poppen hebt toegevoegd kan je ze voor een tijdje de koelkast in doen todat de gyne is geaccepteerd.
Als dit eenmaal is gelukt is een reageerbuisje en buitenwereld genoeg voor ze.
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
Hylke
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 september 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: beginners soort kiezen voor ytong nest

Bericht door Hylke »

Mijn lasius fuliginosus koningin is helaas maar zeker niet onverwachts overleden. De lasius niger mieren uit de tuin negeerden haar kompleet en kropen aan de andere kant van het bakje in een hoekje en twee dagen later bewoog ze niet meer. Met de andere kolonies gaat het wel goed en ze hebben allemaal eitjes, maar een van de lasius flavus koninginnen zit de hele tijd stil tegen het watje aan en ze beweegt haar voelsprieten amper. Ik hoop dat ze haar eitjes tegen het watje heeft gelegd en ik ze gewoon nog niet heb gezien anders vrees ik dat ze stervende is. Ik heb een een paar dagen na dat mijn lasius fuliginosus koningin was overleden nog een lasius niger koningin gevangen die ik plots zag lopen omdat ik toch een buisje over had. Ik ben nu op vakantie aan zee in Zuid Holland en ik sta op een camping naast een bos, ik zag ineens een koningin lopen en ik had nog een klein tubetje mijn zak dus heb ik haar daar maar in gedaan. Ik laat haar waarschijnlijk weer vrij maar ik vroeg mij af wat voor soort het is.
Afbeelding
Afbeelding
Hier zijn een paar foto's van de pas gevangen koningin.



Afbeelding
Afbeelding
Ik ben ook bezig geweest om nog een paar nesten te maken. Er is nu èèn bijna af.


ps: sorry dat ik zo laat reageer, ik had er nog niet aan gedacht in verband met de vakantie.
Plaats reactie