Nieuwe messor kolonie aangeschaft

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
G0CH3M
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 oktober 2016
Locatie: Nieuwegein
Gender:
Leeftijd: 23

Nieuwe messor kolonie aangeschaft

Bericht door G0CH3M »

Afgelopen week heb ik mijn nieuwe Messor barbarus kolonie in ontvangst genomen. Uit mijn eigen stomheid heb ik al een aantal fouten gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld mijn gipsnest veel te vochtig gemaakt, waardoor het snel gaat condenseren binnen. Ook maak ik mij zorgen voor schimmels die zich nu dus beter zouden kunnen ontwikkellen.
Hoe zou ik de hoeveelheid vocht in het nest eventueel kunnen laten afnemen?

Ook ben ik bang dat mijn mieren niet meer naar het buiten verblijf kunnen die aan het gips vastzit. Ik heb een zandlaagje erin gedaan met wat stenen, maar er loopt zamd het nest in. Ik weet net niet zeker of ze er doorheen kunnen en het nest kunnen verlaten. Omdat er eventueel teveel zand in de opening ligt waar ik net niets kan zien.

Moet ik de mieren gewoon zo veel mogelijk met rust laten of moet ik ze vooral helpen?
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Nieuwe messor kolonie aangeschaft

Bericht door Calvinier »

We maken allemaal beginnerfoutjes in het begin!
Ikzelf ben ook alles behalve ervaren hoor.
Ik ga er vanuit dat je een koningin hebt met max. 10 werkers, deze zouden nog in het reageerbuisje kunnen blijven.
Wat je zou kunnen doen is een reageerbuisje half gevuld met water (en een watje) omwikkeld met aluminiumfolie in de buitenwereld kunnen leggen.
Dan hebben ze in ieder geval de keuze waar ze willen verblijven.

Ik weet niet wat voor zand je hebt gebruikt, maar messor barbarus mieren komen sowieso weinig buiten, dus niet bang zijn als je ze een tijdje niet hebt gezien.
En ze kunnen zand verplaatsen, dus ik zou er niet te ongerust over maken.

En je gips verwarmen zou er vocht kunnen verdampen lijkt me, maar daarintegen helpt dat ook tegen schimmels als er vuil bij ligt.

Maar zoals ik al zei ben ik niet ervaren ;)
Plaats reactie