Vragen over winterslaap.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Vragen over winterslaap.

Bericht door PixellWarlord »

Ik zat te kijken naar de blogs op het forum en daar zie je soms reuze Formicarium met heel veel mieren. Hoe doen die mensen dit dan met de winterslaap want ik neem aan dat dan niet in de koelkast past? En mijn moeder wilt mijn mieren niet in de koelkast want die zit al altijd vol terwijl het nog 1 reageer buisjes is (Ik vind het ook onzin) Zijn daar dan anderen oplossingen voor?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Floris »

Sommige mensen hebben een koelkast in de schuur waar ze kolonies in winterslaap kunnen zetten. Ik zet mijn grote formicarium in de winter op het balkon in een bak met wat isolatiemateriaal.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Trimpy »

Mijn messor barbarus hebben het reageer buisje
Helemaal afgesloten met zand.
Is dit een teken dat ze de winterslaap ingaan?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door GvG »

Nee, dit is normaal gedrag. Daarom geef ik mieren nooit zand in de buitenwereld.

Een verminderde activiteit, of verminderde ontwikkeling van het broed kunnen wel tekens zijn dat je mieren zich klaarmaken voor de winter.
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door PixellWarlord »

Floris schreef:Sommige mensen hebben een koelkast in de schuur waar ze kolonies in winterslaap kunnen zetten. Ik zet mijn grote formicarium in de winter op het balkon in een bak met wat isolatiemateriaal.
Wat moet ik me hier bij voor stellen dat je alleen het nest er in doet of ook de buiten wereld? Hoeveel isolatie materiaal gebruik je en wat voor isolatie? Misschien een keer een foto?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Floris »

PixellWarlord schreef:Misschien een keer een foto?
Alstjeblieft.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door PixellWarlord »

Floris schreef:
PixellWarlord schreef:Misschien een keer een foto?

Alstjeblieft.
Bedankt heb ik er weer wat bij geleerd.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Westdijk »

Het probleem met een te groot formicarium heb ik momenteel ook. :) Om deze reden heb ik het voorbeeld van Floris gevolgd en voorbereidingen getroffen om een kolonie buiten te laten overwinteren, terwijl ik op zoek ging naar een afsluitbare tempex bak. Iets wat voor bepaalde afmetingen lastiger bleek dan verwacht, ondanks alle hulp die ik hierbij heb gekregen.
Ik heb van platen tempex van vier centimeter dikte een eenvoudige bak gemaakt met een ventilatieopening. Over het tempex heen heb ik lagen purschuim aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het was oorspronkelijk de bedoeling geweest om daarmee de dikte van isolatie te verdubbelen en tegelijk meer stevigheid aan de bak te geven, maar ik heb soms eenvoudig veel te veel fantasie en zag hier weer kansen in om een heleboel uit te gaan testen. Het is dus een groter project geworden dan ik oorspronkelijk voor ogen had. Ik begon al snel rotsen uit het purschuim te snijden. Over het purschuim, waarvan ik verschillende soorten door elkaar heb gebruikt, kwamen diverse lagen tegellijm. Dit ben ik momenteel aan het verven.
Afbeelding
Straks komt hier lak over heen als bescherming en dan beland de bak op een overdekt balkon. Dit word mijn eerste winter dat ik een kolonie buiten de diapauze laat doorbrengen.
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door PixellWarlord »

Het ziet er al mooi uit en geeft mij ook weer een idee hoe ik het later kan gaan doen bedankt!
Laatst gewijzigd door GvG op 20 okt 2016, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door PixellWarlord »

Floris schreef:Sommige mensen hebben een koelkast in de schuur waar ze kolonies in winterslaap kunnen zetten. Ik zet mijn grote formicarium in de winter op het balkon in een bak met wat isolatiemateriaal.
Zou ik ook als ik nu nog snel een reageer buisje bestel met mieren die buiten kunnen zetten in een bak met isolatie materiaal?
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door KoenTheAnt »

hoe dik moet dat isolatie materiaal zijn? ESP dozen zijn wel mooi daar voor lijkt me.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door MessorNiconius »

Mijn Messor barbarus kolonie zit nu zo te zien in de winterslaap modus: er zijn al enige tijd geen nieuwe mieren meer bij gekomen, en ze zitten nu op een kluitje in het nest. Ze hebben nu ook de tunnel tussen het nest en de buitenwereld afgesloten met zaden.

Wat ik mij af vroeg is hoe ik het nest kan verplaatsen aangezien deze soort zo gevoelig is voor trillingen denk ik dat het hele nest op pakken en verplaatsen misschien wel fataal zou kunnen zijn voor de kolonie of koningin?

Ik ben van plan het nest in de schuur te plaatsen aangezien de koelkast waarschijnlijk teveel wordt gebruikt, en iedere keer als de deur dicht wordt gedaan er grote trillingen door de hele koelkast zullen gaan.

Wat is de minimum temperatuur dat de kolonie kan overleven? Hoe geleidelijk moet de temperatuur verandering plaatsvinden?

Bedankt!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door GvG »

MessorNiconius schreef:Wat ik mij af vroeg is hoe ik het nest kan verplaatsen aangezien deze soort zo gevoelig is voor trillingen denk ik dat het hele nest op pakken en verplaatsen misschien wel fataal zou kunnen zijn voor de kolonie of koningin?
Het is belangrijk om te zorgen dat de mieren zo min mogelijk worden blootgesteld aan trillingen. Maar ze gaan niet zomaar dood als je het nest verplaatst. Ze zullen wel in paniek raken, maar zolang dat niet te vaak gebeurt is dat geen groot probleem.
Wat is de minimum temperatuur dat de kolonie kan overleven?
Ik leg ze in de winter in de koelkast, dus 5 graden is geen probleem. Kouder waarschijnlijk ook niet, zolang ze maar niet onder het vriespunt komen.
Hoe geleidelijk moet de temperatuur verandering plaatsvinden?
Ik koel ze langzaam af in een paar dagen, maar dat hoeft niet per se.
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door MessorNiconius »

Ik heb drie dagen geleden het nest ontkoppeld van de buitenwereld en het in de schuur geplaatst (schuur staat los van het huis en is niet verwarmd).

Toen ik net even keek zag ik dat de kolonie nog steeds heel actief is, dus ik heb nog wat meer advies nodig:

Het nest is nu ontkoppeld van de buitenwereld, dus de mieren hebben geen toegang tot water en eten. De verzameling zaden is nog aanzienlijk, maar ik ben bang dat het gebrek aan water voor problemen gaat zorgen nu het mogelijk nog te warm is in de schuur. Ze kunnen ook het afval nu niet meer naar buiten brengen.

De mieren leken zich voor te bereiden op een winterslaap, en het was voor het eerst dat er geen mieren meer aanwezig waren in de arena, maar als ik kijk naar de temperaturen in deze periode in het normale levensgebied van de mieren zie ik dat het daar nog 18-25 graden is.

Houden mieren uit zuid europa / noord afrika over het algemeen een kortere winterslaap? Ik had gelezen dat Messor ook van November tot Maart een winterslaap zou houden, en vond mijn kolonie al aan de late kant.

Heeft Messor een winterslaap nodig? Ik heb hier verschillende antwoorden op gezien, maar in de natuur wordt het volgens mij in hun levensgebied ook niet echt 5 graden ergens in het jaar.

Ik zit nu over vier opties na te denken en heb wat advies nodig:

- De kolonie weer in huis zetten waar ze toegang hebben tot de buitenwereld dus water etc. De kachel brand nog niet, maar het is wel een stuk warmer in huis dan in de schuur.
- Zodra de kachel aan gaat zullen de mieren geen winterslaap meer kunnen houden, kunnen ze de winter door zonder winterslaap? De konining heeft geen nieuwe eireren gelegt en de kolonie is wel duidelijk minder actief sinds de temperatuur gedaalt is in het najaar.
- Kan ik het beste het nest in de koelkast leggen, ook al gaat daar de deur meerdere malen per dag open en is er een kans dat de mieren bevriezen als ik ze te ver naar achter leg?
- Kan ik het beste nu het buitenverblijf aansluiten in de schuur en ze water en eten blijven geven tot de temperatuur zover gedaalt is dat de kolonie toch in winterslaap gaat?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door GvG »

Over wat voor nest praten we? Hoeveel werksters heeft de kolonie? Kun je een foto plaatsen?
MessorNiconius schreef:Ik heb drie dagen geleden het nest ontkoppeld van de buitenwereld en het in de schuur geplaatst
Klopt dat? Je vorige bericht is van eergisteren.
Toen ik net even keek zag ik dat de kolonie nog steeds heel actief is
Het zou ook heel goed kunnen dat de kolonie actief is omdat je kijkt. Als er iets beweegt of trilt schrikken ze en worden ze actief. De activiteit van de werksters zegt overigens niet veel over de "winterslaap". Een winterslaap komt eigenlijk niet voor bij insecten. De werksters blinven gewoon actief. De koningin legt echter geen eitjes meer en de larven ontwikkelen zich niet meer. Dat heet officieel de diapauze. Tijdens de diapauze is het beter voor de kolonie om wat koeler te staan. Het hoéft niet per se, het zal de ontwikkeling van de kolonie wel ten goede komen.
Het nest is nu ontkoppeld van de buitenwereld, dus de mieren hebben geen toegang tot water en eten. De verzameling zaden is nog aanzienlijk, maar ik ben bang dat het gebrek aan water voor problemen gaat zorgen nu het mogelijk nog te warm is in de schuur.
Het is inderaad wel belangrijkndat de mieren toegang hebben tot water.
als ik kijk naar de temperaturen in deze periode in het normale levensgebied van de mieren zie ik dat het daar nog 18-25 graden is.
In de normale leefgebieden gaan soms duizenden kolonies dood als de de weersomstandigheden niet goed zijn. Als het hier uitzonderlijk koud of warm is merk je dat later ook aan de hoeveelheid insecten (mieren, wespen, vlinders, vliegen). Een nat en winderig voorjaar kan zorgen dat er minder wespen zijn in de zomer, een zachte winter kan zorgen voor meer muggen enzovoorts. De omstandigheden in de normale leefgebieden zijn niet altijd de beste. Ik bedoel niet dat de Messors nu doodgaan omdat het 18 graden is in Spanje hoor, mijn Messors staan nu ook nog op kamertemperatuur (behalve de jonge gynes). Ik bedoel, staar je niet blind op temperatuur alleen.
Houden mieren uit zuid europa / noord afrika over het algemeen een kortere winterslaap? Ik had gelezen dat Messor ook van November tot Maart een winterslaap zou houden.
Van november tot maart is inderdaad wel erg lang voor Messor barbarus. Heb je de caresheet voor deze soort gelezen? Die kun je op dit forum vinden.
Heeft Messor een winterslaap nodig? Ik heb hier verschillende antwoorden op gezien, maar in de natuur wordt het volgens mij in hun levensgebied ook niet echt 5 graden ergens in het jaar.
Zie boven.
- De kolonie weer in huis zetten waar ze toegang hebben tot de buitenwereld dus water etc. De kachel brand nog niet, maar het is wel een stuk warmer in huis dan in de schuur.
Niet ideaal, maar het zal niet heel schadelijk zijn.
- Zodra de kachel aan gaat zullen de mieren geen winterslaap meer kunnen houden, kunnen ze de winter door zonder winterslaap? De konining heeft geen nieuwe eireren gelegt en de kolonie is wel duidelijk minder actief sinds de temperatuur gedaalt is in het najaar.
Ja, kan. Een rustperiode is wel beter. Veel organismen hebben een bioritme. Het is gezond om dat te volgen. Denk aan je eigen slaapritme. Je gaat niet direct dood als je niet slaapt, maar je zal je zeker niet optimaal ontwikkelen!
- Kan ik het beste het nest in de koelkast leggen, ook al gaat daar de deur meerdere malen per dag open en is er een kans dat de mieren bevriezen als ik ze te ver naar achter leg?
Bevriezen gebeurt niet snel hoor.
- Kan ik het beste nu het buitenverblijf aansluiten in de schuur en ze water en eten blijven geven tot de temperatuur zover gedaalt is dat de kolonie toch in winterslaap gaat?
Als de koningin geen eitjes legt, en de larven ontwikkelen niet, hebben ze niet echt eten nodig. Ze hebben zaden, dus verder hebben ze alleen water nodig.
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door MessorNiconius »

Het gaat om een gipsnest met ongeveer 50 werksters (een koningin met 4 werksters uit Juli):
Afbeelding

Foto was niet echt scherp te krijgen met het licht in de schuur.

Het klopt dat ze nu 2 dagen in de schuur staan, ik heb ze Zaterdag verplaatst na jouw bericht.

Ik was in de veronderstelling dat de kolonie echt de hele winter zou stoppen met activiteit, ik heb gezien dat mensen reageerbuizen met mieren uit de koelkast haalden en dat de mieren echt net dood leken voor een paar minuten.
Las ook dat mensen ze weg stoppen en pas maanden later weer tevoorschijn halen, maar dat kan dus alleen als ze toegang tot water hebben, in mijn geval moet ik iedere 2 dagen een nat watje in de buitenwereld leggen met water of een reageerbuisje met watje en water aansluiten voor hun vochtvoorziening.
Aangezien de mieren zelf hun uitgang hadden versperd met zaden (zoals op de foto ook te zien is), dacht ik dat ze zich gingen aflsluiten van de buitenwereld voor de winter.

Weer wat geleerd.

Quote van Mika uit de caresheet voor de volledigeheid:

"Deze soort kan overleven zonder overwintering, maar je kan ze vanaf december gedurende zes weken in een plaats met een temperatuur van 12 tot 15°C onderbrengen."

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de schuur tussen de 12 en 15 graden blijft, de koelkast is zeker een stuk kouder dan dat, dus ik denk dat ik deze winter de mieren gewoon binnen zal houden. Ze hebben me in ieder geval in staat gesteld om de buitenwereld goed schoon te maken door eens met zijn allen zich in het nest te barricaderen :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door GvG »

Laten we maar beginnen met het meest voor de hand liggende: Dat nest is veel te groot voor de kolonie. De hoeveelheid zaden in het nest is genoeg voor de komende 5 jaar, schat ik. Dat hoef je ze dus voorlopig niet te geven. Maar goed, daar verander je nu niets meer aan.

Je kunt bij dit nest makkelijk een kleine buitenwereld met een buisje water aanbieden. Dan hebben ze verder niets nodig.
Aangezien de mieren zelf hun uitgang hadden versperd met zaden (zoals op de foto ook te zien is), dacht ik dat ze zich gingen aflsluiten van de buitenwereld voor de winter.
Dat is ook zo.
Ik was in de veronderstelling dat de kolonie echt de hele winter zou stoppen met activiteit, ik heb gezien dat mensen reageerbuizen met mieren uit de koelkast haalden en dat de mieren echt net dood leken voor een paar minuten.
Klopt. Als je ze in de koelkast ze worden ze heel traag. Die traagheid komt door de kou, niet door de "winterslaap" zelf. Als ze zo koud zijn hebben ze geen voedsel nodig. Dat klinkt misschien eng, maar is juist goed voor de mieren.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de schuur tussen de 12 en 15 graden blijft, de koelkast is zeker een stuk kouder dan dat
Dat maakt niet uit. Ik zet de Messors zelf ook in de koelkast op een graad of 7.
Dualbassiejj
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 januari 2017
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Dualbassiejj »

Ik ben een vraagje ik heb net mijn eerste lasius niger kolonie binnen gekregen maar moet ik ze nu nog in in de koelkast leggen of heeft dat niet veel zin meer?
1 x lasius niger - 8 werksters




Boss makes a dollar , I make a dime.
That's why I poop on the boss his time.
MessorNiconius
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 juli 2016
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door MessorNiconius »

Korte update: mijn Messors hebben goed overwinterd in huis, er was weinig activiteit en geen nieuwe eieren etc tot ergens eind februari toen langzaam nieuwe werksters begonnen te verschijnen en ook de buitenwereld weer werd bezocht.
Ondertussen is er een explosieve groei geweest en ik schat dat de kolonie nu vertienvoudigd is of meer.

Mijn enige zorg is dat hun initiele voorraad water aan het opraken is (de originele reageerbuis), ik geef ze nu af en toe water in een dopje met een watje erin, maar ze zijn vooral geinteresseerd in de restanten in de reageerbuis.

Aangezien er ten alle tijden wel 30 of meer werksters aanwezig zijn in de reageerbuis wordt het heel lastig deze te vervangen, en het watje in het dopje droogt in een dag uit met dit weer.

Hebben jullie suggesties voor de watervoorziening? Ik heb mensen gezien met een soort van kleine constructie zoals de waterbak van een vogel (met reservoir etc), waar kan ik deze kopen in het juiste formaat voor mieren? Mijn buitenwereld is slechts 5 centimeter hoog.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Other »

Ik heb in de buitenwereld losse reageerbuisjes met water liggen.
Als deze leeg zijn pak ik deze er gewoon uit, met een kwastje zet ik de mieren die hier nog op zitten terug in de buitenwereld.

Denk dat je niet veel van deze "drink bakjes" gaat vinden van 5cm hoog.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Antstarter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 juni 2018

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Antstarter »

Bij mijn nieuwe kolonie lasius niger liggen alle 17 mieren op hun rug in doodse positie, behalve de koningin, die gewoon stil op haar broed zit.
Is mijn kolonie in winterslaap op is er iets anders gebeurd waardoor alle werksters gestorven zijn?
Antstarter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 juni 2018

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Antstarter »

Bij mijn nieuwe kolonie lasius niger liggen alle 17 mieren op hun rug in doodse positie, behalve de koningin, die gewoon stil op haar broed zit.
Is mijn kolonie in winterslaap op is er iets anders gebeurd waardoor alle werksters gestorven zijn?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Hexednl »

Antstarter schreef:Bij mijn nieuwe kolonie lasius niger liggen alle 17 mieren op hun rug in doodse positie, behalve de koningin, die gewoon stil op haar broed zit.
Is mijn kolonie in winterslaap op is er iets anders gebeurd waardoor alle werksters gestorven zijn?
Er zal iets anders aan de hand zijn..
8-)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door miel »

Misschien dat het watje te strak dicht zit. Dan gaat de zuurstof uit het buisje. Mieren gaan dan in een soort van coma. Als je het watje binnen 24 uur wat losser in de reageerbuis doet, kunnen ze nog wakker worden (jammer dat ik dit nu pas zie). Let erop dat het watje niet helemaal in suikerwater is ondergedompeld, dit sluit de ingang van het buisje te luchtdicht af.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Grotfang »

Hebben myrmica rubra en camponotus ook een winterslaap nodig? Zo ja, op welke temperaturen?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door miel »

Ja, gewoon zoals alle Europese soortjes. Vergelijkbaar met Lasius niger.

Je had dit ook zelf kunnen opzoeken. Dit is makkelijk op internet te vinden. Ik kan ook niet echt goed opzoeken, maar misschien is het handig dit eerst te doen voordat je een bericht op het forum opent. :)
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Vragen over winterslaap.

Bericht door Grotfang »

Oké bedankt
Plaats reactie