Ytong formicarium met zand

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Ytong formicarium met zand

Bericht door Calvinier »

Goedemiddag allen,

Heeft er iemand al ervaring met een y tong formicarium gevuld met zand?

Het lijkt mij namelijk de oplossing dat de mieren niet in bepaalde kamers afval plaatsen omdat ze een overschot aan ruimte hebben.

Ik weet alleen niet of dat moeilijk te bevochtigen is.

Ik hoor graag naar jullie ervaring.
Groetjes Calvin
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Y tong met zand

Bericht door Antquetra »

Als ik je goed begrijp, wil je een ytong nest maken met meerdere kamers.
Hier zal in het begin een kleine kolonie in gaan, dus zou de ruimte te groot worden.
Vervolgens wil je het nest deels vullen met zand, zodat de mieren er niet direct toegang toe hebben.
Het idee is da de mieren het nest stukje bij beetje ruimen om meer nest ruimte te verkrijgen?

Dit zou volgens mij kunnen, maar het grote nadeel hiervan is dat de mieren de kamers nooit geheel zullen leegmaken.
Hierdoor zal er zand of grind (wat je dan ook zou gebruiken) achterblijven, wat een minder fraai beeld oplevert.
Ook loop je het risico dat de mieren het glas zouden bedekken met het aanwezige zand en je zicht hierdoor verdwijnt.

Qua bevochtiging zal het denk ik niet uitmaken, aangezien het vocht in het ytong zelf zal zitten.

Zou het niet mooier zijn om de kamers af te kunnen sluiten met een "deur" mechanisme?
Zoiets als in het omni-nest van antscanada (
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Y tong met zand

Bericht door GvG »

Het probleem "afval in het nest dumpen" zal je op deze manier niet oplossen. Kleine kolonies dumpen hun afval vaak in ondergrondse afvalkamers, die ze daarna afsluiten zodat het afval op natuurlijke wijze opgeruimd wordt. Grotere kolonies hebben wel eens bovengrondse "storthopen", maar lang niet altijd.

In een ytongnest werkt dat niet, omdat het zand in een afgesloten omgeving geen onderdeel is van een ecosysteem, zoals de grond in bijvoorbeeld je tuin.

Daarbij brengt zand andere problemen met zich mee. O.a. een verslechterde zichtbaarheid, en een hogere kans op mijten.

Ook het afsluiten van kamers met deurtjes o.i.d. werkt in de praktijk (bijna) nooit, tenzij je een goed acrylnest hebt. Jammer genoeg is bij dergelijke nesten de vochthuishouding vaak problematisch.

Het simpelste advies is toch gewoon nog steeds het beste: tot 100 werksters in een buisje, daarna eventueel in een heel klein Ytong nestje.
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Ytong formicarium met zand

Bericht door Calvinier »

Duidelijke antwoorden, niet doen dus haha :)
Kan een slotje op!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ytong formicarium met zand

Bericht door GvG »

Nou ja... dat is mijn mening, en mijn advies. Als ik hier nu een slotje op gooi is het net alsof mijn mening de enige juiste is. Dat is absoluut niet zo. Ik weet niet alles en ik heb het ook wel eens mis. Ik sta altijd open voor andere meningen en eventuele discussie. Dat is leerzaam voor iedereen, inclusief mezelf.

Ik ben vandaag nog uit een discussie op Facebook gegooit omdat ik te kritisch was. Doordat de topicstarter mij geblocked heeft kan ik me niet meer mengen in de discussie en wordt mijn kritiek dus effectief gestopt. Ik vind dat een verarming van kennis. Door discussie en kritiek leer je soms meer dan wanneer iedereen alleen maar ja-knikt, of deze kritiek nou terecht is of niet.

De kracht van dit forum (maar ook andere) vind ik de ruimte voor discussie, en dat de reacties bewaard blijven, inzichtelijk voor iedereen. Zo blijft alles duidelijk en transparant.

Zo, dat moest ik even kwijt. Ik laat dit topic open. :)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Ytong formicarium met zand

Bericht door miel »

GvG schreef:
Ik ben vandaag nog uit een discussie op Facebook gegooit omdat ik te kritisch was. Doordat de topicstarter mij geblocked heeft kan ik me niet meer mengen in de discussie en wordt mijn kritiek dus effectief gestopt. Ik vind dat een verarming van kennis. Door discussie en kritiek leer je soms meer dan wanneer iedereen alleen maar ja-knikt, of deze kritiek nou terecht is of niet.
Dit is nou precies de reden waarom ik me op facebook buiten discussies houd :D :D :D


Ook is er bij deze hobby (over het algemeen) inderdaad nog geen "goed" of "fout". Dat maakt deze hobby voor mij juist leuker.
Plaats reactie