Vraag parasitaire soort

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Vraag parasitaire soort

Bericht door Aljosha »

Een klein vraagje waar ik al een tijdje over zit te denken,
Ik lees altijd bij parasitaire gynes (voornamelijk L. umbratus en L. fuliginosus) dat er Lasius niger werksters worden aan toegevoegd en dan in de koelkast etc., maar mijn vraag is nu, kan je niet gewoon Lasius flavus gebruiken?
Deze zijn minder aggresief en zijn even goed als niger werksters. Zo ja heeft iemand het al geprobeerd. Zo niet kan iemand me zeggen waarom?

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Vraag parasitaire soort

Bericht door Hessel »

Werkt zelfs beter kwa acceptatie denk ik. Umbratus imiteerd flavus, wat betekent dat de flavus de umbratus waarschijnlijk ook niet zullen vermoorden. Voor l.fulignosus werken niger werksters toch wel het best denk ik. Één probleem met flavus is wel dat ze weinig buiten komen.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vraag parasitaire soort

Bericht door GvG »

Er worden hier een aantal dingen gesteld waarvan ik denk: "is dat wel zo?".
Deze (L. flavus) zijn minder aggresief en zijn even goed als niger werksters.
L. flavus is een minder agressieve jager dan L. niger, maar betekent dat ook dat ze minder agressief zijn tegenover een parasitaire gyne? En waarom zouden ze "net zo goed" zijn?
Werkt zelfs beter kwa acceptatie denk ik. Umbratus imiteerd flavus, wat betekent dat de flavus de umbratus waarschijnlijk ook niet zullen vermoorden.
L. umbratus werksters lijken op L. flavus werksters, maar dat is geen imitatie. Het zijn allebij soorten die vooral ondergronds leven, en weinig pigment in hun exoskelet hebben. Vandaar de gele kleur. Deze kleur betekent absoluut niet dat L. flavus werksters een L. umbratus gyne minder snel zullen doden.
Voor l.fulignosus werken niger werksters toch wel het best denk ik.
Waarom denk je dat? Omdat ze allebij zwart zijn?

Volgens P. Boer parasiteert L. umbratus vooral L. niger en L. platythorax kolonies. L. fuliginosus parasiteert op haar beurt voornamelijk L. umbratus. Op basis van deze informatie is er dus geen enkele reden om aan te nemen dat L. flavus weksters beter geschikt zijn als "slaven" dan L. niger werksters.

Ik denk dat de meeste hobbyisten vooral L. niger werksters gebruiken voor dit soort projecten omdat ze makkelijker te vinden, en te oogsten zijn. Als ik in de zomer een tegel oplicht, liggen de L. niger poppen vaak voor het oprapen. L. flavus, en met name L. umbratus poppen, zijn moeilijker te vinden.

Ik zeg niet dat jullie ongelijk hebben, maar dat jullie stellingen bij mij vragen oproepen. Het is natuurlijk zeer interessant om te proberen. Ik zou zeer benieuwd zijn naar de resultaten, als iemand makkelijk aan L. flavus poppen kan komen en dit zou proberen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Vraag parasitaire soort

Bericht door miel »

Hessel schreef:Werkt zelfs beter kwa acceptatie denk ik. Umbratus imiteerd flavus, wat betekent dat de flavus de umbratus waarschijnlijk ook niet zullen vermoorden.
Dat Lasius flavus qua uiterlijk veel op Lasius umbratus lijkt, betekent nog niet dat ze elkaar makkelijker accepteren. Mieren zijn slechtziend, en het uiterlijk en gedrag zegt dan ook helemaal niets.

Mieren communiceren via feromonen. Het uiterlijk en gedrag maakt dus niet zo veel verschil. Wel is het waarschijnlijk dat Lasius flavus werksters de umbratus gyne minder makkelijk vermoorden. Dit denk ik omdat het slomere mieren zijn, maar dit weet ik niet zeker.
Laatst gewijzigd door miel op 16 apr 2018, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Vraag parasitaire soort

Bericht door Aljosha »

Bij mij is het net omgekeerd, ik vind massa's flavus nesten in mijn tuin, vroeg het me af omdat ik nog niemand heb gezien die het geprobeerd heeft met L. flavus ( dacht dat het misschien voor één of andere reden niet zou werken). Eens uitproberen in de zomer als ik weer naar Kroatië ga, daar zijn er L. fuliginosus en umbratus gynes in overvloed.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vraag parasitaire soort

Bericht door GvG »

Ok, dan is het inderdaad wel het proberen waard! Ik ben benieuwd.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Vraag parasitaire soort

Bericht door Tioba »

Zit je niet met kruisbesmetting zeg maar omdat je de gynes daar weghaald en poppen uit de tuin haalt?
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vraag parasitaire soort

Bericht door GvG »

Besmetting met ziekteverwekkers en/of parasieten bedoel je? Dat is wel een (klein) risico inderdaad.
Plaats reactie