Mierensterfte

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 november 2016
Locatie: omgeving Utrecht
Gender:
Leeftijd: 26

Mierensterfte

Bericht door Sjoerd »

Hallo allemaal,
Ik heb nu sinds een week mijn eerste mierenkolonie, ik heb deze gekocht bij mierenboerderij.nl.
Het was een koningin en 10 werkers van de soort Lasius niger.
Nu zijn er sinds vorige week 2 werkers overleden. Ik heb echter geen idee waarom en wil graag ingrijpen.
Ze staan in mijn kamer waar het raam overdag meestal openstaat.
De mieren zitten in een testtube, deze testtube heb ik voor het gemak bij het voeren in een kleine (ongeveer 10 bij 5 cm) outworld gelegd.
De mieren zitten voornamelijk opgekropt bij elkaar achterin de testtube. Ik heb de testtube met een plakbandje aan de zijkant van de outworld geplakt en aan de overkant van de mieren zit een 2e testtube met water voor ze. Ik had het idee dat uit hun eigen testtube niet goed water kwam maar kon hem lastig aanduwen.
Tot zo ver heb ik ze wat kruimels van een eierkoek gegeven en 3 fruitvliegjes.

Iemand een idee wat er anders moet/kan?

Alvast bedankt,
Sjoerd
Laatst gewijzigd door GvG op 20 dec 2016, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 november 2016
Locatie: omgeving Utrecht
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren sterfte

Bericht door Sjoerd »

Ze hebben niet heel veel licht, hebben ze dat meer nodig?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Mieren sterfte

Bericht door Hessel »

Ze hebben ook suikerwater nodig hè, anders houden de mieren het niet vol. En even een vraag: waar lagen de mieren toen ze dood waren? Het zou goed kunnen dat ze gewoon in winterslaap waren, wat was hun houding?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren sterfte

Bericht door GvG »

Leuk dat je je eerste kolonie hebt! Was het niet gelukt om via het forum een kolonie over te nemen? Is iedereen door zijn extra kolonies heen?
Sjoerd schreef: ik had het idee dat uit hun eigen testtube niet goed water kwam maar kon hem lastig aanduwen

...

tot zo ver heb ik ze wat kruimels van een eierkoek gegeven en 3 fruitvliegjes.
Bedoel je dat je het watje hebt geprobeerd aan te duwen, terwijl de mieren in het buisje zaten? Dat moet je echt niet doen. Dat veroorzaakt enorme paniek in het nest, wat erg schadelijk is. Ze hebben maar weinig water nodig. Zolang er nog wat water achter het watje zit is het goed. Bovendien kun je lekkages veroorzaken als je aan het watje gaat rommelen.

Kruimels van een eierkoek is geen geschikt voedsel. Je hebt de beginnershandleiding gelezen toch? Als je ze suikerwater en fruitvliegjes geeft krijgen ze eiwitten en suikers. Dat is in principe voldoende, zeker voor kleine kolonies.

Fel licht hebben zeker niet nodig. Dat krijgen ze in een nest onder de grond ook niet. Sterker nog, fel licht kan schadelijk zijn. Direct zonlicht moet je vermijden.

2 dode werksters is geen reden tot paniek, je hoeft niet "in te grijpen". Het is niet te zeggen waardoor het komt. Misschien door de reis naar jouw huis.
In de winter zijn mieren minder actief en nemen ze minder voedsel aan. Probeer ze met rust te laten.

In Nederland spreken we doorgaans van "reageerbuis" en "buitenwereld". ;)

Succes!
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 november 2016
Locatie: omgeving Utrecht
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren sterfte

Bericht door Sjoerd »

Bedankt voor de reacties:
waar lagen de mieren toen ze dood waren? Het zou goed kunnen dat ze gewoon in winterslaap waren, wat was hun houding?
De mieren waren door de anderen versleept naar een hoek van de buitenwereld. Ook na dat ik ze voorzichtig aanraakte kwam er geen beweging in.
Leuk dat je je eerste kolonie hebt! Was het niet gelukt om via het forum een kolonie over te nemen? Is iedereen door zijn extra kolonies heen?
Ik zag niet dat iemand het aanbood, ik moet toegeven dat ik ook niet heel ver heb gezocht om dit te doen.
Bedoel je dat je het watje hebt geprobeerd aan te duwen, terwijl de mieren in het buisje zaten?
Nee dit heb ik niet, ik had ook bedacht dat dit niet fijn zou zijn voor ze en dat als ik te hard duwde ze zouden kunnen verdrinken.
Aangezien ik toch zeker wou zijn dat ze water hadden de 2e reageerbuis. Vraagje: kan je ook suiker water in reageerbuisje met een watje doen?
Is het aan te raden om wat zand uit bijvoorbeeld mijn tuin in de buitenwereld te leggen zodat ze zich kunnen ingraven?
Is het misschien een idee om de 2 dode werkers te vervangen door mieren van dezelfde soort? Er zitten er genoeg in mijn tuin.
Laatst gewijzigd door GvG op 20 dec 2016, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling, interpunctie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren sterfte

Bericht door GvG »

Suikerwater kun je ook in een buisje aanbieden, maar een vakje uit een lege paracetamolstrip met een klein watje erin werkt ook goed als drinkbakje. Ze hebben nog maar weinig nodig, je hoeft ze niet elke dag iets te geven.

Zand zou ik niet doen, dat kunnen allerlei dingen mee gebeuren die je niet verwacht. Hou het simpel.

Werksters van een andere kolonie kun je niet toevoegen, dat wordt vechten. Ook als ze van dezelfde soort zijn.
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mieren sterfte

Bericht door Calvinier »

Ikzelf ben ook een beginner, de tips die ik je kan meegeven:

Raak niet in paniek, het komt weleens voor dat ze sterven tijdens de winterslaap heb ik gelezen.
Zolang ze water en suikerwater hebben en een simpele kleine leefruimte zal het allemaal goed moeten komen.
Heb geduld, ze worden over een aantal maanden weer wakker en dan gaat voor ons beide de hobby beginnen ;)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 november 2016
Locatie: omgeving Utrecht
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren sterfte

Bericht door Sjoerd »

Werksters van een andere kolonie kun je niet toevoegen, dat wordt vechten. Ook als ze van dezelfde soort zijn.
ik heb iets gelezen over boosten, zou je mischien kunnen uitleggen hoe dat dan zit?

Calvinier bedankt, ga ik doen :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren sterfte

Bericht door GvG »

Boosten kun je ook nog maar beter laten. Dat is het toevoegen van poppen uit een andere kolonie, om zo de kolonie sneller te laten groeien. Dit is niet zonder risico's. Het is een geval van "haastige spoed is zelden goed".

Als je deze zomer zelf koninginnen vangt, heb je daarna genoeg kolonies om mee te experimenteren, te proberen en daarvan te leren. Op je eerste kolonie kun je beter zuinig zijn. Als er iets misgaat heb je niets meer. Nogmaals, hou het simpel.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mieren sterfte

Bericht door miel »

In een ander topic "Wat is broed boosten?" schreef ik het volgende:

Broed boosten betekent niks anders dan broed toevoegen aan een kolonie, zodat ze als het ware een "boost" krijgen: De koningin krijgt meer werksters, de werksters kunnen meer voedsel halen en larven verzorgen, de koloningin kan meer eitjes leggen, de groei gaat sneller.

Broedboosten kun je doen als het warm weer is. Omdat het broed zich bij hogere temperaturen sneller ontwikkeld, zullen de mieren hun broed aan de operavlakte leggen. Meestal boost je met coconnen, omdat deze geen voedsel nodig hebben, in tegenstelling tot larven. Hierdoor vragen coconnen weinig energie van de werksters.

De voordelen van broed boosten zijn dus, dat je sneller iets hebt om naar te kijken, en de groei sneller gaat. De nadelen hiervan zijn dat je de koloniestichting zo goed als overslaat, waardoor je een interessante fase van de levensloop van een kolonie mist.
Ook kun je, wanneer je boost in het voorjaaar of in het begin van de zomer, per ongeluk poppen van geslachtsdieren boosten. Daarnaast kun je eventuele ziekten overbrengen.

Hier moet iedereen zijn eigen keuze in maken

Gr, Miel
DaanD
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 juni 2017
Gender:

Mierenboederij

Bericht door DaanD »

Moeten je mieren met warm weer laten liggen of naar een coolere plek leggen :D
En is het erg als er een of twee eitjes doodt zijn
DaanD
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 juni 2017
Gender:

Re: Mierenboederij

Bericht door DaanD »

Moeten je mieren met warm weer laten liggen of naar een coolere plek brengen
En is het erg als er een of twee eitjes doodt zijn :)
Plaats reactie