Probleem Camponotus vagus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viggo
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 augustus 2016
Gender:

Probleem Camponotus vagus

Bericht door Viggo »

Hallo,
Ik heb sinds ongeveer 5 weken geleden. Maar het gaat niet echt goed. Ik kreeg ze geleverd met vier werksters. Maar ngeveer na twee weken waren de eerste twee werksters overleden. Het watje was van de honingdouw afgesprongen en het lag in de arena. Waarschijnlijk waren ze zo overleden. Maar ongeveer ee week geleden lag er nog één werkster dood in de arena. Ik had geen idee hoe dat kwam.
Nu lijkt het verder wel goed te gaan. De gyne heeft een aantal eitjes. Maar nu komt die ene werkster niet meer in de arena. Ik weet dat dat normaal is maar nu eet ze niets en kaan geen suikerwater drinken. Dus zou iemand weten waar ik nu het best kan doen?
1x Lasius niger 2013
1x Lasius niger 2016
1x Messor barbarus 2016
1x Messor barbarus 2017
3x Tetramorium sp 2017
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Probleem Camponotus vagus

Bericht door miel »

Suikerwater in het buisje aanbieden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Probleem Camponotus vagus

Bericht door GvG »

Het is winter. De eitjes en larven ontwikkelen zich nu op een lager tempo. Ze hebben geen voedsel nodig. De werkster hoeft dus niet naar buiten om insecten te zoeken. De gyne en de werkster houden zich rustig, om heen energie te verspillen. Ze hebben dus ook geen suikers nodig. De wekster kan natuurlijk ook geen risico's nemen. Als ze sterft is de gyne alleen.

Als je ze in de koelkast legt, gebruiken ze nog minder energie en komen ze de winter beter door. Daarom heb ik mijn Camponotus vagus als sinds oktober in de koelkast liggen.

Ik zou nu geen suikerwater in het buisje gaan aanbieden. Laat ze zoveel mogelijk met rust. Als je ze in de koelkast wilt leggen kun je het buisje afsluiten met een watje, en verduisteren met aluminiumfolie, en dan gewoon een paar maanden in de koelkast.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Probleem Camponotus vagus

Bericht door Other »

Had ongeveer hetzelfde met mijn Camponotus herculeanus.
Op advies van GvG heb ik deze ook goed met rust gelaten nadat er wat werksters waren overleden.
In oktober hadden ze gelukkig weer 2 grote larven, maar ik heb ze alsnog lekker koud in winterslaap gedaan.
Sindsdien heb ik ze niet meer geobserveerd. Dus we hopen nu op een goed 2017 ;)

Als ik zo hoor en lees is dit ook wel een eigenschap van Camponotus, dat er "zomaar" werksters overlijden. :?:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Viggo
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 augustus 2016
Gender:

Re: Probleem Camponotus vagus

Bericht door Viggo »

Dankjewel allemaal ik weet nu genoeg
1x Lasius niger 2013
1x Lasius niger 2016
1x Messor barbarus 2016
1x Messor barbarus 2017
3x Tetramorium sp 2017
Plaats reactie