Tips voor mijn formicarium

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
turbokristian
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 december 2016
Gender:

Tips voor mijn formicarium

Bericht door turbokristian »

Hallo iedereen,

ik heb sinds woensdag 4 oktober (dierendag) een Messor barbarus kolonie. Met nu 1 koningin en 7 werksters (waren er 9 :? ).
Ik geef ze vooral zaden, fruitvliegjes en stukjes fruit (vooral appel).
Maar ik weet niet of ik het allemaal goed doe en daarom een paar vragen:

Afbeelding
Dit is een foto van mijn setup.

Is het wel goed? Helaas zijn er 2 mieren doodgegaan dat zijn helaas de mieren die vaak in het gips waren. Maar de rest kwam er niet (en gaan niet verhuizen). Ik heb natuurlijk lang gewacht (2 maanden). Moet ik het buisje opwarmen en/of veel licht gebruiken (en het gips natuurlijk donker).
En er zijn nog geen eitjes uitgekomen. Soms zie ik na 2 weekjes dat de koningin een hoopje eitje bij zich draagt. Zijn ze dan dood? Ik heb nog geen cocons gezien.
Mijn plan was ook om in februari een warmtematje te gaan gebruiken. En misschien wat kleine buisjes met watjes voor water/ suikerwater in plaats van een spons.

Ik kan wat dingen kopen als het nodig is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes turbokristian.
Laatst gewijzigd door GvG op 20 dec 2016, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: tips voor mijn Formicaria

Bericht door GvG »

Hoi turbokristrian, welkom.

Heb je de beginnershandleiding al gelezen? Als je linksboven op "introductie mierenhobby" klikt, kun je hem vinden. Er is ook een caresheet voor deze soort met veel nuttige informatie. De caresheets staan bij "verzorging van mieren".

Die mieren kunnen beter in het buisje blijven tot de kolonie veel groter en sterker is. Dat gipsnest is voorlopig nog veel te groot voor ze. Je kunt het buisje aangesloten laten aan de buitenwereld, maar zorg dat de toegang naar het nestgedeelte dicht is. Je kunt er bijvoorbeeld een watje instoppen.

De eitjes en larven ontwikkelen nu langzamer omdat het winter is. Dat is niet vreemd.
Messor barbarus is een soort die niet goed tegen verstoring kan. Je kun het beste het buisje donker maken met aluminiumfolie en er zoveel mogelijk afblijven. Als je ze elke dag bekijkt zul je de ontwikkeling van de kolonie flink afremmen. Als je de koningin ziet met eitjes of larven tussen de kaken betekent dat dat ze zich bedreigd voelt. Als de mieren ontspannen zijn laten ze de eitjes en larven op de bodem liggen.

Succes!
turbokristian
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 december 2016
Gender:

Re: tips voor mijn formicarium

Bericht door turbokristian »

Bedankt voor je tips, nu hoef ik me gelukkig niet meer zorgen te maken ;)
Plaats reactie