Messor barbarus winterrust

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Messor barbarus winterrust

Bericht door florANT »

Hoi iedereen

Ik heb dus nu Messor barbarus en ze zitten in een met aluminiumfolie verduisterd buisje. Maar nu komen ze er zelden uit. Dit is goed, toch? Ze komen er enkel uit wanneer er wat trillingen ontstaan bv. wanneer ik hun fruitvliegen geef, deze fruitvliegen nemen ze trouwens niet aan. Mijn vermoeden is nu dat ze in een soort van winterrust zijn gegaan. Maar kan dat? In mijn kamer is het vrij koel ongeveer 19 graden. Kan Messor al in een winterrust gaan bij 19 graden?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door GvG op 24 dec 2016, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus winterrust

Bericht door GvG »

Ja, dat kan. Kleine kolonies zijn sowieso schuw, en hebben maar weinig voedsel nodig. Je ziet ze dus maar weinig in het begin, zeker in de winter.

Het is heel belangrijk dat je ze kunt voeren zonder trillingen te veroorzaken. Elk moment dat er paniek uitbreekt is schadelijk. Als ze naar buitenkomen bij trillingen is dat dus een slecht teken. Gebruik je een deksel? Kun je een foto plaatsen van je opstelling?
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor barbarus winterrust

Bericht door florANT »

Ja ik gebruik een deksel maar daarvoor komen ze niet naar buiten. Het is voornamelijk wanneer de vliegjes het bakje raken.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus winterrust

Bericht door GvG »

Ik durf met zekerheid te zeggen dat het openen van een deksel veel meer trillingen veroorzaken dan een vliegje dat de bodem raakt. Maar als je een foto plaatst is het voor ons veel makkelijker inschatten.

Deksels kun je beter niet gebruiken, daarom gebruiken we anti-uitbraakmiddelen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus winterrust

Bericht door GvG »

Ik durf met zekerheid te zeggen dat het openen van een deksel veel meer trillingen veroorzaken dan een vliegje dat de bodem raakt. Maar als je een foto plaatst is het voor ons veel makkelijker inschatten.

Deksels kun je beter niet gebruiken, daarom gebruiken we anti-uitbraakmiddelen.
Plaats reactie