Grootte van mieren (Lasius niger)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Goedenavond hobbyisten,

Ik heb nu zon al een half jaartje een kleine kolonie van Lasius niger die van 4 werkers naar een stuk of 50-60 werkers (gokje) is gegroeid. Maar wat mij opvalt is dat ze redelijk klein zijn. Ook degene die worden geboren. Ze zijn niet veel groter als 0,2cm (gokje). Buiten zijn ze vaak wel 2x zo groot..! Is het zoals bij de Messor barbarus (dacht ik) dat hoe groter de kolonie wordt hoe groter de werksters worden? Of is mijn dieet niet goed genoeg is met onbeperkt suikerwater (wit suiker) en 5-10 fruitvliegjes per dag.

Moet ik bijvoorbeeld druivensuiker gaan gebruiken of moet ik de insecten gaan afwisselen tussen meelwormen, fruitvliegen en misschien andere insecten.

Waar ik ook tegenaan loop is het voeren van honing. Op pure honing lopen ze snel af en zie je de antennes alle kanten op gaan. Maar als ze er zijn lijkt het te dik om op te drinken. En als ik dit verdun hebben ze geen interesses meer en vinden ze suikerwater belangrijker. Zelfde geldt voor jam. Hebben jullie hier ervaring mee?

Hebben jullie andere tips omtrek voeding? fruit, groenten.. ?

Sven
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door GvG »

Hoi Sven, dat is een mooi resultaat. Goed bezig!

Lasius niger werksters zijn in gevangenschap eigenlijk altijd kleiner dan in het wild, bij mij ook. Ik geef mijn kolonie (gyne uit 2012) ook suikerwater en kleine insecten, en mijn werksters zijn ook beduidend kleiner dan de werksters die ik buiten zie lopen.

Hoogstwaarschijnlijk komt dit door het voedsel. Voor wilde kolonies is honingdauw een zeer belangrijke voedselbron. Dit verkrijgen ze door bladluizen, en levert naast suikers ook aminozuren. Aminozuren zijn nodig om eiwitten te vormen, en dus te groeien.

Sommige leden geven hun mieren "honingdauwsurrogaat", dat is een mengsel dat ongeveer dezelfde stoffen bevat als echte honingdauw. Ik weet niet of de werksters daarvan groter zullen worden. Misschien kan één van de leden die al meerdere jaren ervaring heeft met honingdauwsurrogaat dat verhelderen.

Het aanbieden van honing en jam heeft niet echt voordelen boven suikerwater. Het bederft sneller, dus je kan het naar mijn mening beter bij suikerwater houden.

Groente hoef je niet te geven. Een klein stukje appel wordt bij mij altijd goed ontvangen.

Let er op dat ze in de winter minder eten dan in de zomer.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Bedankt voor je reactie!

Zie je dit vaker bij mier soorten, dat ze kleiner blijven, of alleen bij Lasius (niger)?

Ik heb dat honingdauwsurrogaat idd gezien en hoe je het moet maken. Maar omdat me kolonie nog erg klein is en het maar 'Lasius niger' is vind ik het nog niet waard. Pas wanneer ik later een gevoeligere mier neem.

Je zou denken dat er meer voedingstoffen en antibacterieel middelen van de honing in acht wordt genomen maar dat is dus niet zo. Helaas.

Wel een ontzettend leuke hobby! Helaas zijn mijn mieren erg select met de insecten dat ik geef. Alles buiten fruitvliegjes valt niet ten goede. Misschien omdat het nog een kleine kolonie is en het is natuurlijk winter!

Met de laatste zin, ik geef alleen wat ze aannemen. Of moet ik dit ook verminderen? Als ze niks aannemen gooi ik het weg en laat ik ze voor een week of iets dergelijks.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door GvG »

Ik zie het inderdaad vooral bij Lasius niger. Mijn Liometopum microcephalum en Tetramorium sp. (beide in Italië gevonden) blijven ook erg klein, maar die zie ik in het wild te weinig om goed te kunnen vergelijken. Mijn Messor barbarus , M. capitatus en Camponotus vagus produceren media en majors, dus die hebben er wel grote werksters bij lopen. Ik denk dat ze ongeveer net zo groot zijn als in het wild, maar ik weet het niet zeker. Het scheelt in ieder geval weinig.

Als je je mieren nu niet in de koelkast hebt, is het inderdaad verstandig om ze voedsel te blijven aanbieden. Als ze het niet aannemen is het geen probleem, dan hebben ze het blijkbaar niet nodig.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Other »

Nooit eerder opgevallen eigenlijk, ik heb mijn Lasius niger een paar poppen van een wild nest uit mijn tuin gegeven.
In mijn YouTube filmpje kan je erg goed het verschil in de grote zien. (Doorspoelen naar 2.37 min ;))

YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Other, bedankt voor je reactie!
Je ziet het idd heel goed.. Bijna 2x zo groot

Er moet wel een logische reden voor zijn.. Geen idee of dit ooit al is onderzocht is.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Hessel »

De logische reden is gebrek aan voedingstoffen. Daarom zijn mensen uit Europa groot en in Azië wat kleiner. Dat werkt hetzelfde met mieren denk ik
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door KoenTheAnt »

zo dat verschil is wel heel groot ja.
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Wanneer je de voederdieren bepoederd met vitamine en mineralen die ook worden gebruikt bij reptielen. Zou dit effect hebben op de gezondheid van de mieren of zouden ze hier helemaal niks mee doen? Iemand ervaring mee?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door GvG »

Nee, ik denk niet dat dat helpt. Reptielen krijgen in gevangenschap vaak gebrek aan calcium en bepaalde vitamines, dat is niet vergelijkbaar met mieren. Bovendien nemen mieren alleen voedingsstoffen op di zijn opgelost in water. Het is aannemelijk dat voedingsstoffen in poedervorm niet bruikbaar zijn voor mieren.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Ben wel benieuwd waar het 'probleem' dan ligt. Welke stof ze dan missen of mogelijk iets anders.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door GvG »

Ik denk dat honingdauw aminozuren bevat die ze in gevangenschap niet, te weinig, of in verkeerde verhoudingen binnenkrijgen.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Is het ook zo dat alle mieren honingdauw aminozuren krijgen? Als ik het goed heb verkrijgen ze dit bladluizen. Maar niet alle mieren oogsten van bladluizen? of zie ik iets over het hoofd?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door GvG »

Nee, klopt. Ik zie het vooral bij Lasius niger, dat is een soort waarvoor honingdauw erg belangrijk is. Voor bijvoorbeeld Messor barbarus is honingdauw geen voor de hand liggende voedselbron. Bij Messor barbarus zie ik wél grotere werksters.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Other »

Ik heb nog 2 jonge kolonies Lasius niger uit 2016, ik ga er 1 op honingdauwsurrogaat zetten en de ander op suikerwater.
Zal eens kijken of er een verschil in zit.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

@GVG ah vandaar. Dan zat het verkeerd in mijn hoofd. Dan is dat een hele goede verklaring idd. T zal helaas heel moeilijk zijn dit proces met bladluis na te bootsen in een Arena. Gezien je dan een heel ecosysyeem moet maken zodat de bladluizen niet uit de hand loopt. Ook moeten de mieren het accepteren. Wel een leuk project.

@Other Leuk expiriment! Ben erg benieuwd naar het resultaat. Ook naar de snelheid van ontwikkeling van de kolonie. Misschien leuk om een topic op te stellen in 'onderzoek'
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Other »

Sven12 schreef:@Other Leuk expiriment! Ben erg benieuwd naar het resultaat. Ook naar de snelheid van ontwikkeling van de kolonie. Misschien leuk om een topic op te stellen in 'onderzoek'
Om een echt onderzoek waardig resultaat te willen zal ik het met meer dan 2 kolonies moeten doen denk ik.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Daar heb je een punt. Dan zal je het echt op honderd moeten testen. Wel is de uitslag van jouw kleine proef interessant. Als hier echt een visuele vergroting van de mier is (of juist niet). Leuk om te delen :)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Westdijk »

Ik heb met interesse dit topic gevolgd. Bij mijn Lasius niger kolonies heb ik hetzelfde geconstateerd. Het verschil in grote van de werksters hebben mijn kolonies Charlie en Foxtrot met de mieren in de natuur echter in de afgelopen jaren tot een minimum terug gebracht. Ik geef suikerwater in een zodanige verhouding dat ik het suikerdeeg noem en tot zover geen enkele reden gezien om het aan te passen of zelfs te veranderen. Het is zo dik dat mieren er zelfs soms in gaan graven.
Wat wel is veranderd is de hoeveelheid insecten en fruit die ik aanbied en de variatie hierin. Ik heb de latere generatie werksters steeds groter zien worden. Hieruit trek ik de voorzichtige conclusie voor me zelf dat het van belang is wat de koningin te eten krijgt voor het leggen van de eieren. Wat ik helaas niet kan bevestigen is dat de latere poppen iets groter zijn geworden. Ik vermoed van wel, maar heb hier helaas te weinig aandacht aan besteed vanaf het begin van het starten van de kolonie om het met zekerheid te kunnen zeggen. Het is lastig om dit van foto's af te kunnen leiden, omdat ik op verschillende afstanden opnamen maak en het zal een vertekend beeld geven om hier conclusies uit te trekken. In mijn beleving krijgen de later gekomen werksters op deze manier een betere start voor ze zelf voedsel hebben genuttigd, terwijl de meerderheid van de mensen die gereageerd hebben denken dat het voornamelijk ligt aan het ontbreken van bepaalde stoffen in wat de mieren allemaal tot zich nemen. Dat is tenminste mijn samenvatting in het kort van wat ik tot zover gelezen heb. Mocht ik het mis hebben hoe ik het heb samen gevat dan mag ik hierin natuurlijk gecorrigeerd worden. Heel interessant en leerzaam hoe verschillend er over wordt gedacht. Zoiets geeft me altijd voldoende stof om er eens op een andere manier tegenaan te kijken.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Other »

Kan het dan ook niet zijn, dat hoe ouder de kolonie hoe groter de werksters worden?
Zoals dat je eerste generatie werksters klein is, en dat deze naarmate groter worden.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door GvG »

In principe groeien mieren alleen tijdens het larvale stadium, dus ik denk dat de voeding die ze krijgen als larve het meeste invloed heeft op de uiteindelijke grootte van de werksters. Misschien is de kwantiteit ook wel een belangrijke factor Westdijk, daar kan je wel eens gelijk in hebben. En variatie van voedsel kan ook zeker invloed hebben.

@Other,
In de natuurlijke situatie is dat absoluut waar. De eerste generatie bestaat uit kleinere werksters dan de generaties daarna. Echter, in gevangenschap zien we dat Lasius niger werksters kleiner blijven dan in wilde kolonies. Mijn kolonie is begonnen in 2012, en heeft honderden werksters (deze zomer veel werksters verloren door uitdroging). Er is zeer veel aanwas, er liggen nu ook veel larven te overwinteren in het nest. Vorige zomer lagen de poppen rijen dik opgestapeld. De werksters blijven echter klein. Misschien wel iets groter dan de eerste werksters waren, maar beduidend kleiner dan de werksters van wilde kolonies.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Grootte van mieren (Lasius niger)

Bericht door Sven12 »

Wat misschien ook zou kunnen is de vestiging. In het wild kunnen ze de perfecte locatie zoeken onder de grond en in gevangenschap kiezen de denk ik eerder de minst ergste uit. Al zou ik niet precies weten hoe dit zou kunnen werken.

Toch wel leuk dat er verschillende ideeën zijn.
Plaats reactie