Beginner miersoort in de winter?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
roci
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 januari 2017
Gender:

Beginner miersoort in de winter?

Bericht door roci »

Hallo iedereen,

Heb me het laatste twee uurtje best wel zitten te verdiepen in deze hobby, en heb zo gauw mogelijk een account aangemaakt. Ik wil dus wel graag zo snel mogelijk van start gaan.

Nu had ik dus de vraag of er enkele mier soorten die ik nu nog rond deze temperaturen zou kunnen vangen.
Ik woon in de omgeving Gelderland dus als iemand een soort voor mij weet alvast heel erg bedankt :)

Gr, Roci
Gebruikersavatar
levi
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 september 2015
Gender:

Re: Beginner miersoort in de winter?

Bericht door levi »

nee, dat kan nog niet. als je gynes wilt vangen moet je dat in de zomer doen. er zijn soorten die wat eerder uitvliegen dan de andere soorten maar de meeste vliegen in de zomer uit. in de zomer vliegen ook de makkelijkste soorten uit zoals Lasius niger en Lasius flavus.
1 lasius niger
1 lasius flavus
1 messor barbarus
2 formica fusca
1 tetramorium sp.
roci
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 januari 2017
Gender:

Re: Beginner miersoort in de winter?

Bericht door roci »

levi schreef:nee, dat kan nog niet. als je gynes wilt vangen moet je dat in de zomer doen. er zijn soorten die wat eerder uitvliegen dan de andere soorten maar de meeste vliegen in de zomer uit. in de zomer vliegen ook de makkelijkste soorten uit zoals Lasius niger en Lasius flavus.
Oké bedankt voor de snelle reactie :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Beginner miersoort in de winter?

Bericht door GvG »

roci schreef: zo gauw mogelijk een account aangemaakt.
zo snel mogelijk van start gaan
Hoi, welkom op het forum. Ik moet je waarschuwen: bij deze hobby is geduld zeer belangrijk. Als je dingen overhaast, en "zo snel mogelijk" gaat doen, is de kans dat je teleurgesteld wordt heel groot.

Insecten zijn koudbloedig en dus niet actief bij deze temperaturen (-5, terwijl ik dit schrijf), dus nu mieren vangen gaat niet lukken.

Heb je de beginnershandleiding al gelezen? Die vind je linksboven, bij "introductie mierenhobby". Of klik hier.
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Beginner miersoort in de winter?

Bericht door Calvinier »

Ik begrijp je enthousiasme, maar zoals GVG al zegt heb je voor deze hobby voornamelijk geduld nodig.
Zelf ben ik ook pas een aantal maanden geleden begonnen, en ik kan niet wachten totdat ze uit hun winterrust ontwaken!
Ik weet dat mierenboerderij.nl nog steeds mieren verkoopt ondanks dat ze allemaal in winterrust zijn.
Maar op het forum zullen ook wel mensen zijn die nog mieren over hebben, of deze ze nu versturen is een 2e...

Maar als je mieren in je bezit krijgt, zullen ze in winterrust zijn of zo snel mogelijk gaan en zullen ze pas februari/maart weer actief worden.

Maar welkom op het forum en alvast veel plezier in de hobby!
roci
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 januari 2017
Gender:

Re: Beginner miersoort in de winter?

Bericht door roci »

Hoi iedereen,

Bedankt voor alle informatie, en ja ik heb de beginnershandleiding gelezen. :lol:
Geduld is voor mijn geen probleem. Ik ben alleen zo'n type persoon dat wanneer ik iets leuks zie ik er ook wel graag mee wil beginnen. Wachten tot de zomer moet dus wel lukken. :)
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Beginner miersoort in de winter?

Bericht door Other »

Welkom op het forum roci,

Als je niet tot de zomer kan wachten zijn er vast wel mensen op het forum die je een kolonie voor een zacht prijsje kunnen aanbieden.

Hier kan je dat in de gaten houden: http://www.antforum.nl/viewforum.php?f=13
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie