Lasius niger verhuizen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Lasius niger verhuizen

Bericht door RJ »

Goedemiddag,

Ik heb een Lasius niger kolonie van 150/200st.

Ze zaten in een mooi klein formicarium van 8kamers
Nu ben ik er vandaag achter gekomen dat ze met zijn alle zijn verhuisd naar het reageerbuisje waar suikerwater inzit... kan dit kwaad?
IMG_1778.JPG
IMG_1781.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GvG op 25 jan 2017, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen, spelling
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door AbbiDabbie »

Het kan niet echt kwaad, maar dit betekent wel dat ze het buisje aantrekkelijker vinden dan het formicarium. Misschien een ander formicarium of het nest aantrekkelijker maken dan het buisje zal helpen.
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door RJ »

Denk dat ik 't nest afkoppel en een 2de reageerbuis met water aankoppel kunnen ze daarin verder en dan zal ik met de zomer wel weer een formicarium gaan gebruiken.. ik kan moeilijk dat grotere nest aantrekkelijk maken lijkt me. Ze kregen gewoon om de week water toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door GvG »

Nee, dat kan geen kwaad. Blijkbaar waren de omstandigheden in het buisje aantrekkelijker voor ze dan in het formicarium.

De vochtigheid is in een acrylnest moeilijk stabiel te houden. Waarschijnlijk was het te nat of te droog. In een reageerbuisje is de vochtigheid veel stabieler. Het is altijd verstandig om ze toegang te geven tot een reageerbuisje, zodat ze kunnen verhuizen als dat nodig is.
Ik heb een kleine (ongeveer 100 werksters) Lasius niger kolonie in een gipsnestje. In de buitenwereld ligt een reageerbuisje met water. Als ik het gips vergeet te bevochtigen zit plotseling de helft van de werksters in het reageerbuisje. Als ik dan het nestje dan bevochtig zitten ze een paar uur later weer in het gipsnestje.
Ik heb een paar jaar geleden de fout gemaakt om in een soortgelijk nestje geen reageerbuisje te leggen, toen heb ik 90% van de werksters verloren nadat ik ze was vergeten te bevochtigen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door GvG »

RJ schreef:ik kan moeilijk dat grotere nest aantrekkelijk maken lijkt me.. ze kregen gewoon om de week water toegevoegd..
Misschien is dat niet genoeg, of juist te veel. Misschien is het nest te licht of te koud? Het kan van alles zijn.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door RJ »

Kan het zijn dat gipsnesten wel beter zijn dan acryl?
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door Hessel »

Niet vervelend bedoeld hoor, maar is de reden niet gewoon dat het nest VEEL te groot is?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door RJ »

Ze zaten in 3,5 kamers.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door GvG »

Kan het zijn dat gipsnesten wel beter zijn dan acryl?
Ja, dat mag duidelijk zijn. Ytong en gips nemen water op, dat maakt dat je het kan bevochtigen. Het vocht verspreidt zich door het materiaal, dat geeft een gelijkmatige en stabiele vochtigheid. Acryl is in principe plastic. Je kan het natmaken, maar er gebeurt niets met het vocht. Het wordt niet opgenomen door het materiaal, en dus ook niet gelijkmatig verspreid. Zo is er dus al snel te veel, of te weinig water in het nest. Acryl is geen voor de hand liggende keuze als basismateriaal voor een nest voor dieren die van nature in vochtige bodem leven.

Voor mieren die in droge gebieden leven is het wellicht mogelijk, maar voor Lasius niger is het lastiger. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om een kolonie in een acrylnest te laten leven, maar Ytong en gips zullen altijd de voorkeur hebben.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door RJ »

Heb ze alweer in een reageerbuis opstelling zitten :)!
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door Other »

Ik heb zelf ook de ervaring met dit soort nestjes, om een of andere reden zijn de omstandigheden in deze specifieke nesten niet beter dan reageerbuisjes.
De mieren die ik hierin heb gehouden doen het niet goed, sommige zitten liever in de buitenwereld dan in het nest zelf.
Ik vind ook dat de sponsjes voor het vocht in deze nesten klein zijn en schimmelgevoelig.
Ik gebruik ze momenteel niet meer. :(
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius Niger verhuizen

Bericht door RJ »

Other schreef:Ik heb zelf ook de ervaring met dit soort nestjes, om een of andere reden zijn de omstandigheden in deze specifieke nesten niet beter dan reageerbuisjes.
De mieren die ik hierin heb gehouden doen het niet goed, sommige zitten liever in de buitenwereld dan in het nest zelf.
Ik vind ook dat de sponsjes voor het vocht in deze nesten klein zijn en schimmelgevoelig.
Ik gebruik ze momenteel niet meer. :(
Thanks! Ja ik merkte idd al dat mijn mieren liever buiten dan binnen waren, of heel veel in het suikerwater buisje. Nu zijn ze verhuisd en morgen krijg ik weer een vertrouwd gipsnestje, 1 slag groter dan vorige keer. Dan kunnen ze weer lekker groeien, dat ging vorige keer ook erg goed!
Laatst gewijzigd door GvG op 25 jan 2017, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger verhuizen

Bericht door RJ »

Nu zit ik met het volgende probleem, gisteren geconstateerd dat het suikerwaterbuisje waar bijna alle mieren naar toe verhuisd waren was gaan lekken. Daardoor was de helft ondergelopen, heel veel broed kwijt en een aantal mieren. Nu heb ik de aansluiting van het buisje losgetrokken en los in de buitenwereld gelegd.

Nu is alleen het volgende het geval de ene helft blijft in het waterbuisje zitten in de andere helft+ koningin in het aansluitstukje van het suikerwater buisje.. ik neem aan dat dat geen kwaad kan.
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Plaats reactie