Lasius niger proefbuis

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
joknul
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 januari 2017
Gender:
Leeftijd: 30

Lasius niger proefbuis

Bericht door joknul »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op AntForum.
Ik heb onlangs (1 week geleden) een Lasius niger kolonie bemachtigd: 7 werksters en de koningin. Verder ook enkele eitjes.

Momenteel zitten deze mieren nog in hun proefbuis zonder toegang tot een buitenwereld in een kamer die rond de 15 graden warm is.

Ik heb ze al twee maal honingdauw gegeven ( 1 druppel) en een fruitvliegje.
Het fruitvliegje hebben ze nog niet aangeraakt.


Mijn vragen zijn nu:
1. Is het normaal dat ze het fruitvliegje nog niet aangeraakt hebben?
2. Zou ik het proefbuisje openleggen in een buitenwereld om ze daarin te voeden? (praktischer lijkt me en hygiënischer)
3. Of voed ik ze gewoon verder met een pincetje in het proefbuisje?
4. Moet ik ze nota bene eten geven in deze periode van het jaar?
5. Hoeveel eten hebben ze nodig als ze maar met zoveel zijn?


Ik heb het nodige onderzoek gedaan voor ik deze kolonie aanschafte maar nu ik er echt voor zorg, trek ik de informatie toch wat in twijfel. Ook mag je maar één maal per week kijken naar je koningin, maar ze hebben toch meer dan éénmaal per week eten nodig?

Alvast bedankt voor alle hulp die ik krijg!

Groeten,
Jorn
Laatst gewijzigd door GvG op 23 jan 2017, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
Lasius Niger 1x
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Lasius Niger proefbuis

Bericht door MBS »

hallo,
welkom op het forum.
je hoeft je niet druk te maken over dat ze het vliegje nog niet gepakt hebben. als ze geen honger hebben dan pakken ze het niet en als ze dat wel hebben dan pakken ze hem vanzelf.

ik zou er een kleine buitenwereld op aan sluiten om ze eten te geven, je moet wel je vliegjes in vriezen om mijten te voorkomen.

als ze eten pakken dan is het goed omdat dat meestal betekend dat er eieren aan komen of dat ze de larven voeden.


ik hoop dat het een beetje duidelijk is nu.

succes
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
joknul
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 januari 2017
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius Niger proefbuis

Bericht door joknul »

Bedankt voor de snelle reactie,

De fruitvliegjes had ik inderdaad al ingevroren. ben van plan om de grotere dieren die ik hen geef in de toekomst te koken, dit lijkt ook te werken tegen mijten.

Zal de komende dagen misschien een soort blog beginnen over de mieren. Velen lijken dat de doen en dan kan ik meteen ook meer feedback krijgen op bepaalde situaties :)

mvg
Lasius Niger 1x
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius Niger proefbuis

Bericht door Calvinier »

Welkom op het forum.

Goed dat je onderzoek hebt gedaan voordat je eraan begon!
Je zal ook wel gelezen hebben dat mieren in winterrust gaan in de winterperiode.
Het is goed mogelijk dat ze door de verhuizing wakker geschud zijn, en dat ze weldra weer in rust komen als ze zich weer veilig wanen.
Dat zal dan ook de oorzaak zijn waarom ze het fruitvliegje niet aanraken.
Wat jezelf en MBS zegt: een kleine buitenwereld zodat je makkelijker suikerwater en water kan toevoegen.
En dan is het voornamelijk met rust laten ;)
Succes!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger proefbuis

Bericht door GvG »

Hoi Jorn, welkom.

Een paar opmerkingen:
Ik denk dat je geen eitjes ziet, maar larven. Dat verschil zie je vanzelf als je wat meer ervaring hebt. Inheemse mierenkolonies hebben nu normaal gesproken geen eitjes, enkel larven.
Ook denk ik dat je ze honingdauwsurrogaat hebt gegeven. Honingdauw komt van bladluizen, honingdauwsurrogaat is een zoete vloeistof die door mensen is gemaakt, met daarin ongeveer dezelfde stoffen als in echte honingdauw.

Verder ben ik het eens met de leden hierboven. Als je ze toegang geeft tot een buitenwereld zonder deksel kun je ze voeren zonder ze teveel te storen.
Je mag ze trouwens wel vaker dan 1x per week bekijken hoor. Lasius niger kan daar wel tegen. Het is wel belangrijk dat je de mieren tijdens het bekijken zo weinig mogelijk probeert te storen.

Heb je de beginnershandleiding al gelezen? Die vind je linksboven, onder "Introductie mierenhobby".
joknul
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 januari 2017
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Lasius niger proefbuis

Bericht door joknul »

Ik heb de volledige handleiding gelezen :)
De mieren lijken inderdaad op hun gemak. Het zal waarschijnlijk inderdaad de grote verhuis geweest zijn die ze even actiever maakte.

Heb een kleine buitenwereld aangesloten en zo kan ik inderdaad veel makkelijker eten en water aanbieden zonder de koningin teveel te storen.

Wat de eitjes betreft: het zijn larven. Heb dat ondertussen ook al opgezocht ;)

Bedankt voor alle hulp!
Lasius Niger 1x
Plaats reactie