mieren uit winterslaap halen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

mieren uit winterslaap halen

Bericht door Antquetra »

Wanneer je de mieren / kolonies in diapauze brengt, neem je hier een aantal dagen / weken de tijd voor om langzaam af te koelen. Maar doe je het tegenovergestelde ook weer bij het opwarmen? of kun je de mieren direct uit de koelkast op kamertemperatuur laten komen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: mieren uit winterslaap halen

Bericht door GvG »

Ik probeer het altijd geleidelijk aan te doen. Ik zet eerst de koelkast een paar graden warmer, een weekje later zet ik de mieren op zolder op de vensterbank (ongeveer 14-17 graden). Daarna zet ik ze op kamertemperatuur. Verwarmen doe ik voorlopig nog niet.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: mieren uit winterslaap halen

Bericht door Antquetra »

Ook ik haal ze nog niet uit diapauze hoor, maar ik kon de info niet echt vinden op het forum en was wel nieuwsgierig :)
Thnx voor het antwoord!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: mieren uit winterslaap halen

Bericht door GvG »

Ik heb mijn grote Lasius niger kolonie al uit de koeling gehaald, omdat ik ze mee wilde nemen naar de open dag op school. Mijn kleine Lasius kolonies liggen er nog in.

Mijn Messors zijn er uit, en ik ga één dezer dagen mijn Camponotus vagus eruit halen.

De Camponotus vagus ga ik eerst een maandje op kamertemperatuur houden voordat ik het warmtematje aanzet. En ook dat bouw ik op. Eerst een uurtje per dag, en dan langzamerhand meer.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: mieren uit winterslaap halen

Bericht door Antquetra »

Die grote kolonie is natuurlijk ook het mooist voor de kinderen om naar te kijken :) en kan ook wel tegen een stootje.

Dat opbouwen met een matje is ook zeker iets om over na te denken.
Ikzelf heb geen matje, maar een warmtekabel van 15W.
Hier heb ik nog geen ervaring mee opgedaan, maar voorlopig is deze nog niet nodig en heb dus nog tijd om te testen.
Plaats reactie