Voorstellen en vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jackie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 februari 2017
Gender:
Leeftijd: 33

Voorstellen en vragen

Bericht door Jackie »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb nog geen mieren maar zou graag willen beginnen met deze fascinerende beestjes te houden.
Na enorm veel gelezen te hebben op internet en hier op het forum heb ik nog wel een aantal vragen.

1. Wat zijn de grootste verschillen tussen de 3 mierensoorten die in de begginershandleiding staan beschreven (Lasius niger, Myrmica rubra en Formica fusca)? Bijvoorbeeld hoe groot de koloniën kunnen worden etc.

2. Wat zijn de voordelen en nadelen van de verschillende te verkrijgen farms (gips, zand, acryl, ytong nest)?

Alvast bedankt voor alle informatie!

Groetjes,
Jackie
Gebruikersavatar
Jackie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 februari 2017
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Jackie »

Ik zie net dat dit onderwerp ergens anders had moeten staan. Sorry :oops:
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door GvG »

Welkom op het forum! Je onderwerp staat hier prima hoor.

Lasius niger en Formica fusca kunnen beiden enorme kolonies voortbrengen, met duizenden werksters. Myrmica rubra kolonies blijven over het algemeen kleiner.
Verder zijn er veel verschillen. Als je de blogs leest leer je de soorten een beetje kennen. Lasius niger is het leukste om mee te beginnen. Ze zijn lekker actief, groeien snel en gaan niet zomaar dood.

Het is het beste om een kolonie zo lang mogelijk in een reageerbuisje met waterreservoir te houden, voordat je ze verhuist naar een formicarium. 100 werksters is een veilige richtlijn. Dat duurt ongeveer een jaartje.

Acryl geeft mooi zicht op je mieren maar neemt geen vocht op. Dat maakt het in principe ongeschikt als materiaal voor een formicarium. Tenzij je mieren hebt die goed tegen droogte kunnen is het lastig om een mierenkolonie gezond te houden in een acrylnest. Een zandnest is mooi, omdat het de natuurlijke situatie nabootst. Je kan de mieren echter niet goed zien, en de kans op ongedierte zoals mijten is (volgens mij) groter.

Ik ben dus meer van het gips en de ytong. Het nadeel van een mierennest kopen, is dat het vaak te groot (en soms ook te klein) is. Een wilde kolonie kan het nest uitbreiden als de kolonie groeit, of kamers afsluiten als ze niet meer nodig zijn (of vol met afval zitten). Dat kan in een kunstmatig nest niet. Dat maakt dat een kunstmatig nest dus nooit precies groot genoeg is, en je een nest vaak niet heel lang kunt gebruiken. Zelf maken is beter, en goedkoper. Dan kun je een klein nestje maken waar ze een jaar in kunnen doorgroeien tot ze met enkele 100en zijn, en daarna een groter nest, waar ze misschien langer in kunnen blijven.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Other »

Welkom Jackie,

Zal je vragen op inzicht van mijn eigen ervaring proberen te beantwoorden ;)
Jackie schreef:1. Wat zijn de grootste verschillen tussen de 3 mierensoorten die in de begginershandleiding staan beschreven (Lasius niger, Myrmica rubra en Formica fusca)? Bijvoorbeeld hoe groot de koloniën kunnen worden etc.
Lasius niger, In mijn ogen de beste om mee te beginnen.
Groeit aardig snel, stelt geen hoge eisen aan leefomstandigheden. Kan tegen een stootje en neemt zowat alles aan als voedsel.
Is agressief naar voedseldieren, en zal met aantallen deze proberen te overmeesteren.

Formica fusca, iets groter dan Lasius niger. Iets moeilijker in het houden, is in mijn ervaring erg schuw.
Rent erg snel, en zal iets eerder over de uitbraakpreventie lopen. Ook de groei is wat trager, omdat ze wat groter zijn.

Myrmica rubra, erg agressief miertje nergens bang voor en natuurlijk een leuk steekje waarmee ze hun prooi overmeesteren. En jouw handen! :lol: Beweegt in mijn ervaring wel wat trager dan bijvoorbeeld Lasius niger.
Stelt iets hogere eisen aan leefomstandigheden, zit graag vochtig.

Over de groote heeft GvG denk ik al een antwoord aan je kunnen geven.
Jackie schreef:Wat zijn de voordelen en nadelen van de verschillende te verkrijgen farms (gips, zand, acryl, ytong nest)?
Ook op deze heeft GvG een duidelijk antwoord kunnen geven.
Wil nog wel even toevoegen, dat je bij een zandnest inderdaad minder zicht heb.
En de kans op mijten bijvoorbeeld denk ik ook wel groter is (Mijn Messor barbarus heeft mijten (gehad?)).
Aan de andere kant kunnen de mieren zelf hun nest inrichten en aan de condities in het nest bijdragen, wat de groei van de kolonie wel weer ten goede komt.

Zoals GvG al zei, hou het simpel in het begin. Gewoon een bakje met een reageerbuisje.
In de tussentijd kan je goed kiezen wat je wil en misschien lekker aan de knutsel gaan?

Hoop dat je hier iets aan hebt! Groetjes!
Laatst gewijzigd door GvG op 17 feb 2017, 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Jackie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 februari 2017
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Jackie »

Dank jullie wel voor jullie reactie! Ik zag door de bomen het bos even niet meer :P
Ondertussen heb ik een koningin Lasius niger binnen met 5 werksters. Het leek me toch wel verstandig om met de makkelijkste miertjes te beginnen.

Als ik andere vragen heb dan laat ik het jullie weten, we zijn natuurlijk nooit uitgeleerd!
Plaats reactie