Componotus in Nederland etc.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Componotus in Nederland etc.

Bericht door Leeuwenlever »

Hallo iedereen,

Ik wil deze zomer voor het eerst mijn eigen koninginen gaan vangen.
Zelf weet ik al waar ik Lasius niger kan vangen.

Ik ben ook opzoek naar componotus, Lasius flavus, en eventueel rode mieren.

Wie kan mij leuke mieren koninginnen aanraden?
En hierbij ook de plek vermelden waar ik deze soort kan vangen.

Alvast bedankt voor uw reactie en tijd.

Met vriendelijk groet,
Leeuwenlever
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Componotus in Nederland etc.

Bericht door GvG »

Hoi, leuk dat je koninginnen gaat vangen. Bij het vangen van koninginnen is vooral de timing belangrijk. Waar je ze gaat vangen is niet zo belangrijk. Als Lasius niger uitvliegt zie je ze overal lopen. Je weet alleen niet wanneer het precies gebeurt. Het is dus handig om in de zomer altijd iets bij je te hebben om de koninginnen in te vangen/bewaren.

Lasius niger is het makkelijkst te vangen. Ze komen overal voor en de bruidsvluchten zijn vaak massaal. Alle nesten in de wijde omtrek vliegen dan uit. Tijdens bruidsvluchten van Lasius niger zie je soms ook Lasius flavus lopen, als heb ik ze afgelopen zomer niet gezien. Het vereist ook wat oefening om het verschil tussen Lasius flavus en Lasius niger te zien.

Soorten van het geslacht Camponotus (met een a) zul je niet tegenkomen. Ze schijnen wel voor te komen in Nederland, maar de kans dat je ze tegenkomt in Nederland is vrijwel uitgesloten. In Vlaanderen geldt hetzelfde denk ik, maar dat kan ik nu niet met zekerheid zeggen.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Componotus in Nederland etc.

Bericht door Other »

Hoi Leeuwenlever,

Zodra de winter over is en de mieren zich weer laten zien ga ik zelf altijd lekker verkennen.
Ik ga lekker met de Hond het bos in en ga op zoek naar bestaande nesten, nieuwe nesten en andere soorten.

Zodra het zomer word en mensen op het forum beginnen te melden dat er vluchten zijn.
(Ook is er genoeg informatie op internet te vinden over bruidsvluchten en wanneer deze voorkomen)
Als dit zover is ga ik naar de plekken die ik verkend heb om te kijken of daar vluchten zijn.

Meestal heb je dan wel kans van slagen! Succes!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie