Verplaatsen messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Darsstar »

Beste leden,

Ik ben momenteel een jaar in bezit van een messor kolonie die in een reageerbuisje verblijft.
De kolonie bestaat momenteel uit zon 100 werksters inclusief een paar majors :D

Ik wil graag me kolonie verplaatsen naar een groter nest. Hebben jullie eventueel tips voor het verplaatsen van mijn kolonie? En is het nodig om het nest volledig te blijven afdekken bij dit soort? Ik weet namelijk als je ze in een donker reageerbuisje houdt en je gaat kijken dat ze dat niet fijn vinden. Bij mijn nieuwe nest wil ik toch regelmatig even gluren, hoe doen jullie dit? :)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Hessel »

Rood folie eroverheen? Dat moet toch veel makkelijker zjjn op een plat oppervlak. Of misschien alleen in het donker kijken met een knipperlampje?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Darsstar »

Ik ben ongeveer 5 minuten geleden begonnen met het verplaatsen van mijn kolonie (11:00). Ik heb wat foto's gemaakt over hoe ik dit aan het doen ben :) Moet ik nog een lampje schijnen op het reageerbuisje?
verhuizingmessor.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Other »

Ik zou, geduldig wachten. Soms duurt het 30 minuten soms een week.
Ik geloof dat overhaasten in dit geval nooit goed is, als de nest omstandigheden in het nieuwe nest goed zijn gaan ze vanzelf.
Hou je wel in de gaten dat je nieuwe nest niet te groot is! ;)

Groetjes!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Darsstar »

Even een kleine update over dit topic. Al mijn mieren zijn vannacht verhuist naar het nieuwe nest :D
verhuizing5.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Antario »

ik heb een soortgelijke setup. een schoenendoos waar de nesten in zitten en de buitenwerelden die in de open lucht staan. (2 kolonies van +- 30 mieren)

shoenendoos is ideaal overgens, helemaal dicht tegen licht maar gemakkelijk om zonder vibraties het nest te kunnen bekijken (in het donker met een rode lamp)

hoe is bij jou de temperatuur en activiteit momenteel?

bij mij blijven ze vrijwel altijd binnen, alleen als het donker is komen er 2 tot 5 buiten kijken en pikken dan de fruitvliegjes die ik ze voer mee. (maakt het wel wat lastig ze te observeren :( )

broedsel ontwikkelt zich goed maar gynes leggen weinig eieren, ik tel tussen de 2 en 4 larven per kolonie.
terwijl ze niet echt voedsel tekort komen.
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Darsstar »

Antario schreef:ik heb een soortgelijke setup. een schoenendoos waar de nesten in zitten en de buitenwerelden die in de open lucht staan. (2 kolonies van +- 30 mieren)

shoenendoos is ideaal overgens, helemaal dicht tegen licht maar gemakkelijk om zonder vibraties het nest te kunnen bekijken (in het donker met een rode lamp)

hoe is bij jou de temperatuur en activiteit momenteel?

bij mij blijven ze vrijwel altijd binnen, alleen als het donker is komen er 2 tot 5 buiten kijken en pikken dan de fruitvliegjes die ik ze voer mee. (maakt het wel wat lastig ze te observeren :( )

broedsel ontwikkelt zich goed maar gynes leggen weinig eieren, ik tel tussen de 2 en 4 larven per kolonie.
terwijl ze niet echt voedsel tekort komen.
Leuk om te horen! De schoenendoos is een goed idee moet ik ook maar is gaan proberen :D

Ik heb op dit moment een warmte matje deels onder mijn gips nest. Ik twijfel nog wel of ik deze misschien op het nest moet leggen in plaats van er onder. Ik heb helaas een beetje veel condens in het nest omdat ik iets te veel water in de uitsparing heb gedaan. Daarom wil ik het nest niet te veel verwarmen want dan kan dit alleen maar erger worden :| de temperatuur is op dit moment rond de 25 graden

De activiteit is op dit moment erg hoog ik heb gisteren wat zaden en een krulvlieg in de arena gelegd en die kwamen ze met 20+ naar het nest brengen :)

Ik heb op dit moment geen broedsel maar ik denk dat dit komt door de winterslaap die nu net voorbij is :)
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Darsstar »

Update: De koningin is vandaag weer terug verhuist naar het reageerbuisje. De eitjes en zaden liggen nog wel in het nieuwe nest. Kan iemand mij vertellen waarom dit kan gebeuren? Ik hou het nieuwe nest goed vochtig doormiddel van een uitsparing. Wat raden jullie mij aan om te doen? :)
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Antario »

een van mijn twee nesten wil wel eens naar buiten gaat als het donker is en als ik een dag te laat ben met het water aanvullen dan gaat de gyne ook mee. (te grote ruimte, te weinig mieren dus het gaat nogal hard)

maar overdag nooit, maakt niet uit of het te droog is of niet.

het is 5 dagen later, ze is inmiddels al weer terug neem ik aan?
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Other »

Dit zou aangeven dat de condities in het reageerbuisje beter zijn dan in het nest. :!:
Goed nagaan of er dus iets mis is met je nest.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door Darsstar »

Ze waren binnen een dag weer terug naar het grotere nest verhuist :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verplaatsen messor barbarus

Bericht door GvG »

Verhuizen doen mieren niet graag. Eigenlijk alleen in "noodgevallen". Als ze vaak verhuizen, zijn ze dus steeds "in nood". Dat is niet goed voor de ontwikkeling van de kolonie.

Heb je al eens een foto van het nest geplaatst?
Plaats reactie