Messor barbarus colonie beginnen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door Boris »

Ik zit te overwegen om binnenkort( maand of 2) een messor barbarus kolonie te starten.
Ik koop dan een koningin met werksters en maak zelf een formicarium.
Heeft iemand misschien ervaring met deze soort?
Ik hoor graag wat tips over bijv: het eten, hoe het formicarium er uit moet zien, temperatuur, luchtvochtigheid etc.
(ik heb op Wikipedia gekeken enz maar hoor het graag van mierenhouders met ervaring)
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door MBS »

Hallo.

er zijn genoeg blogs over Messor Barbarus.
Als ik jou was zou ik die eerst gaan lezen dan weet je al een stuk meer over deze soort.
ook kan je zien hoe andere ze verzorgen etc.

Groetjes, MBS
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Stankron
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door Stankron »

Hey,
Geef Messors vooral veel rust, je kam ze beter genoeg eten geven en er een tijd amper naar omkijken dan ze continu te storen.
Eten: zaadjes(gras en shia zaadjes werken goed bij mij) altijd niet besproeid met chemicalien.
Eiwitten: van alles ze accepteren bij mij geen fruitvliegen maar buffalowormen worden erg gewaardeert.
Ze hebben geen suikerwater nodig.
Luchtvochtigheid vinden ze laag jet fijnst.
Warmte matje is sterk aangeraden.
Je kan ze het best lang in de reageerbuis houden is het makkelijkst onderhouden.
Maar dus vooral geen stress ze zijn erg gevoelig voor trillingen!
Ze kunnen slecht zwemmen dus geen open water(wel reageerbuis met een watje).
ze kunnen ook slecht klimmen maar anti uitbraak is wel aangeraden.

Mvg,
Stan.
Trotse eigenaar van:
1x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Lasius flavus
1x Camponotus barbaricus
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door Boris »

beide erg bedankt!
Ga zo meteen blogs lezen :)
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door Antario »

Mocht je beslissen te beginnen heb ik evt een kolonie voor je.

ik heb er 3 van deze soort, de kolonie in kwestie heeft nu 3 werksters en een paar larven dus tegen die tijd zal dat er een stuk of 10 zijn denk ik.

en ik onderschrijf alles wat stankron zegt, rust en vrede is echt een must voor ze.
want die fout maakte in in mijn overenthusiaste begin dus, -2 (grote) larven....

en iets dat niemand duidelijk zegt naar mijn mening, zorg dat je ze kan bekijken zonder dat je het buisje aanraakt.

ik heb een schoenendoos met die ik dan heel voorzichtig open.
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door Boris »

Antario schreef:Mocht je beslissen te beginnen heb ik evt een kolonie voor je.

ik heb er 3 van deze soort, de kolonie in kwestie heeft nu 3 werksters en een paar larven dus tegen die tijd zal dat er een stuk of 10 zijn denk ik.

en ik onderschrijf alles wat stankron zegt, rust en vrede is echt een must voor ze.
want die fout maakte in in mijn overenthusiaste begin dus, -2 (grote) larven....

en iets dat niemand duidelijk zegt naar mijn mening, zorg dat je ze kan bekijken zonder dat je het buisje aanraakt.

ik heb een schoenendoos met die ik dan heel voorzichtig open.
Beste Antario, fijn dat je reageert!
Ik wil voor deze kolonie nog zelf een formicarium maken
Ik denk dat dit maximaal 2 maanden nog duurt.
Hoelang denk je dat het duurt tot de koningin 50 werksters heeft? Ik zou graag je gyne overnemen, hoeveel wil je er voor hebben?
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door Antario »

Boris schreef: Beste Antario, fijn dat je reageert!
Ik wil voor deze kolonie nog zelf een formicarium maken
Ik denk dat dit maximaal 2 maanden nog duurt.
Hoelang denk je dat het duurt tot de koningin 50 werksters heeft? Ik zou graag je gyne overnemen, hoeveel wil je er voor hebben?
Ik heb werkelijk geen idee hoe snel ze nou groeien, ik heb nadat ik doorhad hoe langzaam dit eigenlijk gaat en deze kolonie toen (2,5 maand geleden) niet zo goed ging er 1 extra laten komen uit spanje...sturen ze er in plaats daarvan 2 met elke iets van 30 werksters :roll:

deze grotere kolonies gaan ook nog niet echt in hoog tempo, maar 50 tegen het einde van de zomer misschien?

nu ik me er niet meer zo mee bemoei gaat het al een stuk beter iig, dus ik zal er op een gegeven moment vanaf moeten.

dat jij er 2 maanden over doet maakt mij niet zo gek veel uit hoor, neem je tijd.


Ik heb er zelf de verzendkosten voor betaald, dus van mij mag je ze voor dezelfde deal hebben.
maar als de locatie die ik hier zie (ijmuiden) klopt kan ik ze evt ook wel langsbrengen tegen die tijd, ik heb familie in de buurt wonen waar ik veel te weinig langs ga :lol:
Boris
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Locatie: Ijmuiden
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor barbarus colonie beginnen

Bericht door Boris »

Antario schreef:
Boris schreef: Beste Antario, fijn dat je reageert!
Ik wil voor deze kolonie nog zelf een formicarium maken
Ik denk dat dit maximaal 2 maanden nog duurt.
Hoelang denk je dat het duurt tot de koningin 50 werksters heeft? Ik zou graag je gyne overnemen, hoeveel wil je er voor hebben?
Ik heb werkelijk geen idee hoe snel ze nou groeien, ik heb nadat ik doorhad hoe langzaam dit eigenlijk gaat en deze kolonie toen (2,5 maand geleden) niet zo goed ging er 1 extra laten komen uit spanje...sturen ze er in plaats daarvan 2 met elke iets van 30 werksters :roll:

deze grotere kolonies gaan ook nog niet echt in hoog tempo, maar 50 tegen het einde van de zomer misschien?

nu ik me er niet meer zo mee bemoei gaat het al een stuk beter iig, dus ik zal er op een gegeven moment vanaf moeten.

dat jij er 2 maanden over doet maakt mij niet zo gek veel uit hoor, neem je tijd.


Ik heb er zelf de verzendkosten voor betaald, dus van mij mag je ze voor dezelfde deal hebben.
maar als de locatie die ik hier zie (ijmuiden) klopt kan ik ze evt ook wel langsbrengen tegen die tijd, ik heb familie in de buurt wonen waar ik veel te weinig langs ga :lol:
Hoeveel was je er voor kwijt?
En perfect dat je hier famillie hebt!
Je moet het maar is zeggen als je van te voren weet wanneer je hier heen komt, dan kan ik ze meteen ontvangen.
Laius: niger, flavus
Pheidole pallidula
Messor barbarus
Formica fusca
Tetramorium
Camponotus lateralis
Plaats reactie